پاسخ کارشناس نظامی روس به اتهام‌زنی غرب درباره همکاری‌های ایران و روسیه

مسکو- ایرنا- کارشناس نظامی و صاحب‌نظر برجسته مؤسسه کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) روسیه با رد اتهامات غرب به همکاری‌های فنی و نظامی این کشور با جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورهای غربی باید بیشتر نگران ارسال تسلیحات خود به اوکراین و یا (رژیم) اسرائیل باشند که نیروهای مسلح آنها در حال ارتکاب جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان هستند.

ولادیمیر ایوسییف در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسکو با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه ادعای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه افزود: غرب پیش از این در ادامه سیاست خصمانه خود با تهران، تهدیدات ساختگی درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مطرح می‌کرد و در حال حاضر، ادعای عرضه موشک‌ به روسیه را مطرح کرده است.
وی اظهار داشت:‌ غرب همواره می‌تواند بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های یکجانبه، غیرمشروع و غیرقانونی در زمینه‌های مالی و اقتصادی علیه ایران و روسیه بیابد،‌چرا که از سیاست خارجی مستقل این دو کشور راضی نیست.

دامن زدن به گمانه‌زنی‌ها به جای توجه به جنایات جنگی با سلاح‌های غربی
این استاد و صاحب‌نظر برجسته روس در ادامه گفت:‌ کشورهای غربی باید بیشتر نگران ارسال تسلیحات خود به اوکراین باشند که نیروهای مسلح این کشور در حال ارتکاب جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان در اوکراین، روسیه (نه تنها در سرزمین های جدید، بلکه حداقل در مناطق مرزی) است.
ایوسییف ادامه داد: غربی‌ها همچنین باید نگران تسلیحاتی باشند که به اسرائیل می‌فرستند و این رژیم از آنها در کشتار غیرنظامیان در نوار غزه و لبنان استفاده می‌کند اما برعکس، رسانه‌های غربی در این وضعیت، گمانه‌زنی‌هایی درباره عرضه موشک‌های ایران به روسیه منتشر می‌کنند.

همکاری‌های ایران و روسیه،‌ قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند
این کارشناس نظامی روس گفت: برخلاف ایالات متحده و متحدانش، روسیه و جمهوری اسلامی ایران، قوانین بین المللی از جمله در مورد صادرات تسلیحات را نقض نمی کنند.
ایوسییف اظهار داشت:‌ بدون تردید، امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه، زمینه توسعه فعال همکاری‌های نظامی را فراهم خواهد کرد.

فرانسه به دنبال جبران نقطه ضعف، در اوکراین و خاورمیانه است
خبرنگار ایرنا در ادامه با اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی فرانسه و انگلیس از رژیم صهیونیستی، نظر این صاحب‌نظر روس را درباره سهم این کشورها در نسل‌کشی مسلمانان و نقض صلح و ثبات منطقه خاورمیانه جویا شد.
ایوسییف در پاسخ گفت:‌ فرانسه در دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون بیش از حد نگران بازگرداندن عظمت خود است. پاریس در تلاش است تا با یک سیاست تهاجمی در اوکراین و خاورمیانه، جایی که مقامات فرانسوی از حکومت‌ ولودیمیر زلنسکی و رژیم جنایتکار بنیامین نتانیاهو محافظت می‌کنند، نفوذ به سرعت در حال کاهش خود در آفریقا را جبران کند.
وی اظهار داشت:‌ این پاریس بود که با اعلام آمادگی دولت راستگرای تندروی نتانیاهو برای حل و فصل مسالمت آمیز در لبنان، افکار عمومی و کشورهای منطقه را فریب داد.
وی خاطرنشان کرد:‌ در اول اکتبر، نیروهای مسلح فرانسه تلاش کردند موشک‌های بالستیک ایران را در حمله تلافی جویانه مشروع جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل رهگیری کنند. از این رو، نمی توان به رهبری فعلی فرانسه اعتماد کرد.
ایوسییف تأکید کرد:‌ فرانسه بیش از حد به واشنگتن وابسته است که به شدت به پیروزی رژیم جنایتکار نتانیاهو علاقه مند است.

انگلیس همواره منافع ملی کشورهای خاورمیانه را نادیده گرفته است
رئیس بخش اوراسیا و توسعه سازمان همکاری شانگهای در مؤسسه کشورهای مشترک‌المنافع روسیه همچنین یادآور شد: انگلیس نیز همواره منافع ملی کشورهای واقع در خاورمیانه را نادیده گرفته است.
وی ادامه داد:‌ انگلیس با برقراری تعامل خاص با کشورهای عربی، منافع ملی آمریکا را تامین می کند، به هر طریق ممکن از سازمان های تروریستی (به ویژه داعش) حمایت می کند و سیاست استعمار نو را دنبال می کند. هرگز نمی توان به لندن اعتماد کرد و ایرانی ها این را به خوبی می دانند.

از محکومیت اسرائیل در کلام و تلاش برای حفاظت از رژیم نتانیاهو
ایوسییف در پاسخ به پرسش دیگری نیز با تأیید سیاست متناقض عملی و گفتاری غرب در قبال موضوع خاورمیانه اظهار داشت:‌ آنها به پیروی از انگلیس و آمریکا چنین رویکردی را دنبال می‌کنند، رویکردی که لابی اسرائیل در آن نفوذ قوی دارد.
وی تصریح کرد: برخی از کشورهای غربی در عرصه افکار عمومی، نمایش تبلیغاتی دارند و گاهی اوقات اسرائیل را در کلام محکوم می‌کنند اما در واقع تنها به حفاظت از رژیم جنایتکار نتانیاهو فکر می‌کنند و سلاح مورد نیاز این رژیم برای کشتار غیرنظامیان در نوار غزه، لبنان و سوریه را تأمین می‌کنند.

ضرورت پیگیری حقوقی ایران در محاکم بین‌المللی
این کارشناس نظامی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مقامات اروپایی علیه برخی ارکان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: اروپا دائما قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.
وی با اشاره به اقدامات برخی از این کشورها علیه نیروهای مسلح ایران و انتساب اتهام فعالیت تروریستی گفت: باید در محاکم بین‌المللی با این رویکرد اروپا مبارزه شود.
ایوسییف گفت:‌ این تلاش‌ها می‌تواند به موفقیت منجر شود؛‌ همچنانکه دولت زلنسکی تلاش کرد فدراسیون روسیه را یک کشور تروریستی اعلام کند، اما مسکو توانست از حقوق خود حتی در دادگاه های بین المللی مستقر در اروپا دفاع کند.


اتحادیه اروپا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ سه شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها را به بهانه ادعای بی‌اساس دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تحریم کرد.
در واکنش به این اقدام خصمانه، سخنگوی وزارت امور خارجه وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به بهانه‌های واهی و بی اساس، اقدامی ناموجه و مغایر با موازین حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشر دانست و محکوم کرد.
اسماعیل بقایی ضمن رد ادعاهای مربوط به فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با منازعه اوکراین صریح و اصولی است کما اینکه ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر احترام همه کشورها به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر، خواستار راه حل دیپلماتیک جهت حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است. با وجود این، متاسفانه برخی کشورهای اروپایی و انگلیس بدون ارائه سند و مدرکی مدعی مداخله نظامی ایران در این منازعه شده اند که کاملا مردود است.
وی اتهام زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران را مزورانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مهمترین مساله روز یعنی نسل کشی مردم فلسطین و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha