روایت «فایننشال‌تایمز» از شتاب تولید تسلیحات لیزری در غرب

تهران-ایرنا- روزنامه «فایننشال‌تایمز» در گزارشی نوشت: شرکت‌های مشهور حوزه نظامی در غرب، به منظور مقابله با تهدیدات موشکی جدید مانند پهپادها، با سرعت به سوی تولید سلاح‌های لیزری پیش می‌روند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، شرکت‌هایی همچون «آرتی‌اکس» (RTX) در ایالات متحده، «کاینتیک» (QinetiQ) در بریتانیا و «ام‌بی‌دی‌ای» (MBDA)‌ در اروپا، سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی فناوری پیشرفته لیزری انجام داده‌اند.

این گزارش افزود: در غرب رقابت برای تولید و استقرار تسلیحاتی که پرتوهای لیزری آن فلزات را منهدم کرده و وسایل الکترونیکی را از بین می‌برد، فوریت جدیدی پیدا کرده است. این در حالی است که بسیاری از کشورها به دنبال راه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای مقابله با افزایش جنگ‌های پهپادی و موشک‌های ارزان هستند.

جیمز بلک، محقق دفاعی در رند اروپا، یک موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی، می‌گوید: سرنگون کردن یک پهپاد ۱۰۰ یا ۱ هزار دلاری با یک رهگیر ۱ میلیون دلاری به هیچ جه از نظر اقتصادی پایدار نیست.

فایننشال تایمز با اشاره به ابتکار دفاعی رونالد ریگان، ‌رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، موسوم به «جنگ ستارگان» (اقدامی دفاعی در برابر حملات احتمالی موشک‌های بالستیک دوربرد اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق) نوشت: برای دهه‌ها، ایالات متحده متاثر از این طرح، تحقیقاتی را در مورد به اصطلاح «سلاح‌های هدایت‌شونده با انرژی» مانند لیزرها و سیستم‌های مایکروویو پرقدرت انجام داده است. اگرچه لیزرها به عنوان مسافت یاب و برای متمرکز کردن خلبانان در میدان نبرد مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما با پیشرفت‌هایی در محاسبات، فناوری‌های نوری و فیبر نوری، اکنون کشورها به لزوم استفاده از آنها به عنوان سلاح‌های مؤثرتر پی برده اند. کارشناسان صنعت نظامی معتقدند افزایش نبردهای هوایی بدون سرنشین، «عدم تقارن هزینه‌ای» که در آن هزینه دفاع از هزینه حمله بیشتر است، ‌ را برجسته کرده است.

بنابر این گزارش ارتش ایالات متحده در اوایل سال جاری از لیزرهای پرانرژی برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه استفاده کرد که به عنوان نقطه عطفی برای این صنعت در حال رشد تلقی می‌شود. همچنین ارتش‌های بریتانیا، فرانسه، روسیه، کره جنوبی و چین، همگی در توسعه تسلیحات انرژی هدایت شده سرمایه گذاری کرده اند.

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به برخی نواقص و معایب این طرح افزود: به‌رغم پیشرفت‌های اخیر، کارشناسان نظامی معتقدند استفاده از سلاح‌های لیزری در کوتاه‌مدت احتمالاً محدود خواهد بود، ‌چرا که علاوه بر هزینه بالای تمام شده برای توسعه لیزرها، ‌ قدرت و برد آنها می تواند به طور چشمگیری توسط دود یا سایر آلاینده های موجود در جو کاهش یابد. طبق گفته کارشناسان بهترین روش استفاده از سلاح های لیزری به کار گیری آن‌ها به عنوان یک قابلیت مکمل در کنار سایر سلاح های انرژی هدایت شده برای اهداف خاص در میدان نبرد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha