به گزارش ایرنا، باوجود تعداد زیاد مدیران کل، معاونانشان و نیز مدیران مستقر در شهرستان کرمان که در حسینیه ثارالله شهر کرمان جمع شده بودند، با آنکه نماینده ولیفقیه در استان عادت دارد بسیار آهسته(با تُن صدای پایین) و شمرده شمرده صحبت کند، اما آنقدر مدیران ساکت بودند و سراسر گوش که بدون هیچ همهمهای، صدای آهسته سخنران بهراحتی شنیده میشد.
موضوع حمایت نکردن از افراد ثروتمند، بانفوذ و رانتخوار، در تصمیمها و اقدامات مدیران یا هر فرد دیگری، که این تصمیم ها به نفع رانتخوران، چه بسا می تواند علیه مستضعفان، اقشار آسیبپذیر، مسکینان و یتیمان باشد بخش مهمی از جلسه را طی یکشنبه آخر مهرماه به خود اختصاص داد و بیان برخی روایت ها و مثال ها همراه با این سرفصل های اخلاقی و رفتاری، مباحث را جذابتر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان در ادامه مباحث از ماههای قبل که به بررسی عوامل به ذلت رساندن انسانها در دنیا پرداخته است، این بار تنها فرصت کرد به ۲ عامل دیگر اشاره کند، نخست بیتوجهی به یتیمان و فقیران یا پشتیبانی از رانتخواران ثروتمند و دوم، تجاوز از حدود و ثغور الهی.
وقتی به موقعیتی میرسیم
امام جمعه کرمان ابتدا با تکرار مبحث مهمی که در جلسه های قبل به تفصیل به آن پرداخته بود مبنی بر اینکه اگر بخواهیم در دنیا ذلیل و خوار نشویم، ابتدا نباید کسی را خوار و ذلیل کنیم گفت: از دیگر دلایل، بیتوجهی به یتیمان و فقیران است؛ در زندگی بهویژه زمانی که دستمان باز شود، نفوذ، مسئولیت، موقعیت یا جایگاهی پیدا می کنیم و امتحان و آزمونی در دنیا در دست ما قرار می گیرد، باید بیشتر مراقبت کنیم.
به گفته وی، در این زمان اگر مسکین و یتیمی مورد مواجهه با ما قرار گیرد، نیاز و حاجتش را خطاب به ما مطرح کند و ما دست رد بزنیم و بیتوجهی کنیم یا یادمان برود که یتیم یا مسکین است، شک نکنید که به طور حتم، خواری در دنیا به سراغ ما خواهد آمد.
نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه در قالب چندین آیه و روایت در این زمینه توصیههای موکدی شده به شرح برخی از آنها پرداخت و گفت: ببینید در خلال این روایات و آیات، چقدر دین اسلام کامل، ارزشمند، دقیق و نکتهسنج است که به کوچکترین مسائل توجه دارد.
به گفته وی، ما انسانها وقتی فردی پدرش را از دست دهد با عنوان یتیم وی را اطلاق میکنیم اما در حیوانات، زمانی آن حیوان یتیم میشود که مادر از دست بدهد و در روایات و آیات قرآن می بینیم که در مورد هر دو، حتی حیوانات یتیم توصیه هایی دارد.
امام جمعه کرمان در ادامه با قرائت برخی آیات و روایت در این زمینه گفت: از ما می پرسند که چرا یتیمان و فقیران را سر سفره خود اطعام نمی کنیم یا چرا وقتی به موقعیتی میرسید، حسابی برای این افراد باز (دستگیری) نمی کنید؟.
علیدادی سلیمانی در ادامه به ذکر روایتی از مرحوم آیتالله سید محمدجواد بن محمد حسینی عاملی (۱۱۶۰- ۱۲۲۸ق)، معروف به سید جواد عاملی پرداخت که از شاگردان مرحوم آیتالله بحرالعلوم بوده است؛ اما قبل از آن با بیان اینکه در طول تاریخ، تشیع در ایران مدیون برخی علما که از لبنان و بحرین به این کشور آمده اند و تاثیرگذار بوده اند، هست، از علمایی نام برد همانند آیت الله عاملی، مرحوم محقق کرکی(علی بن حسین بن عبدالعالی جبل عاملی (۹۴۰–۸۷۰ق) مشهور به محقق ثانی و محقّق کَرَکیِ) و شیخ بهایی و گوشه ای از خدمات آنان را شرح داد.
امام جمعه کرمان سپس به روایتی درباره شاگرد مرحوم بحرالعلوم که خود از بزرگان بوده است پرداخت و گفت: وی در منزلش، سفره انداخته بود می خواست شام بخورد که درِ خانه به صدا درآمد و خادم آیت الله بحرالعلوم، وی را فراخوانده بود که هرچه زودتر به وی مراجعه کند.
وی افزود: شاگرد بحرالعلوم وقتی رسید دید استاد خیلی عصبانی است به حدی که سر وی داد زد و گفت همسایه شما هفت روز است غذا ندارد، خرمای قرضی می گیرد، امروز هم قرض به وی نداده اند و گرسنه می خوابد، بعد شما سفره انداخته اید شام بخورید؟.
«شاگرد جواب میدهد: من نمی دانستم، اما پاسخ می شنود اگر می دانستید همسایه شما گرسنه است که وای به حالتان و اگر هم نمی دانستید باز وای به حال شما که چرا از همسایه خبر ندارید. سپس یک مجموعه کامل غذای مفصل به شاگردش می دهد و می گوید برای حفظ حرمت طرف مقابل، از طرف خودت ببر پیش همسایه و نگو که چه کسی فرستاده است زیرا قصد کرده ای با وی غذا را میل کنی».
علیدادی سلیمانی ادامه داد: شاگرد بحرالعلوم همین کار را می کند و غذا را می برد که همسایه وی، می گوید این غذای شما نیست و تا نگویید مال کیست من دست نمی زنم که او مجبور می شود نام ببرد تا فرد غذا را میل کند؛ در آخر همسایه با تعجب می گوید آیت الله بحرالعلوم از کجا اطلاع داشته که وی گرسنه است؟.
پشتیبان نااهلان نشویم
وی با بیان اینکه گاهی اوقات با طرفداری از آدم های پولدار، رانتخوار و متنفذ، جبهه فقرا را تضعیف می کنیم که خیلی گناه بزرگی است اظهارداشت: گاه انسان های متنفذ با شما (مدیران) ملاقات می کنند و از شما می خواهند که آنان را به جایی یا فردی معرفی و سفارش کنید؛ مراقب باشید زیرا اگر لیاقت و صلاحیت نداشته باشد باید از خود بپرسید که اگر رانتی بناگذاشتند و افرادی در آن قرار گرفتند، آیا ما می توانیم جواب دهیم؟.
« لذا باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم به واسطه ما یا از طریق ما، کسی به قدرت یا ثروتی برسد که حقش نیست؛ مراقب باشیم هیچگاه پشتیبان آدم های نااهل که متناسب با آن درجه و جایگاه نیستند، نشویم».
امام جمعه کرمان تاکید کرد: البته زمانی که ما پشتیبان کسی شویم که حق وی بوده است؛ یا پشتیبان قشر محروم و آسیب پذیر می شویم، عین عبادت است؛ اما عکس آن نباید اتفاق بیافتد تا جبهه مستضعفان ناامید و از امکانات دور نشود و خواص جای آنان را نگیرند.
علیدادی سلیمانی در بحث عامل دوم و ضرورت تجاوز نکردن از حدود الهی نیز گفت: اگر کسی از حدود الهی در رفتار و زندگیاش تجاوز کند، در جهان خوار و ذلیل خواهد شد و ده ها آیه و روایت در این زمینه داریم.
وی سپس به روایت دیگری پرداخت و توضیح داد: مرحوم شیخ عبدالکریم حائری سفری به عتبات داشته به طوری که قصد کرده بود چندماه آنجا بماند و همراهانش به وی سفارش می کنند پارچه ای غیرایرانی برای لباس تازه بگیرد اما وی هربار تاکید می کند که پارچه غیرایرانی نمی پوشد و در مقابل اصرار اطرافیان، حکایتی را نقل می کند تا آنکه آنان قانع می شوند.
امام جمعه کرمان توضیح داد: مرحوم حائری چون چندماه آنجا بوده یک کلاس شرح لمعه را هم برای طلبه ها می گذارد که می بیند آقایی با لباسی مندرس هرروز سر کلاس می نشیند؛ مرحوم حائری اما در ذهن خود می پرسد که این فرد کیست، از این درس چه می فهمد که با این لباس مندرس اینجا هرروز حضور می یابد؛ وی را هم پیشتر در بازار، در مغازه ای دیده بود که پینه دوزی در بازار داشته اما مقید بوده هرروز سر کلاس بیاید؛ فقط در ذهن مرحوم حائری این نکته می آید که این فرد چه می داند که هرروز اینجا می آید.
«(مرحوم حائری) می گوید فردای آن روز که این مساله به ذهنم آمد، آن فرد سر کلاس، آنقدر سئوال پرسید و اِشکال کرد که کل مباحث را زیر سئوال برد؛ اشکال های بسیار قوی مطرح کرد و شیخ را در دستانداز انداخت؛ فردی که در یکی دو ماه یک کلمه هم سئوال نمی کرد، اینطور شروع به پرسش کرد که بعد از پایان کلاس، (استاد) وی را صدا می زند و می خواهد که مهمان وی (برای ناهار ) باشد اما آن فرد قبول نمی کند و در مقابل اصرار شیخ، یک شرط می گذارد که همان غذایی که می خواهی خودت بخوری، مهیا کنی و برنامه غذایی را تغییر ندهی که شیخ می پذیرد».
امام جمعه کرمان ادامه داد: شیخ، یک ظهر جمعه در منزل نشسته بوده و غذای ناهار هم نان و پیاز بیشتر در اختیار نبوده که آن فرد در می زند و وارد می شود؛ شیخ می بیند نان و پیاز برای مهمان درست نیست، از پولی که از یک متمول نزد وی امانت گذاشته بوده بوده تا در ایران آن را در راه خدا هزینه کند، اما اجازه تصرف در آن را نیز داشته، به امانت بر می دارد و کبابی برای مهمان مهیا می سازد؛ بعد می بیند مهمان، هرچه وی اصرار می کند، به کباب لب نمی زند و همان نان و پیاز را می خورد و بعد، قبل از رفتن با گلایه می گوید: ما شرطی داشتیم، چرا کباب آماده کردید، و مهمتر چرا از پولی که مال خودت نبود برای این کار برداشتید؟».
«شیخ از این اطلاعات آن مرد متعجب می شود که وی کیست که از این وقایع اطلاع دارد، و میبیند از فردای آن روز، دیگر سر کلاس هم حاضر نمی شود که به بازار و همان حجره پینه دوزی می رود تا وی را بیابد اما می بیند چنین مغازه و فردی آنجا نیست؛ هرچه از مغازه های کناری هم می پرسد، می گویند چنین فرد و مغازه ای اینجا اصلا نداشته اند و نمی شناسند».
نماینده ولی فقیه در کرمان افزود: اینجا شیخ می گوید فهمیدم اگر یک جا از حدود الهی تجاوز کنیم، حتی در ذهن و فکرمان، از ما مراقبت می کنند و اجازه نمی دهند؛ حالا در این شرایط برای چه باید لباس نو آن هم با پارچه غیرایرانی عوض کنم.
علیدادی سلیمانی سپس با بیان اینکه حدود خدا (برای همه ما) مشخص است، خوب هم می دانیم کجاست، پس حالا که می دانیم از آنها عبور نکنیم اظهارداشت: از خدا می خواهیم توفیق دهد توجه ما به اقشار آسیبپذیر، یتیم و فقیر کم نشود و از حدود و ثغور الهی تا جایی که می دانیم، هیچوقت عبور نکنیم.
به گزارش ایرنا در این جلسه، پیش از سخنرانی امام جمعه کرمان، حاج مهدی صدفی مدیر اجرایی حسینیه ثارالله کرمان و از یاران شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به بیان مصادیق رفتاری از سردار دل ها در نبرد با دشمنان در جبهه هشت ساله دفاع مقدس و نیز جبهه مقاومت علیه ترورست ها پرداخت.
نظر شما