دبیرکل سازمان ملل حملات رژیم اسرائیل به بیت لاهیا را محکوم کرد

نیویورک - ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد «تلفات مداوم و گسترده در غزه از جمله در حملات هوایی اسرائیل به بیت لاهیا را که منجر به کشته شدن (شهادت) ده ها فلسطینی از جمله زنان و کودکان شد، به صراحت محکوم می کند» و خواستار ایجاد آتش بس فوری در غزه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: غیرنظامیان باید همیشه مورد احترام و محافظت باشند.

این سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: دبیر کل سازمان ملل «همچنان از وضعیت درحال تغییر و رو به وخامت غیرنظامیان در شمال غزه، از جمله آوارگی دسته جمعی و فقدان وسایل ضروری برای بقا، نگران است. دبیرکل خواستار دسترسی فوری و بدون مانع تیم های امداد و بشردوستانه جهت نجات جان افراد است.»

فرحان حق ادامه داد: «حملات اخیر به بیمارستان‌ها در شمال غزه، یک بحران انسانی وخیم را تشدید کرده و جان ده‌ها هزار نفر را در معرض خطر جدی قرار داده است. بیماران و کادر پزشکی باید محافظت شوند. بیمارستان ها نباید هدف قرار بگیرند. دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و لوازم ضروری باید در اولویت قرار گیرد تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود.»

معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: «نقض قوانین بین المللی بشردوستانه که ما در غزه شاهد آن توسط همه طرف های درگیری هستیم غیرقابل قبول است. پاسخگویی در قبال هر جنایت بین المللی که توسط هر یک از طرفین انجام شده، ضروری است.»

او تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها در غزه است.»

پیش از گوترش، یک مقام ارشد سازمان ملل اعلام کرد که مقامات اسرائیلی همچنان از رسیدن  کاروان های  بشردوستانه حامل منابع حیاتی از جمله آب، غذا و دارو برای افراد تحت محاصره در شمال غزه  جلوگیری می کنند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) افزود که بیمارستان ها آسیب دیده اند و برق ندارند در حالی که مجروحان بدون مراقبت هستند.

او تصریح کرد: پناهگاه های باقیمانده آنروا به قدری شلوغ است که برخی از افراد آواره اکنون مجبور به زندگی در سرویس ها هستند. بر اساس گزارش ها، افرادی که قصد فرار داشته اند کشته  شده اند و اجساد آنها در خیابان رها شده است.  با عملیات نجات مردم از زیر آوار نیز مخالفت می شود.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: انکار و تسلیحاتی کردن کمک های بشردوستانه برای دستیابی به مقاصد نظامی، نشانه ای از عدم پایبندی به اخلاق انسانی است.

ارتش رژیم اشغالگر قدس اعلام کرده که حملات خود را در اوایل اکتبر در شمال غزه تشدید کرده است تا از سازماندهی مجدد حماس جلوگیری کند.

وزارت بهداشت غزه روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله روز شنبه این رژیم  به بیت لاهیا در شمال غزه، در مجموع ۸۷ نفر در زیر آوار کشته یا مفقود شدند. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به این حادثه است که یکی از بالاترین تلفات در ماه‌های اخیر را بر جای گذاشته است.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و در پی ناکامی در عملیات طوفان الاقصی، جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

حملات اسرائیل که با حمایت‌های نظامی و امنیتی واشنگتن، تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه به شهادت بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شده است و همچنین ۹۹ هزار و ۵۴۶ نفر هم مجروح شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha