تاکید وزیر علوم بر غیرحضوری‌شدن خدمات در سازمان امور دانشجویان

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر حاکمیت قانون در سازمان امور دانشجویان خواستار غیرحضوری شدن خدمات این سازمان و توجه به روح و فلسفه قانون و لحاظ کردن اخلاق در عمل به قوانین شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، حسین سیمایی صراف در آیین معارفه سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان و تکریم هاشم داداش پور، رئیس سابق این سازمان، بر رعایت قانون در اقدامات این سازمان توأم با رعایت اخلاق و رضایت ارباب رجوع تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات دانشجویان و خانواده‌های آنان به سازمان امور دانشجویان صورت می‌گیرد، گفت: ارائه خدمات مبتنی بر قانون و با رعایت اصول اخلاقی و خوشرویی صورت گیرد و به نحوی تدبیر شود که زمان کمتری از ارباب رجوع گرفته شود.

سیمایی افزود: غیر حضوری کردن و ارائه خدمات در قالب دولت الکترونیک خدمت مهمی است که امروز در دنیا رواج دارد و در زمان کرونا هم به خوبی اجرا شد. باید رئیس سازمان امور دانشجویان تقویت این حوزه را با جدیت پیگیری کند.

وزیر علوم رعایت قانون را ملاک اصلی انجام اقدامات در سازمان امور دانشجویان دانست و گفت: حتما در اجرای قانون و ضابطه قانونی به روح اصلی و فلسفه آن توجه و به گونه‌ای اجرا شود که رضایت ارباب رجوع رضایت داشته باشد.

تاکید وزیر علوم بر غیرحضوری‌شدن خدمات در سازمان امور دانشجویان

وی تاکید کرد: اگر در مواردی مجبور به وضع ضوابط و آیین‌نامه و بخشنامه و امثال آن هستید، حتما دقت کنید عطف به ما سبق نشود و وضع مقررات مبتنی بر اصول دینی، اخلاقی و فرهنگی ما صورت گیرد. قانون را به نحوی اجرا کنید که اگر جای ارباب رجوع و متقاضی بودید از اجرای آن راضی باشید و در این مبحث، خوشرویی با متقاضی و اقناع او یک اصل است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان از زحمات مدیران پیشین و کارکنان سازمان امور دانشجویان قدردانی کرد.

ضرورت تامین بودجه برای تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت و جذب دانشجوی خارجی
رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم در خصوص جذب دانشجویان بین‌المللی اظهار کرد: قانون گذار ما را مکلف به جذب ۳۲۰ هزار دانشجویی خارجی کرده است، از آنج که این عدد با توجه به زیرساخت‌ها و بودجه موجود بسیار بالا است ما برای تحقق آن باید کمیت را فدای کیفیت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاظر حدود ۳۷ هزار دانشجوی بین‌المللی در وزارت علوم مشغول به تحصیل هستند که با مجموع دانشجویان بین‌المللی در وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد این رقم به ۶۰ هزار نفر خواهد رسید؛ بنابراین برای تحقق ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی باید هر ساله حداقل ۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی جذب کنیم.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی، اسکان این دانشجویان و تامین رفاهیات آن‌ها تکلیف بما لایطاق محسوب می‌شود.

حبیبا با بیان اینکه هدف تنها جذب دانشجوی بین المللی نیست بلکه هدف اصلی تربیت سفیر و مبلغ در کشورهای دیگر است؛ اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانیم مبلغین خوبی را تربیت کنیم جذب دانشجوی بین‌المللی است. 

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: امیدواریم با تلاش‌های وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بتوانیم به بودجه مناسبی در جهت تحقق جذب ۳۲۰ دانشجوی بین‌المللی دست یابیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل ایجاد روحیه نشاط و آرامش در فضای دانشگاه‌ها و سازمان امور دانشجویان است؛ تصریح کرد: در حال رسیدگی به پرونده‌های انضباطی دانشجویان هستیم البته که تعداد آن‌ها کم است اما از نظر بنده یک پرونده نیز نباید وجود داشته باشد زیرا این دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند به همین منظور امیدواریم با این کار فضای نشاط در دانشگاه‌ها بیشتر شود.

حبیبا با بیان اینکه گام آینده ما شفاف‌سازی است؛ تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قانونی را در خصوص شفاف سازی به تصویب رسانده است. قصد داریم در حوزه‌های مختلف سازمان شفاف سازی داشته باشیم.

وی یکی از مشکلات معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها را تغذیه و خوابگاه دانست و افزود: در بسیاری کشورها تغذیه و خوابگاه دانشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده و شاهد تجربه‌های خوبی نیز در این واگذاری هستیم. بنابراین ما نیز باید برون سپاری این دو موضوع را بررسی کنیم. اصلاح ساختار سازمان امور دانشجویان و ساماندهی نیروی انسانی نیز در دستور کار قرار دارد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha