معرفی ساختگاه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به سرمایه‌گذاران

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌ور برق ایران (ساتبا) گفت: بهترین ساختگاه‌های فنی و اقتصادی از میان فهرستی تأیید شده برای احداث نیروگاه خورشیدی به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، میترا غلامی درباره روند تعیین ساختگاه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی ادامه داد: تعیین دقیق شاخص‌های فنی و جغرافیایی مورد انتظار برای انتخاب بهترین ساختگاه‌ها شروع و مکاتبه با همه استانداری‌ها و شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق استان‌ها آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مکاتبه علاوه بر درخواست معرفی ساختگاه‌های مورد نظر استان‌ها، فهرستی از ساختگاه‌های شناسایی شده ساتبا در حوزه انرژی خورشیدی به همراه برخی ملاحظات شبکه به‌عنوان فهرست پیشنهادی اولیه در اختیار آنها قرار گرفت.

مدیرکل دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع تجدیدپذیر ساتبا گفت: در ادامه همکاران این سازمان از طریق تعامل گسترده با نمایندگان مرتبط در استانداری‌ها، شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع و ادارات منابع طبیعی استان‌ها با ارائه توضیح لازم و پشتیبانی فنی و کارشناسی، موفق به دریافت پاسخ‌ها به‌صورت جداولی از مشخصات دقیق هر ساختگاه مشتمل بر مختصات جغرافیایی چندگوشه زمین، ملاحظات کلیدی و مؤثر مرتبط با موضوع اتصال به شبکه، شرایط تملک یا اجاره زمین و آماده‌بودن مجوز زیست‌محیطی ساختگاه‌ها و نقشه‌های جغرافیایی شدند.

غلامی خاطرنشان کرد: به‌منظور انتخاب نهایی ساختگاه‌ها و تعیین اولویت بر اساس نیاز شبکه در جلساتی با مدیران عامل و متخصصان شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق و شرکت توانیر برگزار شد که در آن ساختگاه‌ها باتوجه‌به شرایط اتصال به شبکه و نیاز شبکه، مجدداً پالایش شده و ساختگاه‌های با ظرفیت کل قریب به ۱۳ هزار مگاوات به دست آمد.

مدیرکل دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع تجدیدپذیر ساتبا افزود: در نهایت مدلی جامع با توجه‌ به شاخص‌های پتانسیل انرژی خورشیدی، شرایط اتصال به شبکه، وضعیت زمین (توپوگرافی و مقررات تملک)، مجاورت با زیر ساخت‌های موردنیاز، سهولت اخذ مجوزهای قانونی و برنامه‌های توسعه‌ای استان توسعه داده شده که طی آن بهترین ساختگاه‌های فنی و اقتصادی از میان فهرست تأیید شده فوق احصا و برای احداث نیروگاه خورشیدی به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

غلامی گفت: بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر واگذاری زمین در کشور، متقاضی باید همه فرایندهای اخذ مجوز و تحویل زمین را راسا پیگیری کند و بعضاً در صورت بروز مشکل در واگذاری زمین باوجود توافق قبلی، همکاری لازم برای انتخاب ساختگاه جایگزین متناظر توسط ساتبا و مراجع استانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: ساتبا برای شناسایی ساختگاه‌های آتی نیروگاه‌های خورشیدی قصد دارد از کمک شرکت‌های مشاور برای بررسی‌های فنی و اقتصادی لازم و تعیین محدودیت‌ها و موانع واگذاری استفاده کند. این موارد نیز در همکاری استانداری‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان محیط‌زیست، سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام خواهد پذیرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha