مدرس دانشگاه: امیرکبیر نقش و تصویر آینده ایران را ترسیم کرد

اراک - ایرنا - عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: میرزا تقی‌خان امیرکبیر تصویر و نقشه آینده ایران را ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « نعمت‌الله فاضلی» روز شنبه در همایش بزرگداشت میرزا تقی‌خان امیرکبیر در هتل امیرکبیر اراک افزود: هر جامعه‌ای تصویری از فردا و آینده خود نداشته باشد محکوم به از دست دادن و شکست است، کاری که امیرکبیر کرد، تصویر آینده ایران را ترسیم کرد و نقش آینده ایران را تصویر کرد.
وی بیان کرد: درسی که از امیر کبیر گرفتیم این بود که او به نقشه فردای جامعه پاسخ می‌داد.
عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: از ناگفته‌های عملکرد میرزا تقی‌خان این بود او، رهبر مدرینه تجدد و اندیشه‌ورز تجدد ایرانی بود.
فاضلی افزود: اراک شهر مهندسی‌ساز است که در اوج تمدن ایران ساخته شد و قجرساز است مثل اصفهان، تبریز و شیراز تدریجی و تاریخی ساخته نشد.
عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: میرزا تقی‌خان امیرکبیر بزرگترین رهبر پیشگام تجدید ایران بود.
فاضلی افزود: تجدد سه رکن دارد، رکن اول «سوادآموزی همگانی» بود و مدرسه دارالفنون را ایجاد کرد، رکن دوم «جامعه صنعتی» و رکن سوم «جهانی بودن» است و امیر کبیر قهرمان، جهانی شدن ایران بود.
وی بیان کرد: امیرکبیر دیپلمات و زیرک بود او درهای ایران را به سمت صنعت و فرهنگ باز کرد.
عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: ایرانی‌ها هرگز، از غرب تقلید نکردند بلکه ترجمه فرهنگی کردند زیرا امکان تقلید بین ملت‌ها وجود ندارد، مگر ملتی می‌تواند تقلید کند این را فقط افراد نابخرد عنوان می‌کنند.
فاضلی افزود: تاریخ قاجار، تاریخ خلاقیت‌ساز ایران در شهرسازی، فرهنگ‌سازی و غیره است.
وی بیان کرد: اراک شهر، تجدد معاصر ایران است و از شهرهای سرمشق تجدد است این را در معماری، جنب و جوش و میل به مشارکت در حوزه‌های‌های خاص می‌توان دید.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک در این همایش گفت: امیرکبیر در دوران صدارت خود تلاش کرد عزت و اقتدار را به ایران بازگرداند و در این راه جان خود را از دست داد.
«پیمان عین‌القضاتی» افزود : در دورانی زندگی می‌کنیم که شکاف و گسست نسلی وجود دارد و برای درمان گسست نسلی، باید« بازگشت نسلی» را تجربه کرد و به هویت و زبان نسل جدید پرداخت.
وی بیان کرد: صیانت از هویت شهری از وظایف اعضای شورای اسلامی شهر اراک است.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در کنار هویت اراک باید این شهر، سرمایه پذیر هم باشد.
عین‌القضاتی افزود: برای توسعه اراک باید برای سرمایه‌پذیر شدن در این شهر اقدام جدی صورت گیرد و در اراک، غلبه صنعت بر فرهنگ را به تعادل برسانیم و تلاش کرد تا نقطه تعادل بین این دو عنصر ایجاد شود.
وی بیان کرد: ۴۰ رخداد و ۱۵۰ برنامه در هفته فرهنگی اراک تدارک شده است.

هفته فرهنگی اراک امروز ۲۸ مهرماه آغاز وتا چهارم آبان‌ماه ادامه دارد.
در این آیین از تعدادی از افراد با عنوان سفیران امیرکبیر با حضور استاندار مرکزی و مسولان محلی در حوزه‌های ورزش، فرش و صنعت قدردانی شد.
به گزارش ایرنا، پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین میرزا که شانزده سال داشت به شاهی رسید. وی پس از آن که در تبریز بر تخت نشست، میزا تقی‌خان امیرنظام را با لشکری آراسته به تهران فرستاد و خود در ۲۱ ذی‌القعده به تهران رسید.

ناصرالدین میرزا، پیش از ورود به تهران، امیر نظام را به لقب اتابک اعظم ملقب کرد و او رابه صدر اعظمی خویش برگزید بعدها صدر اعظم ناصرالدین شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امیر کبیر گردید.

امیرکبیر در ۲۸ مهرماه سال ۱۲۲۷ هجری شمسی به صدارت رسید و در این منصب بود که خدمات شایسته‌ای از خود به یادگار گذاشت.

او پس از حدود سه سال صدارت با دسیسه درباریان و به خصوص مهداولیا مادر ناصرالدین‌شاه از سمت خود برکنار و به کاشان تبعید شد و حدود ۴۰ روز بعد در باغ فین کاشان توسط علی خان حاجب‌الدوله به قتل رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha