ارتباط مستقیم ناشتایی طولانی‌مدت با سوءتغدیه بیماران

تهران- ایرنا- یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد کسانی که در طول مدت بستری در بیمارستان، چندین عمل جراحی ارتوپدی انجام می‌دهند، به دلیل ناشتایی مکرر یا طولانی‌مدت بیشتر دچار سوء‌تغذیه می‌شوند؛ این موضوع ممکن است روند بهبود را کُند کرده و خطر مرگ را افزایش دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، گزارش این پژوهش که بر روی بیش از ۲۸ میلیون بیمار انجام شده در نشست سالانه بی‌هوشی (ANESTHESIOLOGY) ۲۰۲۴ ارائه شده است.

باقی ماندن غذا یا مایعات در معده، خطر استفراغ و آسپیراسیون (ورود مواد خارجی، معمولاً از داخل معده و دهان، به ریه‌ها به هنگام دم و تنفس) در راه هوایی و ریه‌ها را در حین بیهوشی عمومی و آرام‌بخشی عمیق افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل بیشتر بیماران حداقل هشت ساعت قبل از جراحی ناشتا هستند.

برای ناشتا بودن قبل از عمل جراحی، بیماران معمولاً نباید بعد از نیمه‌شب چیزی بخورند؛ همچنین توصیه می‌شود تا دو ساعت قبل از عمل هم فقط مایعات شفاف مصرف شود. بیمارانی که در مدت بستری بودن در بیمارستان چندین عمل جراحی انجام می‌دهند، باید به طور مکرر یا برای مدت‌های طولانی ناشتا باشند.

ایوی ایزکور (Ivie Izekor)، سرپرست گروه پژوهشی و دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس اِی‌اَنداِم در آمریکا اظهار کرد: پژوهش ما مشخص کرد ناشتا بودن مکرر بیماران بستری در بیمارستان که طی چند روز یا چند هفته، چندین جراحی ارتوپدی انجام می‌دهند، خطر سوء‌تغذیه پروتئین‌انرژی (نوعی سوء‌تغذیه که در آن میزان جذب پروتئین یا کالری نامناسب است) در آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث اقامت طولانی‌تر آن‌ها در بیمارستان، بهبودی کندتر و هزینه‌های بالاتر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

علت مرگ بیماران مبتلا به سوءتغذیه معمولاً عفونت، عوارض ناشی از بهبود کُند زخم یا ضعف عمومی بود که با سوء‌تغذیه تشدید می‌شود.

وی افزود: روزه‌داری بخش مهمی از تضمین ایمنی بیماران در حین جراحی است؛ اما یافته‌های ما نشان می‌دهد باید تغییراتی در عملکرد بالینی برای بیمارانی که در معرض خطر سوءتغذیه هستند، مانند کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند، دچار یک بیماری مزمن مانند دیابت یا نارسایی احتقانی قلب هستند، یا بنا به دلایل اجتماعی و اقتصادی، قبل از عمل جراحی دسترسی محدودی به تغذیه کافی دارند در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha