بارِ گران ماجراجویی کوهستانی گردشگران در مازندران بر دوش هلال‌احمر

ساری - ایرنا - داده های آماری عملکرد نیمه نخست امسال جمعیت هلال احمر مازندران از افزایش عملیات امداد و نجات کوهستان در این استان خبر می دهد در حالیکه قاعده صعود به کوهها و ارتفاعات مربوط به نیمه دوم سال یعنی فصول پاییز و زمستان با پوشش برف است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، جمعیت هلال احمر مازندران در اطلاعیه خود در خصوص عملکرد نیمه نخست این نهاد امدادی اعلام کرده است که پوشش امدادی این جمعیت در خصوص امداد و نجات کوهستان ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال است؛ موضوعی که مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از آن به عنوان اقدام ناآگاهانه و ناشیانه افراد ماجراجو برای صعود به قلل و ارتفاعات استان برشمرد که اثرات و تبعات کار آنها موجب افزایش زحمت بر دوش امدادگران می باشد .

مازندران ، این خطه از شمال کشور جاذبه های منحصر به فردش همواره همگان را به وجد می آورد از جنگل های هیرکانی با درختان انبوهش که در اکثر فصول سال میزبان علاقمندان به جنگل نوردی است و سواحل نیلگون دریای خزر که غالب سفرها به این استان برای شنا و تنی به آب زدن در این بخش از جاذبه گردشگری مازندران است.

علاوه بر این جاذبه های طبیعی گردشگری قلل و ارتفاعات همچون دماوند، علم کوه ، ارفع کوه ، خرو نرو ، سماموس و دو برار قدمگاه تفرج وتفریح بسیاری از مسافران و افرادی است که به مازندران می آیند. جذابیت گشت و گذار کوهستان در این استان تنها به دلیل صعود به ارتفاع و لذت بردن از این ارتفاع نوردی نیست بلکه مسیر جذاب و پر از چشم اندازهای طبیعی همچون چشمه سارها و دشت و دمن باعث این انگیزه و رغبت در افراد غیر بومی می شود که در این مسیر پای نهند.

اما آنان به دور از هر گونه آگاهی ، دانش و تجهیزات لازم و تنها از روی حس ماجراجویی پای در مسیر قله نوردی در مازندران می گذارند که در غالب موارد منجر به گم و ناپدید شدن در مسیر کوهپیمایی و یا افتادن و مصدومیت می شود .

در این میان هم هستند ماجراجویانی که سقف دسترسی به این حس آنها بالاست و بدون هیچگونه تجهیزات و امکانات در مسیر قله ای بلند همچون دماوند که بیش از پنج هزار متر ارتفاع دارد پا می گذارند که دود کارهای آنها به چشم امدادگران مازندران رفته است.

بارِ گران ماجراجویی کوهستانی گردشگران در مازندران بر دوش هلال‌احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمرمازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از سهم ۱۶درصدی این جمعیت در اجرای عملیاتهای امدادونجات در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبرداد.

غلامعلی فخاری افزود: ۶ درصد پوشش امدادی این جمعیت به حوادث ترافیکی و ۱۵درصد عملیات امدادو نجات کوهستان در این مدت زمانی به نسبت مدت مشابه پارسال افزایش داشته است .

وی در خصوص افزایش تعداد عملیات امداد و نجات کوهستان در این مدت تاکید کرد: با توجه به اینکه صعودها غالبا در فصول سرد سال انجام می شود این افزایش صعودها در فصول گرم سال بیانگر این است افرادی از روی ماجراجویی و سرگرمی به کوه و ارتفاعات می روند در حالیکه هیچ تجربه و یا آمادگی برای این کار ندارند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران اظهار داشت: همین امر باعث می شود که افراد در ارتفاعات دچار سانحه شده و بخش عمده ای از اقدامات امدادگران در این ایام صرف نجات جان و خدماتدهی به این افراد می شود .

وی ارارائه و اجرای برنامه هدفمند و قانونمند برای صعود افراد حرفه ای به قلل و ارتفاعات از سوی نهادهای متولی می تواند تا مقدار زیادی از بروز این حوادث و هزینه های امدادی بکاهد .

فخاری توضیح داد: در ۶ ماهه نخست امسال ارائه خدمات امدادی به ۹۸۴ ترافیکی،۱۷۶حادثه شهری ،۸۹حادثه کوهستان، ۲۶حادثه صنعتی و کارگاهی، ۸۲۱حادثه دریایی و ساحلی ،۶۷حادثه جوی و ۲۹۵حادثه فوریت پزشکی انجام شده است .

بارِ گران ماجراجویی کوهستانی گردشگران در مازندران بر دوش هلال‌احمر

وی ادامه داد:در همین مدت ارائه خدمات به ۳۴ حادثه دریایی ،۱۷حادثه حمله حیوان ،۹۹حادثه مفقودی ،۲۳ حادثه جنایی،۴ حادثه انفجار و آتش سوزی ، رهاسازی ۷۸ مصدوم و همچنین پوشش امدادی به ۱۲ برنامه مناسبتی و پاسخگویی به ۱۷۳۴ مراجعه حضوری از مهمترین خدمات امدادی هلال احمر مازندران بود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران اضافه کرد:در این مدت ۳۳۶۴ نفر بصورت سرپایی خدمات مورد نیاز خود را ازعوامل امداد ونجات هلال احمر استان دریافت کردند. و بیش از ۱۴۶۱نفر از مصدومان حوادث مختلف نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با بیان اینکه در چهار حادثه نیز از ظرفیت بالگرد امدادی استفاده شد ،تصریح کرد : جمعیت هلال احمر مازندران از نظر پاسخگویی به فوریت ها و انجام عملیاتهای امدادونجات در شمار استانهای برتر کشور قراردارد.

فخاری افزود: در مجموع ۴۹۶۱ تیم عملیاتی با بکارگیری تجهیزات امدادی اعم از آمبولانس و خودروی نجات و پشتبانی در این عملیاتها مشارکت داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha