هزینه سلول درمانی در ایران ۱۰ برابر پایین‌تر از متوسط جهانی است

تبریز- ایرنا- مسئول مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بیمارستان شهید مدنی تبریز با اشاره به آماده بهره برداری شدن رسمی این مرکز، گفت: هزینه های مربوط به سلول درمانی در ایران و این مجموعه ۱۰ برابر پایین تر از متوسط جهانی است.

به گزارش ایرنا، دکتر حامد ولی‌زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شهید مدنی تبریز را بی مانند در سطح کشور و منطقه دانست و افزود: این مرکز که شامل درمانگاه، آزمایشگاه و بخش تحقیقات و پژوهش است، برای بیمارانی که به درمان دارویی جواب نداده‌اند، از طریق سلول درمانی ارائه خدمات خواهد کرد.

به گفته وی هزینه تزریق چشمی در کشورهای مختلف جهان ۱۵ هزار دلار است که این اقدام در تبریز تنها با یکهزار و ۵۰۰ دلار انجام می‌شود.

ولی زاده با بیان اینکه مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شهید مدنی تبریز در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع ساخته شده است، اظهار کرد: ۲۳۵ متر مربع از این مرکز برای اتاق تمیز و ۸۰ مترمربع برای درمانگاه اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: این مرکز توانایی ارائه خدمات به استان‌های شمال غرب و نیز کشورهای نزدیک و همسایه را دارد و پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه هزینه درمان در ایران بسیار پایین‌تر است استقبال خوبی از آن صورت بگیرد.

ولی زاده با اشاره به اینکه برای راه اندازی کامل این مرکز نیازمند حمایت خیران سلامت کشور و آذربایجان شرقی هستیم، گفت: باید توجه داشت که راه اندازی کامل این مرکز می‌تواند به درآمدزایی آن نیز کمک کند.

وی سلول درمانی برای بیماری های استئو آرتریت، زخم پای دیابتی، بیماری های التهاب ریه و ترمیم زخم در درمانگاه سلول درمانی بیمارستان شهید مدنی تبریز را امکانات مهم این مرکز خواند و گفت: این فعالیت ها اکنون در روزهای سه شنبه هر هفته انجام می شود.

ولی زاده یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شهید مدنی تبریز را تجمیع بخش های اتاق تمیز و تولید سلول های بنیادی، آزمایشگاه و درمانگاه در یک مکان دانست و یادآور شد: سلول‌های بنیادی تولید شده پس از آزمایش در همین درمانگاه، برای بیماران تجویز می‌شود.

وی با اعلام اینکه زیرساخت لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این مرکز فراهم شده است، گفت: مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شهید مدنی تبریز محلی را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا با تولید سلول‌های بنیادی و تجهیز آن به بیماران، فعالیت خود را ادامه دهند.

به گفته این متخصص داخلی و فوق تخصص ریه تاکنون تعداد پنج شرکت دانش بنیان برای فعالیت در زمینه سلول درمانی با مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شهید مدنی تبریز قرارداد همکاری امضاء کرده اند.

ولی زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان شهید مدنی تبریز هیچ دخالتی در تولید و فروش سلول‌های بنیادی نخواهند داشت، گفت: این امر بر عهده شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این مرکز است.

وی به ارزآوری بسیار وسیع از طریق درمان سلول‌های بنیادی اشاره و اضافه کرد: به دلیل ارزان بودن هزینه درمان که ناشی از فراهم شدن زیرساخت‌ها از سوی دولت و به کارگیری محققان و پژوهشگران دانشگاهی است، می‌توانیم به ارزآوری از این نوع درمان نیز امیدوار باشیم.

به گزارش ایرنا، سلول درمانی (cellular therapy) نوعی روشی درمانی است که در آن از سلول های زنده و بنیادی استفاده می شود که در آن سلول های بنیادی زنده را وارد بدن بیمار می کنند تا نقص عملکرد سلول های عامل بیماری جبران شود؛ در نتیجه وقتی سلول های سالم و زنده به فعالیت ادامه می دهند، بیماری بهبود پیدا خواهد کرد.

متخصصان این علم پزشکی با تجویز سلول های زنده و اغلب تصفیه شده در بدن بیمار، زمینه های لازم برای رشد، جایگزینی یا ترمیم بافت آسیب دیده را فراهم می کنند تا در نهایت منجر به درمان بیماری می شود.

انواع مختلفی از سلول ها را می توان در سلول درمانی استفاده کرد که از جمله آنها می توان به سلول های بنیادی خون ساز (تشکیل دهنده خون)، سلول های بنیادی ماهیچه های اسکلتی، سلول های بنیادی عصبی، سلول های بنیادی بالغ که به ساختارهایی به عنوان بافت همبند خون تمایز می یابند، سلول های لنفاوی، استخوان و غضروف، لنفوسیت ها، سلول های دندریتیک و سلول های جزایر پانکراس.

در حال حاضر سلول درمانی به دو روش "اتولوگ" که در آن سلول هایی که به منظور درمان مورد استفاده قرار می گیرند، از بدن خود بیمار دریافت و تصفیه می شود و "آلوژنیک" یعنی سلول های درمان کننده را از بدن فردی دیگر می گیرند، انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha