رونمایی از ۲ کتاب تئاتر درسی در یاسوج

یاسوج - ایرنا - امروز یکشنبه بیست و نهم مهر ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان، کتاب های «میوه هنر» و «نام آوران» در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا،مجموعه نمایشنامه تئاتر درسی «میوه هنر» به نویسندگی سیمین غلامی ورنامخواستی و مجموعه تئاتر درسی «نام آوران» نیز به نویسندگی وحید محمدخانی، زیبا طیبی منش، معصومه عسکری، قمر جشان زاده، افسانه احمدی و تقی اسفندیاری در شهر یاسوج تهیه و به مرحله رونمایی رسید.

امین درخشانی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد در آیین رونمایی از کتاب های تئاتر درسی گفت: هنرمندان و نویسندگان استان در تلاش هستند تا با خلق آثار و نگارش کتاب های با نیاز روز شهروندان گامی برای اعتلای فرهنگ بردارند.

نویسنده کتاب میوه هنر درباره این کتاب با بیان اینکه امروزه نیاز به استفاده از ابزارهای هنری،برای آموزش بهتر و مؤثرتر، احساس می شود تاکید کرد: متولیان آموزش در کشورمان نیز برنامه هایی را برای برطرف کردن این نیاز پیش بینی و اجرایی کرده اند.

سیمین غلامی ورنامخواستی با اشاره به اینکه یکی از این راهبردها استفاده از تئاتر درسی برای یادگیری بهتر دروس برای دانش آموزان است، افزود:تئاتری که در کلاس درس، توسط دانش آموزان و با کمک و نظارت معلم مربوط به همان درس، تمرین و اجرا می شود نقش مهمی در یادگیری عمیق دارد.

وی با یادآوری اینکه وزارت آموزش وپرورش، هر ساله با همکاری کانون های فرهنگی تربیتی سراسر کشور، «جشنواره تئاتر درسی» را برگزار می کند تاکید کرد: من نیز به عنوان نمایشنامه نویس، ویراستار، مدرس تئاتر و فعال در زمینه تئاتر درسی تصمیم گرفتم در این زمینه قدمی هرچند کوچک برای پیشرفت تئاتر درسی بردارم.

غلامی ورنامخواستی تاکید کرد:با توجه به برگزاری سه دوره از جشنواره ملی تئاتر درسی (ویژه دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی) توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در شهرستان میناب (پایتخت تئاتر درسی کشور) و آشنا نبودن آموزگاران با متون نمایشی که از مطالب درسی اقتباس شده باشند، کمبود نمایشنامه‌های اقتباسی در این زمینه احساس می‌شد.

وی خاطرنشان کرد:به همین علت دبیرخانه سومین جشنواره ملی تئاتر درسی استان مازندران (کانون فرهنگی تربیتی فجر شهرستان بابلسر) تصمیم گرفت با همکاری انتشارات مسیرسبز و حمایت معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش این استان، مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های ویژه تئاتر درسی را برای استفاده آموزگاران و دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم تهیه و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه یک نمایشنامه درسی باید افزون بر رعایت اصول آموزش دروس، دارای همان عناصری باشد که هر نمایشنامه خوب دیگری دارد تاکید کرد: که مجادلات قوی، شخصیت‌پردازی موفق و سوژه جذاب از جمله این ویژگی هاست.

غلامی ورنامخواستی تصریح کرد:در عین حال تئاتر درسی باید آغاز، میانه و پایانی روشن و شفاف نیز داشته باشد.

نویسنده کتاب میوه هنر افزود: در این مسیر آنچه برای من اهمیت بسیار داشت، توجه به اصول نمایشنامه نویسی، تئاتر کودک، تئاتر آموزشی و خلق محتوای جذاب و آموزشی برای معلمان و دانش آموزان بود.

بهرام صادقی مزیدی،نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و مدرس تئاتر و سینما، آموزگار و فعال در رشته تئاتر دانش آموزی در این آیین گفت:نوشتن کتاب برای کودک و نوجوان سرمایه گذاری برای پرورش نسلی پویا و خلاق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha