امضای قرارداد مرحله سوم «طرح نور»، خانه‌های جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان

سمنان - ایرنا - خوش‌خبری امضای قرارداد با پیمانکار برای اجرای مرحله سوم طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان(طرح نور) گامی امیدوارکننده است که پرداخت به موقع تسهیلات اعتباری و تحقق وعده پرداخت کمک بلاعوض یک و نیم میلیارد ریالی می‌تواند تعبیر رویای صاحبخانه شدن را تسریع کند.

به گزارش ایرنا، ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

وزیر کشور دولت سیزدهم ضمن دستور تخلیه سریع این واحدها، از سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی این وزارتخانه خواسته بود تا به سرعت نسبت به پیگیری حقوقی و پاسخگوکردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان که فاقد ایمنی شناخته شده است، اقدام کنند.

تخلیه خانه‌ها در ابتدا با مخالفت مالکان به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب مواجه شد که پس از برگزاری نشست‌های توجیهی و درنظر گرفتن بسته‌های تشویقی مالکان با دل‌های نگران و مضطرب و ترس بی‌خانه شدن خانه‌هایشان را به مرور ترک کردند که به دلیل تاخیر در تخلیه قرارداد ساخت خانه‌ها در سه مرحله امضا شد که مرحله نخست در صورت تامین اعتبار تا ۶ ماه آینده، مرحله دوم بین هشت تا ۹ ماه آینده و مرحله سوم نیز تا پایان ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

امضای قرارداد مرحله سوم «طرح نور»، خانه‌های جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: قرارداد اجرای مرحله سوم طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان(طرح نور) امضا شد.

سیدمحمد حسینی طباطبایی افزود: مرحله سوم طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شامل ۱۲۲ خانه است که قرارداد با پیمانکار امضا و وارد مرحله اجرا شد.

وی ادامه داد: ساخت ۱۲۲ خانه ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان در سایت ۵۵ هکتاری در قالب مرحله سوم برنامه‌ریزی و مراحل تعریف و تقسیم زمین و میخ‌کوبی زمین انجام و خاکبرداری آغاز شد.

وی اضافه کرد: عملیات آماده‌سازی اراضی توسط شهرداری سمنان و سازمان همیاری شهرداری‌های استان انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان درباره نگرانی مالکان در زمینه تامین انشعاب های آب، برق و گاز برای خانه های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان افزود: اعتبارات لازم از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای دستگاه‌های خدمت رسان به تواتر و متناسب با برآورد زمانی تکمیل هر شهرک واریز می‌شود.

تحویل مرحله سوم به شرط تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۴

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان هم به ایرنا گفت: با توجه به نوع خاک، انجام کارهای مربوط به استحکام‌بخشی و بسترسازی زمان بیشتری می‌برد.

رضا بیرقی بیان کرد: اگر تامین اعتبار کافی و مستمر تخصیص یابد، می‌توان امیدوار بود که تا یکسال آینده ساخت خانه‌ها تکمیل و سال ۱۴۰۴ تحویل مالکان شود، درغیر این صورت، روند اجرا زمان‌بر خواهد شد و موعد تحویل به تعویق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف اقتصادی هستند، تصمیم بر این شد که فرم «ج» افراد سبز شود تا بتوانند پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمک‌هزینه ساخت دریافت کنند و همچنین به مالکان وعده پیگیری تخصیص کمک بلاعوض یک و نیم میلیارد ریالی داده شد.

پرداخت سه میلیارد ریال وام ودیعه مسکن با تنفس ۲ ساله به هر یک از ساکنان ۲۱ بلوک ناایمن مسکن مهر سمنان برای تخلیه و اجاره خانه در مکانی دیگر، از دیگر اقدام‌ها برای کمک به مالکان برای تخلیه خانه‌های ناایمن در نظر گرفته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha