پیش بینی امکان بکارگیری معلمان بازنشسته در لایحه بودجه ۱۴۰۴

تهران - ایرنا - دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده قصد دارد مجوز به کارگیری معلمان بازنشسته را به صورت حق التدریسی با هدف تامین کمبود نیروی انسانی در مدارس از مجلس دریافت کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز سه‌شنبه - یکم آبان ماه - پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد؛ این بخش از لایحه بودجه شامل چهار زیربخش «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

قرار است طبق اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی ، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی هشتم آبان مورد بررسی قرار گیرد و به رای گذاشته شود.

تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه به موضوع آموزش، پژوهش و فرهنگ اختصاص دارد که در بند پ آن آمده است: با رعایت بند (الف) ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز مجاز است نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته (تا ۲۴ ساعت در هفته) به صورت حق التدریسی اقدام کند.

بند الف ماده ۱۰۶ برنامه هفتم توسعه به جذب و بکارگیری نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی اختصاص دارد و بر اساس آن هرگونه استخدام اعم از رسمی، پیمانی، کارگری دائم و موقت و عناوین مشابه و بکارگیری نیروی انسانی اعم از قرارداد کارمعین، قرارداد کارگری، قرارداد از محل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، شرکتی و سایر عناوین، صرفاً بر مبنای اطلاعات ثبت‌شده در سامانه یکپارچه نظام اداری با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و بر اساس مجوز مشترک سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور در صورت تامین اعتبار توسط سازمان انجام می‌شود.

بر اساس این قانون هرگونه درخواست دستگاه‌ها برای جذب و بکارگیری نیروی جدید منوط به ثبت فهرست اسامی نیروهای مورد نیاز یا مازاد در سامانه فوق و ‌تایید سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی ‌بر عدم وجود نیروی متناسب در این سامانه است.

امسال وزارت آموزش و پرورش با هدف رفع کمبود معلم در سال تحصیلی جدید، با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بخشی از نیروهای بازنشسته را به صورت حق التدریس به کار گرفت.

بر این اساس رئیس‌جمهور ۲۳ مرداد مصوبه «دستورالعمل تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲» تا سقف ۷۰ هزار نفر را ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه جذب معلمان بازنشسته دارای مدرک لیسانس و بالاتر برای دوره‌های تمام وقت (۲۴ ساعت در هفته) و همه مقاطع تحصیلی بلامانع است، اما جذب بازنشستگان کمتر از لیسانس صرفا در صورت نبود معلمان دارای مدرک کارشناسی به بالا با تأیید کارگروه مربوطه در ادارات کل استان‌ها امکان پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha