اختلال و ناآرامی، دانشگاه‌ها را از دستیابی به اهداف خود باز خواهد داشت 

تهران- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حرکت دانشجویان در چارچوب مقررات و هنجارهای اجتماعی و قانونی را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: به طور حتم ایجاد اختلال، ناآرامی و بی‌ثباتی، دانشگاه‌ها را از دستیابی به اهداف والای خود از جمله رفع مسائل و مشکلات جامعه باز خواهد داشت.  

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، پیگیری «بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه» یکی از موارد مطروحه توسط دکتر پزشکیان است که از هنگام مناظرات انتخاباتی تاکنون همواره مورد توجه سکاندار دولت چهاردهم بوده است.

هشتم شهریورماه امسال بود که رئیس‌جمهور در آئین تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باز هم بر این مساله تاکید کرد و خواستار بازنگری در آرای پرونده اساتید و دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌ها شد.

پزشکیان در این آیین اظهار کرد: «دانشجو که اعتراض می‌کند، من هم باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد؛ دانشجو فردای مملکت ماست و باید بتواند سؤال کند.»

اختلال، دانشگاه‌ها را از دستیابی به اهداف والای خود باز خواهد داشت

مواضعی که رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در عین اینکه آن را تایید می‌کند، اما معتقد است که اگر می‌خواهیم رافتی نسبت به دانشجویی که در حوادث سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مشابه آن، دچار سهل‌انگاری و تخلفاتی شده انجام شود، بهتر است، مسیر این اتفاق به شکل قانونی و با نظر و هماهنگی مسئولان دانشگاه‌ها که از تجارب زیسته ارزشمندی در مدیریت مراکز علمی و دانشگاهی برخوردارند، همراه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه برخی دولت‌مردان با دلسوزی و علاقه‌مندی به شعار راهبردی وفاق ملی، سعی دارند بنا بر تشخیص‌های خود در حوزه‌های مختلف، عمل کنند، افزود: این نگاه از یک سو جای تشکر و سپاسگزاری دارد اما به نظر می‌رسد فضای دانشگاهی از اقتضائات و الزامات خود و همچنین تجربیات زیسته خود برخوردار است که به طور حتم استفاده از این تجربیات، نتایج مطلوبی برای مدیریت بهتر دانشگاه‌ها در شرایط خاص به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه دانشجویانی که به شکل ناخواسته و سهوا تخلفاتی مرتکب شده‌اند با رافت برخورد کرد، افزود: البته از طرفی کیان عموم اساتید و دانشجویان فعال در فضاهای علمی و دانشگاهی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اختلال و ناآرامی، دانشگاه‌ها را از دستیابی به اهداف خود باز خواهد داشت 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رسالت اصلی دانشگاه‌ها را تلاش برای مرجعیت علمی، تولید دانش، پاسخ به نیازها و رفع مسائل جامعه و البته تربیت یک نسل شایسته برای اداره کشور عنوان کرد و گفت: البته همه دستگاه‌ها و نهادها باید در کنار یکدیگر برای دستیابی به این اهداف مهم به دانشگاه‌ها کمک کنند.

وی افزود: این امر، نیازمند وجود فضایی آرام و همراه با هم‌دلی است و به طور حتم عوامل مخل و ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در محیط‌های علمی دانشگاهی، این مجموعه‌ها را در دستیابی به اهداف والای خود دچار مشکل و اختلال خواهد کرد.

کار دانشگاه را باید به دانشگاه سپرد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه فضای سیاسی دانشگاه‌ها باید آزاد، پر نشاط و محیط گفت‌وگو باشد، بیان کرد: به طور حتم محیط و فضای ناآرام و بی‌ثبات حتما فضای ذهنی دانشمندان و پژوهشگران را برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی با مشکل مواجه خواهد کرد و مسئولان و مربیان محیط دانشگاهی را در ایفای وظایف و نقش خود با چالش و ضعف مواجه خواهد کرد.

رستمی، حرکت دانشجویان در چارچوب مقررات و هنجارهای اجتماعی و قانونی را برای بسیار مهم خواند و گفت: ورود بیرونی از هر مجموعه در تصمیمات مربوط به دانشگاه‌ها مدیریت این مجموعه‌ها را با مشکل و ضعف مواجه خواهد کرد، باید به دانشگاه‌ها اجازه داد که خود فضای مجموعه را اداره کنند و کار دانشگاه را باید به دانشگاه سپرد.

وی افزود: حتی اگر می‌خواهیم رافتی نسبت به دانشجویی که دچار سهل‌انگاری و تخلف شده است صورت گیرد، حتما باید این اتفاق با نظر و هماهنگی مسئولان دانشگاه‌ها به عنوان یک مسیر قانونی و صحیح باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، فضای خوابگاهی دانشگاه‌ها گاه، همراه با تنش است چرا که گروهی از دانشجویان در سنین جوانی از مناطق مختلف کشور و با فرهنگ‌های گوناگون در یک محیط متراکم دور یکدیگر جمع شده و با هم زندگی می‌کنند، وجود این وضعیت و تجارب مختلف در فضاهای دانشگاهی و فعالیت در این حوزه به طور حتم ظرفیت مناسبی برای دست‌اندرکاران حوزه مدیریتی دانشگاه‌ها همچون مدیریت خوابگاه‌ها ایجاد کرده است.

وی با ابراز تاسف از برخی هنجارشکنی‌ها که سال ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، گفت: این حوادث، مظلومیت روسای دانشگاه‌ها را به خوبی به نمایش گذاشت چرا که مدیران دانشگاهی تلاش فراوانی کردند که دانشجویان درگیر این موقعیت به خصوص افرادی که احساسی و هیجانی رفتار کرده بودند، کمترین آسیب را ببینند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معتقد است: حمایت و مراقبت از دانشجو به عنوان مسئولیت خطیر مدیران دانشگاه‌ها همواره مورد توجه آنها بوده و به شکل عملی توسط مدیران، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها رعایت شده است و حتی اعضای کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها نیز همواره تلاش وافری در صدور آرای خود داشته و بیشترین ملاحظه را با دانشجویان برای جلوگیری از هر گونه آسیبی به آنها داشته‌اند.

وی افزود: اما هنگامی که فضای دانشگاه‌ها بحرانی می‌شود، به احتمال زیاد، رفتارهایی برخلاف استانداردها بروز پیدا می‌کند و به طور حتم تجربیات، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی و هم‌افزایی‌ها کمک خواهد کرد که دانشگاه‌ها در وضعیت‌های خاص، بهترین عملکرد را داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha