۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۴۳
کد خبر: 85630349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رامسر مزین به تندیس خلبان شهید خلعتبری می شود

۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۴۳
کد خبر: 85630349
رامسر مزین به تندیس خلبان شهید خلعتبری می شود

ساری - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش گفت: تندیس خلبان شهید حسین خلعتبری به همراه ماکت جنگنده اف ۴ آبان ماه سال جاری همزمان با روز مازندران در زادگاه این خلبان شهید رامسر نصب خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری شامگاه چهارشنبه در نشست هماهنگی نصب تندیس شهید خلبان حسین خلعتبری در میدان ورودی شهر رامسر در ستاد نهاجا اظهار کرد: شهید خلعتبری متعلق به تمام ایرانیان است و امیدواریم با این اقدام ماندگار، ابعاد شخصیتی و نظامی این قهرمان بلند پرواز نیروی هوایی بیش از گذشته برای مردم عزیز به ویژه نسل جوان روشن شود.

وی افزود: مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی هوایی ارتش سالهاست که با حمایت فرماندهان خود در ادوار مختلف نسبت به نصب تندیس خلبانان شهید در شهرهای مختلف اقدام کرده که این کار ارزشمند تاثیر بسیار خوبی در شناساندن قهرمانان نیروی هوایی در بین جامعه به همراه داشته است.

سرتیپ دوم رودباری گفت: طبق هماهنگی انجام شده تندیس و ماکت هواپیمای شهید خلبان خلعتبری که به واسطه عملیات‌های متحورانه اش در دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از اسطوره های ماندگار ارتش و کشور لقب گرفته است در آبان ماه سال جاری همزمان با روز مازندران در زادگاه این اسطوره ارتش در میدان ورودی شهر رامسر نصب می شود.

شهید خلبان حسین خلعتبری در سال ۱۳۲۸ در روستای «بصل کوه» شهرستان رامسر به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از دوره مقدماتی پرواز برای طی دوره پیشرفته به کشور آمریکا رهسپار شد.

به دلیل مهارت خاصی که در خلبانی داشت، دوره شلیک موشک ماوریک را که یک موشک هوا به سطح است و به وسیله آن می‌توان انواع شناورها را هدف قرار داد، با موفقیت پشت سر گذاشت.

او در طول جنگ تحمیلی در عملیات‌های مختلفی بر علیه رژیم بعث عراق شرکت کرد و به واسطه شجاعتش در انهدام شناورهای عراقی در خلیج فارس در بین بعثیون به «حسین ماوریک» شکارچی ناوهای اوزای عراقی معروف شده بود.

رامسر مزین به تندیس خلبان شهید خلعتبری می شود

بنا بر گفته کارشناسان، شهید خلعتبری در استفاده از هواپیمای اف ۴، انجام مانورها و عملیات جنگی، انهدام هدف و شلیک موشک ماوریک همتا نداشت و به اندازه‌ای مهارت داشت که در هر شیرجه به چندین هدف می‌توانست حمله کند.

شهید خلعتبری در حضورش در دوران جنگ تحمیلی، بیش از ۷۰ پرواز برون مرزی بر فراز خاک دشمن انجام می‌دهد و البته این تنها پروازهای عمقی به خاک عراق است و پروازهایی که او روی خلیج فارس، از جمله در عملیات مروارید انجام می‌داد، بسیار بیشتر از این است.

سرانجام این خلبان شجاع در اول فروردین سال ۱۳۶۴ با به صدا در آمدن آژیر پایگاه شکاری همدان به همراه همرزمش خلبان محمدزاده برای مقابله با جنگنده های رژیم بعث عراق باند پروازی را پشت سر می‌گذارند و در آسمان شهر سقز ضمن درگیری همزمان با ۳ فروند جنگنده عراقی و انهدام یک فروند از آنها، مورد هدف موشک قرار گرفته و در حالیکه کابین عقبش موفق به ترک اضطراری هواپیما می شود اما او به فیض شهادت نائل می شود.

پیکر مطهر این شهید در قله میرزا کوچک خان (گلزار چهل شهیدان رامسر) به خاک سپرده شد و سر مطهّرش را در محل سقوط هواپیما در شهرستان سقز به خاک سپردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha