مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم

تهران- ایرنا- خواهر شهید «محسن حسنی» گفت که برادرش به قدری به دنبال درس حوزه و قرآن بود که مسئول حوزه علمیه‌اش اینگونه از او تعریف می‌کرد که جای شهیدانی مثل «مرتضی مطهری» را پُر می‌کند ولی شهادت نصیبش شد آن روز را ندیدیم.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا برخی از فعالان قرآنی که هر هفته توفیق حضور در منزل شهیدان را دارند، توشه‌ای برای یک هفته از یادگاری های شهید برمی‌گیرند؛ از خاطراتی که خانواده شهید تعریف می‌کنند گرفته تا وصیت‌نامه و تصاویر به‌جامانده از دوران دفاع مقدس یا در دفاع از حرم اهل بیت(ع). حالا چند هفته ای است که این گروه از عاشقان قرآن خدمت خانواده‌هایی می رسند که دو شهید قرآنی تقدیم انقلاب و دین کرده‌اند. مثلا هفته قبل که پانزدهمین دیدار بود، از تلاوت آیاتی بهره مند شدیم که برادران شهیدان آقاخانی خواندند؛ هفته قبل از آن نیز به محضر پدر و مادر شهیدان مصطفی و مجتبی کاشفی رسیدیم و پیش از آن نیز از صحبت‌های مادر شهیدان صادق و فخرالدین مهدی‌برزی بهره بردیم.

یکی از ویژگی‌های دیدار اخیر جامعه قرآنی با خانواده شهیدان حسنی این بود که حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی در همان روزی به محضر این خانواده شهید رسید که رهبر معظم انقلاب حکم نمایندگی ولی فقیه در استان زنجان را برای او صادر کرده بود و حسینی خدا را شکر کرد که در چنین روزی توفیق این دیدار نصیبش شده است.

مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم
حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی؛ امام جمعه زنجان

این حافظ قرآن که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم هست، با اشاره به آیه ۱۶۹ سوره آل عمران گفت: این تعبیر قرآنی که شهدا را مرده مپندارید و این زنده بودن شهید که به تعبیر رهبر انقلاب شهید قاسم سلیمانی بسیار خطرناک تر است برای منافع دشمنان نشان می دهد که شهدا واقعا زنده هستند و تصرف دارند و راهبری و راهگشایی می کنند. ما نمی دانیم در عالم بالا چه می‌گذرد ولی آنها که چشمی داشته باشند، می‌بینند که شهدا چگونه کارسازی می‌کنند و امثال سیدحسن نصرالله یا اسماعیل هنیه یا قاسم سلیمانی امروز نسبت به آن دوره ای که در محدودیت های دنیایی بودند، دستشان بازتر است.

حسینی این دیدار را به فال نیک گرفت و گفت که هر هفته‌ای که امکانپذیر باشد، به خدمت خانواده‌های شهدا می‌رسد ولی جای برخی فعالان قرآنی در این دیدارها خالی است و ظاهرا مسئولان برخی رسانه‌ها هم که هر هفته دعوتنامه دریافت می کنند، آنگونه که شایسته مقام شهداست، توجهی به این برنامه‌ها ندارند. البته در این دیدار، حضور برخی از مدیران و چهره های قرآنی چشمگیرتر از دیدارهای قبل بود؛ از حجت الاسلام حسینی و ولی یاراحمدی پیشکسوت قرآنی گرفته تا حامد حسین‌زاده و محمدحسین فدوی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا محمدمهدی بحرالعلوم حافظ و پیشکسوت قرآنی یا روح الله هدایتی از سازمان اوقاف و امور خیریه.

مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم

یکی از نکات دردآور در این جلسات، دیدن جای خالی پدر یا مادر شهیدان یا هر دوی آن‌هاست و هر بار که نمایندگان جامعه قرآنی به منزل شهیدی می‌روند و چشمانشان به حضور پدر یا مادر یا هر دوی آنها روشن می شود، مشتاقانه پای صحبت‌های آن‌ها می نشینند؛ همان کسانی که امام خمینی (ره) از آنان به چشم و چراغ ملت یاد کردند. شعبان حسنی، پدر شهیدان حسنی در سال ۸۵ به دیدار فرزندانش رفت و احترام مجیدی، مادر این دو شهید نیز دو سال پیش به آنان پیوست.

شانزدهمین دیدار جامعه قرآنی به منزل محسن و مجید حسنی اختصاص داشت؛ شهدایی که با دو سال اختلاف سن راهی جبهه شده و شهادت را به دنیای زودگذر ترجیح دادند. محسن حسنی که در خانه، او را محمد هم صدا می زدند، متولد تهران در سال ۱۳۴۴ بود که دبستان را در مدرسه اسلام جعفری گذراند و دوره راهنمایی و دبیرستان در مدرسه اسلامی موسوی در خیابان ۱۷ شهریور بود که مدیریت آن قبل از پیروزی انقلاب به عهده برادر شهید آیت‌الله مهدی شاه آبادی بود و محسن توانسته بود جزو شاگردان ممتاز مدرسه باشد.

مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم
حامد حسین‌زاده؛ مداح اهل بیت(ع)

شهید محسن حسنی به قدری به دروس حوزوی علاقه داشت که در سوم دبیرستان وارد حوزه علمیه قم شد و صبح‌ها در حوزه درس می‌خواند و بعدازظهر و شب به درس‌های مدرسه می‌پرداخت. او با معرفی آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی به مدرسه علمیه قدیریه قم رفت و زمانی که دیپلم گرفت، تقریبا سه سال درس حوزه را خوانده بود ولی می‌توانست با لباس روحانیت به تبلیغ دین بپردازد.

این رزمنده جهادگر برای تبلیغ دین به مناطق جنگی کردستان و جنوب رفت، سپس از طرف جهاد سازندگی ورامین و قبل از عملیات فتح المبین به تیپ های ارتش رفت و با اصرار در عملیات شرکت کرد و در نهایت در دشت عباس با محاصره دشمن و فدایی شدن برای نجات تعداد زیادی از رزمندگان، با تیر مستقیم تانک به شهادت رسید و پیکرش بعداز ۲۲ روز پیدا شد و در ۲۴ فروردین سال ۶۱ به خاک سپرده شد.

مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم
ولی یاراحمدی؛ پیشکسوت قرآنی

رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله (ص) استان تهران مثل هر هفته به تاریخچه تشکیل کمیته شهدای قرآنی اشاره کرد و گفت: اگرچه از سال ۹۲ دیدارهای هفتگی با خانواده شهدای قرآنی آغاز شده ولی برای نخستین‌بار به حضور خانواده شهیدان حسنی رسیده ایم.

در این مراسم ابوالفضل قدیانی به تلاوت آیاتی پرداخت و سیمین حسنی خواهران شهیدان به بیان خاطراتی پرداخت و گفت که برادرش محمد یا همان محسن به قدری استعداد داشت که پس از شهادت استاد مرتضی مطهری، رئیس مدرسه علمیه گفته بود که محسن جای شهید مطهری را پر خواهد کرد. چون ره ۱۰ ساله حوزه را طی دو سه سال طی کرده بود و به مدارج بالای علمی رسیده بود.

این خواهر شهید در لابلای صحبت هایش از آرزوی دیدارش با با رهبر انقلاب سخن گفت و منیره حسنی دیگر خواهر این دو شهید به بیان خاطراتی پرداخت و حبیب الله رحیم زاده، همسر این خواهر شهید بخشی از نامه های محسن را برای حاضران قرائت کرد تا این که استاد حسینعلی شریف از دورانی سخن گفت که شهید برای یادگیری قرآن شب و روز نداشت و همچون پروانه به دور استاد خود می چرخید.

مطهری دوم و پروانه‌ای که به گِرد استاد قرآن می‌چرخید+ فیلم
سیمین و منیره حسینی؛ خواهران شهیدان حسنی

آقای یاراحمدی نیز پس از بیان جایگاه شهیدان به شریف پیشنهاد کرد که ثواب اذان ماندگار خود را تقدیم شهدا کند که شریف هم گفت سال هاست که ثواب اذان خود را تقدیم شهدا کرده است.

در این دیدار جای قاسم و حمید حسنی، برادران شهیدان هم خالی بود تا خاطراتی را از زبان آنان بشنویم و از دیدن غلامحسین حسنی برادر دیگر شهیدان محروم بودیم، چون در خارج از کشور بود.

فرصت این دیدار نیز به پایان رسید و مجالی نشد تا کمی هم به ویژگی های شهید مجید حسنی بپردازیم؛ همان کسی که متولد ۱۳۴۶ و عضو بسیج مسجد علی بن ابی طالب در خیابان پیروزی بود که با دست کاری در شناسنامه، آموزش نظامی را در دانشگاه امام حسین (ع) گذراند و بعد بلافاصله به جبهه اعزام شد و در آبان ماه ۱۳۶۲در منطقه عملیاتی پنجوین عراق در عملیلت والفجر ۴ به شهادت رسید و در ۱۳ آبان ۱۳۶۲ در قطعه ۲۶ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha