استاد روس: ساختن جهانی بهتر، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس است

مسکو- ایرنا- دانشیار بخش تجارت بین‌المللی دانشگاه دولتی مالی روسیه با بیان اینکه گروه بریکس در سال ۲۰۳۰ نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، گفت: مشارکت کشورهای جنوب جهان در ساختن جهانی بهتر، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس در کازان است.

نیکولای نوویک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: پیش‌بینی می‌شود تعامل بین کشورهای عضو بریکس که اکثریت مردم جهان را نمایندگی می‌کنند در راستای تقویت نقش آنها در شکل دادن به تصمیمات در سطح بین‌المللی از موضوعات کلیدی اجلاس سران بریکس باشد.

مسائل خاورمیانه در دستور کار نشست سران بریکس
وی با اشاره به اینکه اجلاس کازان، رویداد کلیدی گروه بریکس در دوران ریاست روسیه در سال ۲۰۲۴ بر این گروه محسوب می‌شود، گفت:‌برنامه ریزی شده است که وضعیت در نقاط حساس جهان با تمرکز ویژه بر خاورمیانه در این اجلاس بررسی شود.
این دکترای اقتصاد اظهار داشت: دستورکار اجلاس سران بریکس همچنین شامل موضوعات توسعه پایدار، امنیت غذایی و انرژی خواهد بود.

استاد روس: ساختن جهانی بهتر، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس است

دستورکارهای اقتصادی بریکس
نوویک افزود:‌ انتظار می‌رود سران گروه بریکس در نشست خود در کازان، توجه ویژه‌ای به اصلاح نظام مالی بین المللی، تقویت نقش کشورهای بریکس، توسعه همکاری های بین بانکی و گسترش تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی داشته باشند.
وی با بیان اینکه روسیه در اجلاس بریکس،‌ نتایج دوره ریاست‌ خود را بر گروه بریکس ارائه خواهد کرد، گفت:‌ مسکو از این بستر برای تعمیق تماس‌های دوجانبه نیز استفاده خواهد کرد،‌ همچنانکه انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با همتایان خود از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله رؤسای جمهور ایران و ترکیه دیدار داشته باشد.

جایگاه کنونی و چشم‌انداز بریکس
دانشیار بخش تجارت بین‌المللی دانشگاه دولتی مالی روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری گروه بریکس، به ویژه پیوستن اعضای جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی،‌ اتیوپی و عربستان سعودی به این اتحاد از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی ( دی‌ماه ۱۴۰۲) گفت: اعضای جدید، به طور قابل توجهی، ظرفیت‌های اقتصادی و فناوری این گروه را ارتقا دادند.
وی افزود: هم‌اینک مجموع تولید ناخالص داخلی اعضای گروه بریکس بیش از ۶۰ تریلیون دلار است که بیش از ۳۱ درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می دهد و در حال حاضر از گروه ۷ که ۳۰ درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارد، جلو افتاده است.
نوویک گفت:‌جمعیت کل کشورهای عضو گروه بریکس هم ‌اکنون حدود سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر است که بیش از ۴۰ درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۶، جمعیت کشورهای عضو گروه بریکس با پیوستن احتمالی برخی اعضای جدید به چهار میلیارد نفر افزایش یابد.

بریکس، محرک رشد اقتصاد جهانی است
این استاد روس همچنین گفت:‌ گروه بریکس هم‌اینک حدود یک چهارم از صادرات کالاهای جهان را به خود اختصاص داده و شرکت‌های فعال این کشورها بر بسیاری از بازارهای کلیدی از جمله انرژی، فلزات و مواد غذایی تسلط دارند.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس محرک رشد اقتصاد جهانی هستند. آنها در حال ایجاد پلتفرم های توسعه، زیرساخت‌های ارتباطی جدید، استانداردهای فنی و آموزشی، سیستم های مالی، ابزارهای پرداخت و مکانیسم های سرمایه گذاری پایدار هستند.
نوویک یادآور شد: بریکس مشارکتی از اقتصادهای خودکفا است که پتانسیل آنها را افزایش می دهد و فرصت های جدیدی را ایجاد می کند.

اهمیت کریدور شمال – جنوب در روند کاری بریکس
دانشیار بخش تجارت بین‌المللی دانشگاه دولتی مالی روسیه در ارائه پیشنهادهای خود برای تقویت جایگاه گروه بریکس گفت: بانک توسعه جدید باید به یکی از سرمایه گذاران اصلی در پروژه های فناوری و زیربنایی بزرگ در فضای بریکس و در کل جنوب جهانی تبدیل شود.
وی همچنین اظهار داشت:‌ مسیر دریای شمال و کریدور شمال-جنوب - این شریان‌های قاره‌ای برای ایجاد مسیرهای تجاری کوتاه و سودآور طراحی شده‌اند که مناطق اصلی جهان را به هم متصل می‌کند و ضرورت دارد که بیش از پیش در کانون توجه اعضای بریکس باشند.


کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.
بنا بر اعلام مدیر کل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ به منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس عازم روسیه می‌شود.
وی افزود: رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در نشست اصلی سران بریکس، دیدارهایی دوجانبه با برخی از روسای جمهور حاضر در این اجلاس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی‌ جین پینگ» رئیس‌جمهور چین خواهد داشت.
عباسی تاکید کرد: پزشکیان همچنین قرار است در برخی نشست‌های دیگر این اجلاس سخنرانی کند.

درباره بریکس
گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پایه‌گذاری شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
نخستین اجلاس سران این گروه در سال ۲۰۰۹ میلادی در یکاترینبورگ روسیه برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
در آن زمان، از این گروه، به عنوان بریک (BRIC) (متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین) یاد شد.
با پیوستن جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند.
رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف سناتور ارشد شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha