امام جمعه سمنان: تکمیل زیرساخت‌های انرژی در رشد تولید موضوعی راهبردی است

سمنان- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان نقش تکمیل زیرساخت‌های انرژی را در رشد تولید، راهبردی خواند و گفت: تاخیر تکمیل زیرساخت‌های انرژی، هزینه‌ تمام شده این‌گونه طرح‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی روز یکشنبه در دیدار مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان افزود: نباید به بهانه کمبود اعتبارات یا دشواری کار، از پیگیری رفع مشکلات صرف‌نظر کرد.

وی بر جمع‌آوری آب‌های سطحی تا قبل از آغاز موج بارش‌ها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به وجود مشکل آب در نقاط مختلف استان، طراحی ساز و کارهایی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی ضروری است.

امام جمعه سمنان گفت: در برخی زمان‌ها شاهد بارش‌های شدید در استان هستیم که منجر به آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها می‌شود و طرح مشخصی برای جمع‌آوری و استفاده از آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز گروه‌های مختلف حامل‌های انرژی با یکدیگر ارتباطی غیرقابل تفکیک دارند و باید در برنامه‌ریزی‌ها به این موضوع نیز توجه کرد.

امام جمعه سمنان با تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری توسط دستگاه‌های مسئول، خواستار هماهنگی‌های بین دستگاهی در این زمینه شد و افزود: باید زمینه تغذیه سفره‌های زیرزمینی از آب‌های سطحی با استفاده از روش‌های مهندسی فراهم شود.

منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان به همراه معاونان این شرکت در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان گزارشی از اقدامات و طرح‌های در دست اجرای این شرکت در نقاط مختلف استان ارایه کردند.

مواجهه سمنان با ۱۷ سال خشکسالی پیاپی و کاهش بارندگی در شرایطی که ۸۵ و هفت دهم درصد آب مورد نیاز این استان از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، ضرورت تسریع در اجرای طرح انتقال آب از دریا با تخصیص اعتبارات ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را به عنوان تنها راهکار رفع عطش این دیار دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان پهناور سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد، به این معنا که از منابع آب‌های زیرزمینی بیش از ظرفیت برداشت می‌شود و همین اقدام پدیده جبران ناپذیر فرونشست و زلزله خاموش زمین را به همراه دارد.

طبق گزارش‌ها فقط ۱۴ و سه دهم درصد آب مورد نیاز سمنان از محل ۴۴۶ نهر، چهار سد و شبکه و ۱۹ پمپ و آب‌بندان و بقیه نیاز آبی از محل منابع سفره آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha