نمایندگان مجلس درباره بروز حادثه معدن طبس چه گفتند؟

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی بی توجهی به نظارت، نبود فناوری‌ها و تجهیزات نوین و ضعف ایمنی را از جمله دلایل بروز حادثه در معدن طبس برشمردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه صحن علنی روز سه‌شنبه - اول آبان ماه - مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره حادثه انفجار معدن زغال سنگ پروده طبس، نمایندگان مجلس نظرات و دیدگاه‌های خود را در این باره بیان کردند.

نبود نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن باعث بروز حوادث اخیر شده است

علیرضا نثاری در این باره گفت: رعایت مسائل ایمنی در معادن باید در دستورکار ویژه مسئولان قرار بگیرد تا التیامی بر آلام خانواده‌های داغدار باشد، همه مسئولان این کار بزرگ را به رعایت قانون ایمنی معادن ارجاع می دهند که در آن تمامی موارد ذکر شده و حتی برای متخلفان نیز جرائمی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه نبود نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن باعث بروز حوادث معدنی اخیر شده است، تصریح کرد: انفجار و حادثه در معادن در حال تبدیل شدن به یک روند عادی است که نباید سهل انگاری‌ها عادی انگاری شود، ۱۷ هزار کارگر مشغول در معادن در خطر بوده و در صورت تداوم بی توجهی به قوانین ایمنی شاهد تکرار اینگونه حوادث خواهیم بود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه الزامات ایمنی رعایت نشده و باید از فناوری‌های نوین و تجهیزات شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود، تصریح کرد: نباید تنها با جریمه پیمانکاران به دنبال پاک کردن صورت مسئله باشیم، این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند و خانواده کارگران همواره نگران جان نان آوران خود باشند.

نثاری خاطرنشان کرد: زمزمه‌هایی شنیده شده که معدن طبس با همان شرایط در حال احیا است، این موضوع بسیار مهمی است و نباید به موضوع نظارت بر رعایت قوانین و مسائل ایمنی بی توجهی شود. وزارت صمت و وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

باید به فکر حقوق و مزایای کارگران باشیم

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس در این باره توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در گزارش مذکور به آن توجه شده، استنکاف از قانون است، در گزارش تصریح شده که استنکاف از قوانین و تخلفات یکی از دلایل بروز حادثه بوده است، اما ناراحتی خانواده‌های کارگران این است، چرا زمانی که کارگر زنده است به فکر وی و خانواده‌اش نیستیم و پس ازحادثه‌ای که از دنیا می‌روند به فکر پرداخت مستمری آنها هستیم.

وی افزود: در ماده ۴ قانون معادن دولت مکلف شده ۱۵ درصد حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند به طوری که تمام اعتبار یاد شده ظرف زیرساخت و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معادن در آن واقع شده است اختصاص یابد چرا این قانون در زمانی که کارگر زنده است اجرا نمی شود.

 ایمنی ۶ هزار معدن در کشور نیاز به توجه دارد

رحمت الله نوروزی در تذکری گفت: حقوق کارگران معدن، ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان است که هزینه صورت سیاه و دست رنج آن ها می‌شود، برخی از کارگران به دلیل سوزش چشم اعتراض دارند، به این موضوعات توجهی نمی‌شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس افزود: در حال حاضر در عرصه هوش مصنوعی قرار داریم اما به موضوعات این‌چنینی توجهی نمی‌شود چرا پیمانکاران و کارگران ۱۲ ساعت کار می‌کنند، چرا سیستم تهویه معدن خراب بوده است، چرا سیستم بازرسی کار را به صورت جدی پیگیری نکرده است؟

وی اضافه کرد: اگر سیستم ایمنی خراب بوده چرا اجازه ورود به کارگران به معدن داده شده است، چرا بازدیدها مستمر نبوده است، چرا تونل فاقد سیستم تهویه اخطار نگرفته است؟ در حالی که حدود ۶ هزار معدن در کشور داریم و باید مسائل ایمنی در آن ها رعایت شود.

هوشمندسازی مانیتورینگ هوای داخل معدن در دستور کار قرار گیرد

نصرالله پژمانفر نیز در این باره گفت: کشور ما در زمره ۱۰  کشور معدنی در دنیا است که تقریبا ۶ هزار معدن در حال بهره‌برداری داریم، اما متأسفانه سهم معدن در تولید ناخالص ملی بسیار کم است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌های موجود در معادن که موجب بازدهی کم و ایجاد مشکلات در این حوزه می‌شود، بیان کرد: وضعیت نامطلوب رفاهی نیروهای کار در معدن، تکنولوژی قدیمی، فعالیت جزیره‌ای معادن، عدم توجه متوازن در تکمیل زنجیره معدن، به روز نبودن قوانین و مقررات در ارتباط با معدن و نظام مهندسی و فقدان استاندرادهای لازم در تجهیزات و بهره‌برداری از مشکلات این حوزه است.

پژمانفر همچنین در مورد موضوعات مورد رسیدگی در کمیسیون اصل ۹۰ در این باره اضافه کرد: احصاء ضعف‌ها و قصورهایی که در سطوح مدیریتی، ضعف‌های امنیتی معدن و عدم توجه به این مسائل، هوشمندی فعالیت‌های کارگران و تأمین امنیت هوشمند، عدم اجرای الزامات ایمنی در طرح‌های استخراجی و توسعه معادن، متناسب نبودن حقوق کارگران با شرایط سختی کار، عدم توجه به اهلیت لازم در قراردادهای مرتبط با واگذاری‌ها، کمبود تجهیزات متناسب با معادن زغال سنگ، ضعف دانش مدیریت بحران در این شرایط را مورد رسیدگی قرار دادیم.

وی در خصوص کارهای لازم در این خصوص نیز گفت: اصلاح قوانین و مقرراتی که باید در ارتباط با این موضوع که باید به طرز کار ناصحیح پرداخته شود، ارائه راهکارهای اصلاحی و هوشمند کردن مانیتورینگ هوای داخل معدن، سنجش خودکار گاز ذغال سنگ و خروج آن در معدن، تمرکز بر نظارت واحد و اصلاح قانون معادن ضروری است و در موضوع معدن متأسفانه مدیریت واحد نیست و مدیریت چندگانه وجود دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس در مورد چالش‌های موجود در معدن زغال سنگ نیز بیان کرد: به روز نبودن تجهیزات و ماشین آلان در حوزه معدن، ناکارآمدی بعضی از قوانین و مقررات و استانداردهای موجود، عدم تخصیص درآمدهای حاصل از حقوق معادن که متأسفانه این درآمدها به خارج از حوزه معدن برده می شود، واگذاری غیراصولی و عدم رعایت الزامات فنی، ایمنی و تخصصی به دلیل کسب منافع بیشتر و بازدارنده نبودن قوانین در این حوزه است.

دستگاه قضاء با متخلفان برخورد کند

علی بابائی کارنامی در این باره توضیح داد: آمار حوادث در کشور ما نسبت به استانداردهای بین المللی به لحاظ کمی بیشتر است. نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی نباید از این مسأله به سادگی عبور کنند. ما در جریان این حادثه ۵۳ نفر از بهترین عزیزان خود در کشور را از دست دادیم اما باید از این حوادث درس بگیریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۳۱ نفر از هموطنان ایرانی در معادن مختلف کشور جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: نظارت بر معدن ضعف های متعددی دارد؛ با ۸۵۲ نفر بازرس کار نمی توانیم بر اجرای قوانین کار نظارت کنیم لذا باید بازرسی در کشور را برخط کرد و بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

نماینده مردم ساری در مجلس یادآور شد: اگر در بلوک B و بلوک C به موقع اقدام می کردیم این تعداد از هموطنان خود را از دست نمی دادیم. از دستگاه قضایی می خواهم با عاملان، متخلفان و کسانی که نقض کننده قوانین کار در کشور هستند، برخورد قاطع داشته باشد و با کسی تعارف نکند. 

بابایی کارنامی با بیان اینکه اگر کارفرما مقصر است باید با او با جدیت برخورد شود، گفت: این معدن بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده و کارگران آن شهید این راه شدند، از این رو باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ماده ۳۸۴ آیین نامه ایمنی بر نصب مانیتور و لوازم ایمنی توصیه داشت که انجام نشد. همچنین ماده ۱۰۱ قانون کار، بازرس را ضابط قضائی می داند از این رو باید با ضابطان این حوزه همکاری لازم صورت گیرد. استفاده از فناوری مهم است اما نباید هزینه آن را از جیب کارگر داد که قرارداد سفید برای کار امضا می کند.

 مکانیزه شدن معادن در دستورکار دولت باشد

محمد نصیری دراین باره گفت: این خانواده‌ها از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و هر بار که به منازل این خانواده‌ها رفته و با آنها ملاقات کردیم، با چشمانی اشک‌بار از آنجا خارج شدیم البته اقدامات ارزنده‌ای از سوی دولت و مجلس انجام گرفته است.

نماینده مردم فردوس در مجلس در ادامه ضمن درخواستی از رئیس مجلس، بیان کرد: مستمری های این خانواده‌ها بسیار پایین بسته شده لذا می‌خواهم تا نسبت به اصلاح این مستمری‌ها که حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه است، دستور داده شود، تا در آینده دچار مشکل نشوند.

نصیری با بیان اینکه وزارت صنعت در حوزه معادن باید به سمت مکانیزه شدن پیش برود که نیازمند حمایت حاکمیت و دولت است، گفت: تمام جهان نگاه حمایتی به حوزه ذغال سنگ دارند. در همین حوزه درخواست اختصاص ارز نیمایی بابت تجهیزات مکانیزه معادن هستیم که پیگیری‌های زیادی نیز صورت گرفته اما نتیجه بخش نبوده است.

وی با اشاره به واردات ذغال سنگ، اظهار کرد: بر اساس گزارش های واصله به ویژه در کمیسیون صنایع و معادن تا هزار سال منابع ذغال سنگ داریم. قیمت ذغال سنگ وارداتی یک سوم قیمت ذغال سنگ داخلی است که اگر حمایت صورت گیرد بسیاری از مشکلات معدنی مرتفع می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha