خودکشی یا سانسور رسانه ای

قزوین - ایرنا - رییس گروه واحد سلامت روان مرکز بهداشت استان قزوین در کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی مدعی شد که با سانسور خبرهای این حوزه می‌توان گامی در جهت کم کردن این معضل اجتماعی برداشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی روز سه شنبه که به همت خانه مطبوعات استان قزوین و با حضور تعدادی از اصحاب رسانه برگزار شد، لادن محمدی زاده در این کارگاه با ارایه راهنمای انعکاس درست اخبار خودکشی از اصحاب رسانه‌ خواست تا از انعکاس اینگونه اخبار در صفحه اول نشریات و خبرگزاری های خود خودداری کنند.

در ادامه، این مسوول همچنین از خبرنگاران خواست که از پوشش اخبار حساس در مورد خودکشی (به ویژه در مواردی که افراد مشهور اقدام به خودکشی می‌کنند) خودداری کرده و تیترهای دارای جذابیت بسیار پایین را به کار ببرند.

محمدی زاده که این اطلاعات را براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی عنوان می کرد، به عدم اطلاع رسانی خبرگزاری ها در خصوص روش های اقدام به خودکشی، تهیه گزارش در خصوص صحنه جرم و تهیه عکس از افراد اقدام کننده به خودکشی بسیار تاکید داشت، چرا که به زعم ایشان گزارش های رسانه ای درباره خودکشی می تواند خطر خودکشی های تقلیدی یا الگوبرداری را کاهش یا افزایش دهد که به این پدیده خودکشی خوشه ای می گویند و علت آن نیز چیزی جز یادگیری اجتماعی نیست.

در این کارگاه تاکید شد که محتوای گزارش های ارایه شده درباره خودکشی مورد نظر نیز نقش مهمی در این میان دارد، گزارش هایی که به تکرار و تایید باورهای نادرست درباره خودکشی می پردازند، به خودکشی تقلیدی منجر می شوند.

اما در ادامه، رییس گروه واحد سلامت روان مرکز بهداشت استان قزوین با ارایه چند خبر از فضای مجازی در مورد خودکشی و همچنین خبری از خبرگزاری ها مبنی بر نجات جان یک دختر ۲۰ ساله از خودکشی توسط پلیس قزوین اصرار بر این داشت که نباید خبرنگار از واژه خودکشی در تیتر خود استفاده می کرد و صرفا باید به راهکارهای عدم خودکشی اکتفا کند و به مسایل آموزشی بپردازد، فارغ از اینکه به شیوه نامه و ارکان صحیح خبر در اطلاع رسانی اشاره کند.

آنچه که این دست از مسوولان باید بدانند آن است که ارسال خبر و همچنین رفتار یک خبرنگار در حوزە خبری به گونه ای باید باشد تا مردم احساس کنند با خواندن خبر، آگاهی عمومی آنها نسبت به حادثه رخ داده، بدون هیج کمی و کاستی، افزایش پیدا کرده است.

چنانچه در کتاب آموزش خبر به نوشته پدرام الوندی و سعید ارکان‌زاده‌یزدی آمده "اگر هنوز می شود تورم را جای گرانی و گرانی را جای تورم فروخت، این تقصیر متوجه نهادهای خبری است، به خاطر اینکه سواد خبری و رسانه ای مردم را افزایش نداده اند و اگر آلودگی و لودگی خبری، ذهن و افکار مردم را زیر خروارها فیک نیوز و اخبار جعلی دفن کرده است، به دلیل کوتاهی رسانه های خبری معتبر است".

موضوع خودکشی خود به خود تأثیرات عمیق روانی و اجتماعی از خود برجای می‌گذارد تا جایی که به ازای هر مورد خودکشی دست‌کم ۶ نفر درگیر آن می‌شوند و چنانچه خودکشی در مکان‌های جمعی مانند مدرسه و دانشگاه رخ دهد، صدها نفر را نیز درگیر موضوع می‌کند، حالا به کار نبردن واژه خودکشی چه تاثیری در کاهش آن می تواند داشته باشد؟

بنا به بررسی جامعه شناسان، دلایل خودکشی متعدد بوده و بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند شاید اصلا روزنامه و یا کتاب نمی‌خوانند که بخواهند تحت تأثیر اخبار آن قرار گیرند و از این رو نوشتن اخبار خودکشی در رسانه‌ها نمی‌تواند تاثیری در بالا بردن آمار خودکشی داشته باشد.

همچنین نمی توان از تاثیر رسانه ها در خودکشی حرفی به میان نیاورد اما وقتی عوامل زمینه‌ساز خودکشی در جامعه بیش از تاثیر رسانه ها است به نظر می رسد راهنمای درج اخبار خودکشی در رسانه‌ها سرپوش گذاشتن بر مساله ای به نام "خودکشی" است و بهتر این است که در این کارگاه های آموزشی علاوه بر کارشناس سلامت و روان، کارشناس رسانه (شخصی که استانداردهای خبر و روزنامه نگاری را می داند) و همچنین حضور یک جامعه شناس الزامی است چرا که خودکشی را از منظر یک پدیده اجتماعی و همچنین عوامل به وجود آورنده آن از جمله فقر، بیکاری، ناهنجاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد تا مورد قبول اصحاب رسانه نیز قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha