۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85633730
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پیشقراول والیبال ایران در لیگ‌های خارجی کیست؟

۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۸
کد خبر: 85633730
پیشقراول والیبال ایران در لیگ‌های خارجی کیست؟
حبیب کوزه‌لی در ترکیب تیم گالاتاسرای ترکیه. نفر اول نشسته از راست،

گنبدکاووس- ایرنا- شاید «حبیب کوزه‌لی» را والیبال‌دوستان نسل جدید نشناسند اما دوستداران والیبال ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ با این نام به یاد ستاره‌ای با دریافت‌های بی‌عیب و ایراد و پرش‌هایی که گویی با دوبال به سوی تور پرواز می‌کرد می‌افتند؛ ویرانگری که از گنبد به لیگ ترکیه رفت و به‌عنوان اولین ایرانی حاضر در لیگ‌های خارجی در اروپا برای خود آوازه و اعتبار فراموش‌نشدنی ساخت.

به گزارش ایرنا، مثل خیلی از پسرهای ترکمن، کودکی حبیب در زمین‌های خاکی با ۲ میله چوبی و تورنخی و توپ پلاستیکی گذشت و او دور از دیدگان خانواده که مشتاق تحصیل او بودند، فقط به فکر والیبال بود و بس.

استعداد عجیب حبیب در پرش‌های بلند و آبشارهای سنگین کم کم شهرتی فراوان در گنبدکاووس یافت تا جایی که «نوری آزمون» استعدادیاب تیزبین گنبدی چند بار بازی او را زیر نظر گرفت و وقتی به استعداد بالای او پی برد، مسوولیت تربیت او را با انجام تمرین‌های تخصصی بر عهده گرفت.

حبیب، پیشرفت خوبی در تمرین داشت. از یک طرف با استعداد بود و از طرف دیگر، نوری آزمون کارش را خوب می‌دانست. این مربی کارکشته، تمرینات تیم ملی را پس از یادداشت‌برداری، مو به مو در تیم‌هایش اجرا می‌کرد که همان‌ روش‌ها، گنبدکاووس را به سطح اول والیبال ایران رساند و اغراق نیست اگر بگوییم، روزهای اوج والیبال گنبدکاووس با این مربی رقم خورد و بس.

کوزه‌لی حالا دانش‌آموز سال چهارم علوم انسانی و در آستانه گرفتن مدرک دیپلم است. پدرش اصرار زیادی به درس‌خواندن دارد و چون والیبال را مانع این کار می‌داند از معلم حبیب خواست که او را از رفتن به زمین والیبال منصرف کند . معلم موضوع را با شاگردش در میان می‌گذارد و حبیب که بین دوراهی سخت رضایت پدر و والیبال گرفتار شده، قول می‌دهد هم درس بخواند و هم بازی کند.

پسر جوان گنبدی که عاشق والیبال است روی حرفش ماند و در کنار تمرین والیبال جوری درس خواند که در خرداد نمره قبولی گرفت و پدر که درس خواندن او را دید، حالا مشوق او در والیبال شد.

پیشرفت حبیب در والیبال خیره کننده بود. او کم کم به بازیکنی کم‌نقص با ویژگی‌های عالی در دریافت و آبشار تبدیل شد.

علاوه بر تیم های گنبد، قابل پیش‌بینی بود که به آسانی در تیم منتخب مازندران بازی کند و از این تیم به تیم ملی هم برسد. سال ۱۳۶۳، حبیب کوزه‌لی که جوانی ۲۰ ساله است به تیم ملی والیبال رسید و تا سال ۱۳۷۳، عضو ثابت و تکیه‌گاه مربیان در مسابقات بود.

اولین مسابقه مهمی که حبیب کوزه‌لی در آن به میدان رفت، مسابقات قهرمانی کشور بود که حبیب در قالب تیم مازندران علاوه بر قهرمانی، عنوان بهترین بازیکن جام را گرفت و بیش از همیشه در وایبال ایران نامور شد.

بازی‌های تیم ملی سکوی پرش کوزه‌لی برای پیوستن به تیم های بزرگ بود که سرانجام این اتفاق افتاد و این بازیکن گنبدی سال 1366 به عنوان اولین لژیونر والیبال ایران به تیم گالاتاسرای ترکیه رفت و با این تیم صاحب عنوان قهرمانی ترکیه و چهارم باشگاه‌های اروپا شد.

پیشقراول طلایه‌دار والیبال ایران در لیگ‌های خارجی کیست؟
تیم گالاتاسرای ترکیه

کوزه‌لی به استعدادهای والیبال گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: اهتمام مدیران به این رشته ورزشی همانند اقداماتی که استاد نوری آزمون در دهه ۶۰ انجام می‌داد، نتایج قابل توجهی را در سطح ملی و فرامرزی برای این شهرستان و استان به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: استاد آزمون زمانی که مربی گنبدکاووس بود تیم‌های بزرگ والیبال ایران از جمله استقلال تهران، دخانیات، ارومیه و تبریز را برای انجام بازی‌های دوستانه به این شهرستان دعوت می‌کرد و تا ترس بازیکنان جوان گنبدی از بازی مقابل تیم ‌های بزرگ در مسابقات رسمی از بین برود.

پیشقراول طلایه‌دار والیبال ایران در لیگ‌های خارجی کیست؟

پیشکسوت والیبال گنبدکاووس همچنین از مدرک مربیگری اش در همه رده‌های سنی خبر داد و گفت: از ۱۰ سال پیش مربی جوانان گنبدکاووس هستم و همراه با دیگر پیشکسوتان این رشته از جمله استاد «بای محمد دوجی» از تیم‌های شهر و منطقه‌ در مسابقات مختلف حمایت می‌کنیم.

وی افزود: گنبدکاووس استعدادهای فراوانی همانند «فرهاد قائمی» دارد که با سرمایه‌گذاری درست می‌توان این استعدادها را کشف و به والیبال کشور و جهان معرفی کرد.

کوزه‌لی یکی از چالش‌های والیبال گنبدکاووس را نداشتن کارشناس مرتبط و حامی مالی خوب دانست و اضافه کرد: مسوولان این شهرستان تمایلی به مشاوره گرفتن از پیشکسوتان و افرادی که خون و دل این رشته ورزشی را خوردند، ندارند و به همین جهت تیم والیبال این شهر نتایج قابل قبولی نمی‌گیرد.

پیشقراول طلایه‌دار والیبال ایران در لیگ‌های خارجی کیست؟

وی تاکید کرد: استفاده از نظر کارشناسان، پیشکسوتان، کاردانان و افراد شاخص در رشته والیبال و نیز حمایت دلسوزانه مالی از تیم شهرستان بدون تردید نتایج خوبی را برای والیبال گنبدکاووس به ارمغان خواهد آورد.

سرمربی تیم والیبال شهرداری گنبدکاووس در سال قبل ادامه داد: این شهرستان پایتخت والیبال ایران است و باشگاه‌ها برای رسیدن به نقطه اوج باید از پایه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شروع به استعدادیابی کنند تا در یک دوره پنج یا ۶ ساله نتایج مطلوب آنرا ببینند.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت از دیرباز مهد ورزش والیبال بوده و این رشته ورزشی در بین مردم این دیار بویژه ترکمن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha