دیدار وزیر دفاع ژاپن و آمریکا با هدف تقویت اتحاد برابر چین و کره شمالی

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ژاپن در دیدار با همتای آمریکایی خود بر تقویت اتحاد دو کشور در مواجهه با تهدیدات نظامی چین و برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی تاکید کرد.

به گزارش عصر شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، جن ناکاتانی وزیر دفاع جدید ژاپن، امروز در ایتالیا با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد تا راه‌های افزایش همکاری‌های دفاعی و تقویت اتحاد دو کشور را بررسی کند.

این دیدار در حالی انجام شد که چین به اقدامات نظامی خود که توکیو آن را تهاجمی می‌خواند، ادامه می‌دهد و تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی نیز همچنان پابرجاست.

این نخستین گفت‌وگوی رو در رو بین وزرای دفاع دو کشور از زمان آغاز به کار شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن، در دهم مهر ماه بود. این گفت‌وگو در حاشیه نشست گروه هفت در شهر ناپل ایتالیا انجام شد.

کیودو نیوز اضافه کرد: دولت ایشیبا بر این باور است که اتحاد ژاپن و آمریکا همچنان رکن اصلی دیپلماسی و امنیت این کشور است، هرچند برخی از ایده‌های وی مانند بازنگری در توافق دوجانبه درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در ژاپن ممکن است به تنش‌هایی منجر شود.

ناکاتانی همچنین اعلام کرد در مذاکرات تلفنی اخیر خود با آستین، موضوع توافق وضعیت نیروهای آمریکایی را مطرح نکرده است.

این دیدار در حالی برگزار شد که دو کشور در حال تلاش برای به‌روزرسانی چارچوب‌های فرماندهی و مدیریتی خود برای بهبود هماهنگی هستند.

واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل نیروهای ایالات متحده در ژاپن به ستاد مشترک نیروهای آمریکا در ژاپن با مسوولیت‌های عملیاتی بیشتر در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد نقش محدود فعلی در مقابله با حوادث احتمالی در منطقه است.

این نیروی بازسازی شده به عنوان همتای فرماندهی عملیات مشترک نیروهای دفاع از خود ژاپن که تا مارس ۲۰۲۵ برای هدایت شاخه های زمینی، دریایی و هوایی راه اندازی می شود، عمل خواهد کرد.

ناکاتانی اظهار داشت که قصد دارد گفت‌وگوهای بیشتری با آستین در خصوص تقویت توانایی‌های بازدارندگی و پاسخگویی دو کشور انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha