مدیرکل ورزش کرمان: هیچ‌کدام از باشگاه‌های مس مجوز ندارند

کرمان - ایرنا - مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به ضرورت دریافت مجوز کمیسیون ماده پنج برای فعالیت حرفه ای باشگاه ها گفت: هیچ کدام از باشگاه های مس کرمان و رفسنجان مجوزهای لازم را ندارند، ضمن آنکه باید تغییر مدیریت در مجوز باشگاه شهربابک هم لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، میثم پاریزی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش افزود: به مدیران ارشد مس تا پایان آذرماه مهلت دادیم که این مجوز را دریافت کنند.

وی ادامه داد: ما می توانیم ضمن مکاتبه با سازمان لیگ، موضوع مجوز ماده پنج را پیگیری کنیم و در این زمینه از ادامه فعالیت این تیم ها در لیگ های کشوری جلوگیری می شود اما سعی کردیم همراهی داشته باشیم که این مجوز را دریافت کنند، البته تا زمانی که اراده ای برای آن وجود داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به آخرین وضعیت باشگاه های بدون مجوز گفت: کمیسیون ماده پنج باشگاه ها را الزام کرده که مجوزهای لازم را دریافت کنند و این مجوزها برای سرمایه گذاری و سایر امور ضروری است؛ ما ۷۵۰ مجوز باشگاه در شهر کرمان داریم در حالی که از باشگاه های صنعتی ما خیلی بعید است که برای دریافت مجوز خود اقدامی نکنند؛ این فرایند یکی از پیش‌نیازهای ورزش حرفه ای است.

وی با تاکید و اهمیت افتخارآفرینی باشگاه خاتون بم در بازی های آسیایی و اهمیت ورزش بانوان اظهار داشت: این باشگاه مجوزهای لازم را دارد؛ مجوز باشگاه گل گهر سیرجان هم امروز صادر شد، فولاد سیرجان و زرند هم مجوز دارند اما هیچ کدام از باشگاه های مس رفسنجان و کرمان ندارند.

ماده پنج آیین نامه اجرایی قانون مجلس شورای اسلامی مربوط به اجازه تأسیس باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت است.

رفع مشکلات ورزشگاه امام علی(ع) کرمان

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان همچنین با بیان اینکه ورزشگاه امام علی(ع) کرمان در زمینی با مساحت ۵۰ هکتار در آینده یکی از بهترین کمپ های ورزشی کشور خواهد بود گفت: در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت های اولیه همچون جدول گذاری، سنگ فرش، نورافشانی و سایر موارد هزینه کردیم.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان زیادی در ورزش استان سرمایه گذاری انجام می دهند ابراز داشت: امروز سرمایه‌گذاری در ورزش توجیه پذیر است و ضرورت آن احساس شده، مردم برای ورزش فرزندان خود هزینه می کنند و کرمان خاستگاه بسیاری تیم های ورزشی در کشور است.

بدهی ۱۶ میلیارد ریالی باشگاه مس به ورزشگاه شهید باهنر کرمان

پاریزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای بدهی باشگاه مس کرمان به اداره کل ورزش و جوانان استان برای استفاده از ورزشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این ورزشگاه از روز افتتاح در اختیار باشگاه مس کرمان بوده و با آنان مکاتبه کردیم، با وجود افتتاح ورزشگاه شهید رییسی اعلام کردند که این ورزشگاه را نیاز ندارند لذا ما شرایط را برای برگزاری مزایده فراهم کردیم که دوباره مراجعه کردند و خواستار استفاده از این ورزشگاه شدند.

وی با بیان اینکه باشگاه مس ۱۶ میلیارد ریال به ما بدهکار است و براساس قانون ما باید پاسخگوی دستگاه های نظارتی باشیم، خاطرنشان کرد: امروز برای برگزاری دربی فوتبال بین تیم های مس کرمان و شهربابک اجازه برگزاری این مسابقه را در این ورزشگاه دادیم اما باشگاه مس باید بدهی و تعهدات خود را پس از انجام این بازی، پرداخت کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان بیان کرد: در صورتی که ورزشگاه شهید رییسی بتواند استانداردهای لازم و سایر مجوزها را دریافت کند، بازهم باشگاه مس کرمان برای رشته های پایه، آکادمی و مس نوین به این ورزشگاه نیاز دارد و در صورتی که نیاز این باشگاه هم نباشد، ما نگرانی از آسیب به ورزشگاه نداریم و متقاضیان زیادی برای تحویل و بهره برداری از آن وجود دارند.

وی افزود: ورزشگاه شهید باهنر کرمان از روز نخست به همین شکل تحویل باشگاه مس شده و اگر این باشگاه کاری در آن انجام داده، همان جبران خسارتی بوده که خود به ورزشگاه وارد کرده است و ما باید چنین ورزشگاهی را به همین صورت در اختیار بگیریم.

عمده مشکلات از باشگاه مس کرمان و رفسنجان است

پاریزی عنوان کرد: عمده مشکلات ما از ۲ باشگاه مس کرمان و رفسنجان است که علاوه بر مجوز، در حوزه های دیگری از ورزش استان هم مشکلاتی دارند.

وی با بیان اینکه کارگروه تخصصی نظارت بر فعالیت باشگاه های ورزشی با حضور باشگاه ها و دستگاه های نظارتی عضو در استان فعالیت خود را برای نظارت بر باشگاه ها آغاز کرده است گفت: باشگاه های مس مشکلاتی در میزان اثرگذاری در ورزش استان به ویژه در جذب بازیکنان بومی دارند.

متولی ورزش استان کرمان بیان کرد: باشگاه های صنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی شکل گرفتند که این خدمات بایستی در منطقه هزینه شود اما بسیاری از تیم داری ها انتفاعی برای ورزش استان ندارد و پیگیر هستیم که فعالیت غیرضروری را به عنوان خواسته عمومی ورزشی استان مطالبه و حذف کنیم.

وی با بیان اینکه تعیین مدیران عامل هم بایستی با نظر کارگروه ورزش استان کرمان باشد تا افراد متخصص روی کار بیایند افزود: انتظار بومی سازی استان تا امروز تامین نشده اما فعالیت ها نسبت به گذشته بهتر شده و تا ایده ها خیلی فاصله دارد.

از ۳۰ درصد جمعیت جوان کرمان تا چالش‌ها

پاریزی در ادامه با بیان اینکه جمعیت جوان استان کرمان مدنظر معاونت جوانان از سن ۱۸ تا ۳۵ سال است تصریح کرد: مخاطب و جامعه هدف این حوزه در استان حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد از جمعیت استان را شامل می شود که این افراد به عنوان جمعیت جوان استان به شمار می روند.

وی یادآور شد: انتظار داریم این جمعیت به عنوان فرصتی تلقی شود تا تهدیدها از استان کرمان رفع شود و اگر نمی توانیم بستر را برای فعالیت اجتماعی آنان فراهم کنیم، این از ضعف ما است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان تاکید کرد: جوانان برای استان کرمان فرصت هستند لذا باید این شرایط ورزش استان را قدر بدانید و در صورتی که به این فرصت به خوبی پرداخته نشود، شاید بسیاری از دستاوردها در آینده به رویا تبدیل شود؛ ما در این حوزه نیازمند تعامل، همدلی و حذف فعالیت موازی هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه در حوزه جوانان کشور جایگاه خوبی داریم اما بایستی وضعیت همچنان رو به بهبود باشد افزود: نباید جمعیت جوان استان کرمان هیچ زمان از چشم مدیریت و حاکمیت استان تهدید تلقی شود.

پاریزی در عین حال با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب برای جوان سازی جمعیت گفت: شاید دیگر نتوانیم این جمعیت جوان را داشته باشیم؛ در بم خودروسازان می گویند نیرویی برای جذب در این شهرستان نداریم، ما از یک سو برای اشتغال جوانان خوشحالیم و از سوی دیگر کم شدن جمعیت جوان را تهدید می دانیم؛ امروز بسیاری از جوانان در شرق و جنوب استان کرمان مایل به فروش وام ازدواج خود هستند و گرفتار دلالان شده اند؛ درواقع جایی که از این قشر حمایت می کنیم که گرفتار سودجویی برخی افراد می شوند و این زیبنده نیست.

وی ادامه داد: استان کرمان در حوزه ازدواج و جمعیت جوان از میانگین کشور بالاتر است و میانگین طلاق کمتری دارد.

سلامت را در ورزش کرمان برقرار می‌کنیم

پاریزی در واکنش به موضوع فساد در فوتبال استان کرمان گفت: کارگروه ورزش استان یکی از ابزارهای نظارتی و قانوانی برای ورود به موضوع قراردادها و برنامه مالی باشگاه هاست و سلامت را در ورزش استان برقرار می کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ مجمع انتخاباتی و مجامع سالانه هیات ها را برگزار کردیم عنوان کرد: نهایت بی‌طرفی و سلامت را در مجامع مد نظر داریم.

از پروژه‌های هفته ورزش تا سرانه ورزشی کرمان

متولی فوتبال استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار «ایران قوی ورزش قوی» برای هفته تربیت بدنی امسال گفت: ۵۴۴ برنامه فرهنگی، ورزشی و عمرانی برای این هفته برنامه ریزی شده که در این زمینه ۱۵ پروژه عمرانی افتتاح می شود، دیروز نیز یک پروژه ورزشی در شهرستان تازه تاسیس گُنبکی به بهره برداری رسید.

پاریزی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ها ۱۵ هزار متر به فضای ورزشی استان اضافه خواهد شد عنوان کرد: ۱۸۰ میلیارد ریال برای ساخت این پروژه ها هزینه شده است.

وی بیان کرد: براساس شاخص ها میانگین سرانه فضای ورزشی استان کرمان به ازای هر نفر ۷۰ سانتیمتر شده است اما به نسبت رشد جمعیت باید تمرکز خود را بر روی توسعه زیرساخت ها بگذاریم و در این زمینه ما از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما جزو استان‌های میانی کشور قلمداد می شویم.

پاریزی با بیان اینکه مجموعه ورزشی در ۲۳ شهرستان استان کرمان وجود دارد گفت: حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر فضای ورزشی در استان داریم که ۲۰ تا ۳۰ درصد سرپوشیده و مابقی روباز است.

وی ادامه داد: ۹۳ برنامه فرهنگی، عطرافشانی گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، اهدای خون و دیدار با ائمه جمعه در این هفته برنامه ریزی شده و ۱۵۳ برنامه در حوزه همگانی پیش بینی کردیم که در این زمینه ورزش صبحگاهی و پیاده روی خانوادگی به همت هیات های ورزشی انجام خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان افزود: ۱۲۰ برنامه هفته تربیت بدنی در حوزه ورزش قهرمانی پیش بینی شده که شامل مسابقات قهرمانی استان، کشور و همچنین لیگ های برتر و کشوری می شود و نخستین بار مراسم تجلیل از باشگاه های برتر استان را در برنامه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ۷۶ برنامه شامل کارگاه های آموزشی و افتتاح مراکز مشاوره را در حوزه جوانان داریم که امیدواریم این برنامه ها به توازن استان کرمان کمک کند.

پاریزی با اشاره به فعالیت های انجام شده در ۲ بُعد ورزش همگانی و قهرمانی استان کرمان گفت: مطلوب است که درصد بیشتری از مردم را جذب فعالیت های همگانی و ورزشی کنیم و این برنامه ها از هفته جاری آغاز می شود.

وی اضافه کرد: مردم می توانند ورزش را از یک پیاده روی ساده آغاز کنند و آن را در برنامه روزمره داشته باشند تا سلامتی بیشتری را در جامعه به ویژه بین قشر بانوان شاهد باشیم؛ امروز فعالیت بانوان در ورزش همگانی و قهرمانی اتفاقات تاریخی را در حوزه بانوان رقم زده است و امیدوارم با تداوم این ورزش و فعالیت همگانی مادرانی داشته باشیم که با پرورش فرزندان خود به توسعه ورزش استان کمک می کنند.

این مسئول ابراز داشت: ورزش همچنین می تواند در سنین میانسالی و کهنسالی به اقتصاد خانواده کمک کند زیرا بسیاری از بیماری ها که از کم تحرکی نشات می گیرد با ورزش قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به ۱۲۰ هزار نفر ورزشکار سازمان‌یافته استان کرمان در سال گذشته گفت: این آمار در ۶ ماهه اول امسال ۷۳ هزار نفر بود که با توجه به هدف‌گذاری ۱۴۰ هزار نفری در سال جاری، باید این رقم به ۲ برابر برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha