۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۵
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85633507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش هوش مصنوعی در تروریسم تهدیدی نوظهور است

تهران- ایرنا- پژوهشگر حقوق بین‌الملل نقش هوش مصنوعی در تروریسم را تهدیدی نوظهور دانست و یکی از انگیزه‌های اصلی تروریسم سایبری را هک کردن سرورهای دولتی یا خصوصی برای دسترسی به اطلاعات حساس برای استفاده در فعالیت های تروریستی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نادر حاجی علی‌خمسه پژوهشگر حقوق یین الملل امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی سوءاستفاده از فناوری‌های نوین به مثابه اقدام تروریستی که به میزبانی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و به صورت برخط برگزار شد، به خطرها و تهدیدات استفاده از فناوری‌های نوین برای ترور به‌ویژه استفاده از این فناوری هوش مصنوعی توسط رژیم صهیونیستی در ایجاد رعب و وحشت اشاره کرد و گفت: نقش هوش مصنوعی در تروریسم تهدیدی نوظهور است و باید توجه کرد این صنعت چگونه می تواند در تروریسم خطرناک باشد. نکته مهم در رابطه با کارزار ترورهای هدفمند (رژیم) اسرائیل این است که رژیم صهیونیستی استفاده گسترده‌ای از فناوری‌های هوش مصنوعی در راستای تحقق اهدافش دارد.

این پژوهشگر حقوق بین الملل ادامه داد: بهره‌گیری گسترده رژیم اسرائیل از فناوری‌های هوش مصنوعی و آنچه ربات‌های قاتل خوانده می‌شود و ثبت آمارهای بالای کشتار انسان‌های بیگناه در میدان‌های جنگ غزه و لبنان این موضوع را برجسته کرده که استفاده نادرست از فناوری‌های نو و هوش مصنوعی، می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که در آن، کشتار انسان ها، هم ساده‌سازی می‌شود و هم در حجمی گسترده رخ می‌دهد.

یکی از نکات مهم در مورد استفاده از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی در میدان‌های جنگ این است که نباید اجازه داد ماشین‌ها و فناورهای مختلف، کنترل میدان جنگ را به دست بگیرند و دست به کشتار بزنند. این همان مساله‌ای است که رژیم اسرائیل در رابطه با آن بی تفاوت است و با استفاده از فناوری‌های مختلف، عملا فضایی را فراهم کرده که در آن کشتار در سطوح کنترل نشدنی رخ می‌دهد.

باید همکاری‌های بین‌المللی را علیه تروریسم ایجاد کنیم

حاج علی خمسه ترویسم سایبری را تهدید جدی در دنیای دیجیتال عنوان کرد و گفت: باید خودمان پیشقدم باشیم و همکاری‌های بین الملی را ایجاد کنیم. یکی از انگیزه های اصلی تروریسم سایبری مالی و سیاسی و هک کردن سرورهای دولتی یا خصوصی برای دسترسی به اطلاعات حساس برای استفاده در فعالیت های تروریستی است که راهکار مقابله با ترویسم سایبری، تقویت امنیت سایبری و توسعه فناوری های دفاعی است.

وی به وجود کنوانسیون ها و دادگاه های متعدد جهانی مدعی مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: کنوانسیون‌ها و قوانین بین المللی معتددی برای مقابله با ترویسم وجود دارد که چالش اصلی آنها نبود تعریف درست از ترویسم فناورانه است.

پژوهشگر حقوق یین الملل معتقد است آنچه باید در آینده به آن توجه شود تعریف جامع ترویسم فناورانه، حفاظت از زیر ساخت های حیاتی و حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی است. سازمان های بین المللی مدعی فعال در مبازره با ترویسم داریم. شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه متعدد در زمینه مبارزه با تروریسم فعال بوده است؛ اما تاکنون قطعنامه سریعی درباره مبارزه با تروریسم فناوری نداشته است. اینترپل به عنوان بزرگترین سازمان ببن المللی پلیس و اتحادیه اروپا که مدعی وضع قوانین مقرراتی برای مقابله با تروریسم فناورانه است، هنوز در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اقدامی انجام نداده اند یا با وجود دادگاه ها و مراجع بین المللی که صلاحیت رسیدگی به تروریسم فناورانه را دارند، هنوز در برابر اسرائیل منفعلانه رفتار می شود.

حاج علی خمسه اظهارداشت: ترورهایی که در کشورهای مختلف انجام می شود نظم و امنیت جهانی را با مخاطره روبرو کرده است. از طرفی اگر نتوانیم به فناوری‌های جدید مانند تلفن همراه به عنوان فناوری نو و موردنیاز اطمینان داشته باشیم یا کشور عقب می ماند یا استفاده از فناوری هراس آور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیگیری حقوقی جنایات جنگی اسرائیل در نهادهای حقوقی بین‌المللی همچون دیوان کیفری بین‌المللی نتیجه‌ای در پی دارد یا خیر، تأکید کرد: باید کار خودمان را انجام دهیم؛ در واقع باید طبق قانون پیش برویم و اگر نتیجه نداد از ظرفیت‌های دیگر استفاده کردیم.

پژوهشگر حقوق بین الملل اشاره کرد: وقتی انگلیسی‌ها کشتی نفت‌کش ایرانی را تصرف کردند، ایران هم یک کشتی انگلیسی را گرفت. در حقیقت هم‌زمان که حقوق‌دانان باید در عرصه بین‌المللی کار خود را انجام دهند، باید در حوزه‌های دیگر هم اقدام متقابل انجام دهیم تا بتوانیم نتیجه مطلوب و اثربخش بگیریم.

این کارشناس حقوق بین‌الملل از رفتار دوگانه کشورهای اروپایی در مواجهه با مسائل حقوق بشر گفت و اظهار کرد: در چنین شرایطی، وظیفه کشورهای اسلامی برای پیگیری و رسیدگی به جنایات صهیونیست‌ها بیش‌ازپیش است و حداقل اینکه باید بودجه و اعتبار لازم برای رسیدگی به این جنایات را فراهم آورند.

در این نشست هیبت الله نزندی منش و آناهیتا سیفی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پرفسور جوزف رونکا استاد دانشگاه اسپرینگ فیلد از آمریکا حضور داشتند و نظرهای خود را بیان کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha