توانمندسازی مهمترین راهبرد اساسی بهزیستی است

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی ۶ راهبرد اساسی شامل شایسته‌گزینی، توانمندسازی، خانواده و محله محوری، مشارکت‌جویی، فرصت آفرینی و اجتماعی‌سازی را پیش روی خود خواهد داشت، گفت: سیاست توانمندسازی مهمترین آنها است. بر مبنای این راهبرد مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان باید به توانمندسازی جامعه و مددجویان منتهی شود.

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، سید جواد حسینی روز یکشنبه تاکید کرد: ماموریت های اصلی بهزیستی، توانمندسازی و افزایش کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی به ویژه در اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر، نوزادان، کودکان، زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای انجام این ماموریت از بدو تاسیس( ۱۳۵۹) تا کنون با دو روند دوگانه نسبتا متضاد رو به رو بوده است، از این سو در روند تاریخی اش ساختار آن روز به روز ضعیف تر شده است و از آن سو بر دامنه ماموریت هایش افزوده شده است، به گونه ای که امروز حدود ۱۶۰ فعالیت و وظیفه برای سازمان بهزیستی تعریف شده است.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه قدرت بخشی سازمانی و انگیزه بخشی به کارکنان خدوم این سازمان دو راهبردی است که باید دنبال کرد، گفت: سازمان بهزیستی کشور برای تحقق مطلوب و اثربخش وظایف و ماموریت هایش باید یک نظام مدیریتی و تصمیم گیری دانش بنیاد، خانواده و مشارکت محور، محله و تجربه گرا را مبنای عمل خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه با چنین رویکردی در این سازمان پهن پیکر باید به تبار شناسی مطلوبی از سیاست ها و طرح های در دست اجرا در چهار محور همت گمارد، افزود: طرح ها و فعالیت های تثبیتی و استمراری، برخی از فعالیت ها و طرح های در دست اجرا در سازمان بهزیستی جهت گیری مطلوبی دارند و باید با قدرت استمرار یابند و تثبیت شوند.

حسینی با اشاره به طرح ها و فعالیت های تعدیلی تکمیلی، گفت: برخی دیگر از فعالیت های این سازمان نیازمند اصلاح، تعدیل و تکمیل هستند.

توانمندسازی مهمترین راهبرد اساسی بهزیستی است


باید هوشمندانه به سمت فعالیت‌های نوآورانه و حلقه‌های مفقوده حرکت کرد

سرپرست سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برخی فعالیت ها جنبه تعطیلی توفیقی دارند، چون در راستای ماموریت اصلی سازمان اثر بخش نیستند و برخی طرح ها و سیاست ها تاسیسی و نوآورانه هستند که در این بخش سازمان باید هوشمندانه به سمت فعالیت های نوآورانه و حلقه های مفقوده حرکت کند تا با نگاه جدید اثربخشی بهزیستی را افزایش دهد.

وی افزود: این نگاه ابتدا در معاونت ها، مدیران و کارشناسان سازمانی باید مورد توجه و عمل قرار گیرد و جهت دانش بنیادی و تجربه محوری، مشارکت جویی در یک اتاق مشورتی راهبری فکری متشکل از سه گروه صاحب نظران برجسته، مدیران خوشنام سازمانی و تشکل های موثر در قلمرو فعالیت های بهزیستی مورد توجه و اعمال نظر قرار گیرد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: مبانی نظری این سیاست، نظریه دارای محور در مقابل نظریه نقص محور است. در نظریه نقص محور به انسان ها از منظر نقایص و کمبودهایشان نگریسته می شود و تلاش می شود کمبودها و نقایص برطرف شود. رویکرد اعانه بگیری، پول پاشی و مستمری بگیری صرف نمونه ای از این نگاه است که البته به فکر نقض کلی آن نیستم و بخشی از خیریه ها، مراکز و فعالیت های سازمان بر آن متمرکز است.

حسینی افزود: اما رویکرد اثربخش تر نگاه دارایی مبناست که بر آن اساس دارایی ها و استعدادهای انسان ها مورد توجه قرار می گیرد و با توانمند سازی ایشان این استعدادها شکوفا می شوند و نقایص و محدودیت ها به حاشیه می روند، به همین خاطر سیاست اول راهبردی سازمان بهزیستی سیاست توانمندسازی است.

وی ادامه داد: سیاست راهبردی دیگر بهزیستی، نگاه خانواده محور است که حتی المقدور مددجویان باید در محیط خانواده و یا شبه خانواده تحت حمایت و توانمندسازی قرار گیرند.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سیاست راهبردی دیگر، محله گرایی و مددکاری اجتماعی جامعه محور است که موجب خدمات اجتماعی ارزان، سریع، فراگیر و اجتماع محور و توانمندسازانه می‌شود.

وی مشارکت محوری و مردمی سازی فعالیت های سازمان بهزیستی را دیگر سیاست راهبردی عنوان کرد و افزود: این سیاست مورد توجه قرار خواهد گرفت، در این راستا مشارکت نهادمند و مستمر مبتنی بر تشکل های مردمی یا رویکرد توسعه منطقه ای، قشری، موضوعی و توانمندسازی و فرصت آفرینی برای تشکل ها مورد نظر قرار خواهد گرفت.

حسینی به عنوان پنجمین سیاست راهبردی به فرصت آفرینی اشاره کرد و افزود: مددجویان پس از تواناسازی، خصوصا در گام های اولیه نیازمند فرصت آفرینی هستند که دستگاه های دولتی، عمومی و حتی بخش خصوصی می باید در اختیار آنان قرار دهد تا از طریق بستر سازی های مبتنی بر فرصت آفرینی، توانمندیهای ایشان به فعلیت برسد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شایسته گزینی در مدیریت های سازمانی ششمین سیاست راهبردی قطعی این سازمان خواهد بود، گفت: مدیریت مطلوب، موثر و اثربخش و بهره ورانه در سایه شایسته گزینی محقق خواهد شد و این راهی است که شایسته است پیموده شود.

حسینی هفتمین سیاست راهبردی سازمان بهزیستی را اجتماعی شدن و جامعه پذیری سازمان عنوان کرد و افزود: این راهبرد در سه سطح دستگاه های دولتی و عمومی و تشکل ها و نهادهای مدنی و عموم مردم با ید محقق شود.

وی افزود: اجتماعی سازی همچنین به تغییر نگرش مردم به سازمان بهزیستی ناظر می شود و تغییر نگاه به سازمان بهزیستی از خدمت دهنده صرف به افراد دارای معلولیت به جامعیت خدمات سازمان و از نگاه اعانه بگیری به نگاه توانمندسازی باید اتفاق افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha