متخصص ارتوپدی: شکستگی لگن ناشی از زمین خوردن، ۳۰ درصد موجب مرگ کهنسالان می‌شود+فیلم

یزد- ایرنا- متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو گفت: کهنسالانی که دچار پوکی استخوان هستند اگر به روی زمین سقوط کنند و دچار شکستگی اطراف لگن شوند تا ۳۰ درصد موجب مرگ آنها میشود.

دکتر "داود دهقانی" روز سه‌شنبه به مناسبت هفته پوکی استخوان (۲۸ مهر تا چهارم آبان) در گفت و گو با ایرنا افزود: افراد کهنسال باید مواظب باشند به روی زمین سقوط نکنند زیرا اگر دچار شکستگی اطراف لگن ناشی از پوکی استخوان شوند درمان آنها سخت و ۳۰ درصد این افراد فوت می‌کنند.

وی درد شکستگی استخوان ناشی از پوکی آن را شدید دانست و گفت: شکستگی اطراف لگن یا مچ دست، شایع ترین شکستگی پوکی استخوان است و در صورتی که فردی در سنین بالا دچار شکستگی لگن شود ریسک مرگ او ۳۰ درصد است و به عبارتی از هر ۱۰ کهنسالی که دچار شکستگی این عضو از بدن میشوند سه نفر فوت می کنند.

وی اظهار داشت: کمتر به بحث زمین خوردن افراد مسن در جامعه پرداخته می شود و لذا باید به برخی عواملی که موجب کاهش سقوط و زمین خوردن کهنسالان میشود توجه داشت که از جمله می توان به وضعیت فیزیکی خانه‌ها اشاره کرد.

دکتر دهقانی، طراحی خانه، تا حد امکان نداشتن پله در منزل، طراحی مناسب کف خانه برای جلوگیری از سر خوردگی بیمار، داشتن محافظ در مسیر حمام و دستشویی برای آنکه بیمار از آن برای زمین نخوردن استفاده کند، تاریک نبودن مطلق خانه در زمان خواب و لبه دار نشدن فرشها را از جمله تمهیدات مورد نظر در این زمینه اعلام کرد و گفت: همچنین باید یک نفر، فرد مسن را نصف شب برای رفتن به دستشویی همراهی کند.

وی با بیان اینکه اینها عوامل مهمی است که پزشکان و رسانه ها کمتر به آن می پردازند، یادآور شد: اگر فرد مبتلا به پوکی استخوان به زمین نخورد استخوانش نمی‌شکند و دچار عوارض بعدی نمی‌شود
؛ پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است اگر منجر به شکستگی نشود نه درد دارد و نه علائم و نه تشخیص داده می شود بنابراین خانم ها در سن ۵۵ سالگی و آقایان در سن ۶۰ سالگی بدون عوامل خطر جهت غربالگری پوکی استخوان باید تست بدهند و طبق جواب تست و نظر پزشک تحت درمان پیشگیرانه قرار گیرند.

این متخصص ارتوپدی گفت: علت پوکی استخوان دلایل مختلفی دارد؛ با افزایش سن، تراکم استخوان زیاد میشود و سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی اوج تراکم استخوان است و بعد از این سن این تراکم در خانمها بعد از یائسگی به شدت شروع به کم شدن می شود .

وی به عوامل به حداکثر رسیدن تراکم استخوان و از جمله ژنتیک، تغذیه و ورزش اشاره کرد و گفت: چون مباحث ژنتیکی در اختیار ما نیست در مورد آن بحث نمی کنیم اما تغذیه خوب از جمله مصرف کلسیم و ویتامین د از مهمترین فاکتورهای این بخش است؛ به صورت عادی یک فرد روزانه بین ۸۰۰ تا هزار میلی گرم به کلسیم و ۴۰۰ میلی گرم به ویتامین د نیاز دارد ؛کلسیم در گوشت، لبنیات شامل شیر و ماست و پنیر وجود دارد .

دکتر دهقانی، سومین عامل در این زمینه را ورزش و تحرک بدنی دانست و افزود: ورزش سنگین و زیاد بر استخوانها فشار وارد کرده و موجب افزایش تراکم ان میشود و وقتی به سن ۳۵ سالگی می رسد بر شدت تراکم استخوان اضافه شده و خطر پوکی استخوان درآینده کم می شود .

وی مصرف کورتون و برخی بیماریهای روماتیسمی را هم موجب پوکی استخوان دانست و اضافه کرد: بیمار باید در سنین پایین‌تر تست پوکی استخوان بدهد .

وی ابتلا به پوکی استخوان در استان یزد را همانند دیگر نقاط کشور و شیوع آن را بالا دانست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha