پنج نفر در مراغه حین حفاری غیرمجاز دستگیر شدند

مراغه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: پنج حفار غیرمجاز در یکی از روستاهای این شهرستان و حین حفاری دستگیر شدند.

«جواد محرم‌پور» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این افراد با قصد کشف اشیای تاریخی حفاری کرده‌اند و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی مراغه نیز پس از دریافت خبر حفاری این افراد به محل عازم شدند و آنان را با استفاده از شگردهای پلیسی و با همکاری عوامل انتظامی دستگیر کردند.

پنج نفر در مراغه حین حفاری غیرمجاز دستگیر شدند
امسال ۱۷ گروه حفاری غیرمجاز در مراغه شناسایی و دستگیر شده‌اند

به گفته وی این افراد گودالی به عرض حدود یک متر و عمق حدود ۲۰ متر را در یک مکان غیرتاریخی حفاری کرده‌اند اما از آنجایی این حفاری به قصد کشف اشیای عتیقه انجام شده، جرم محسوب می‌شود.

وی این را هم بیان کرد: ادوات حفاری این افراد شامل ۲ دستگاه موتور برق و همچنین دژبر برقی طبق قانون به نفع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضبط شد.

به گفته «محرم‌پور» طی روزهای اخیر یک گروه دیگر از حفاران غیرمجاز هم در بافت تاریخی شهر نسبت به حفاری در داخل یک ساختمان مسکونی اقدام کرده بودند که شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: جرم حفاران غیرمجاز طبق قانون ۶ ماه حبس و جریمه و ضبط آلات حفاری به نفع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی مراغه نیز با این متخلفان مماشات ندارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ گروه از حفاران غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و دستگیر شده‌اند، بیان کرد: به طور متوسط سه‌ نفر در هریک از این گروه‌ها حضور داشتند که به دست قانون سپرده شدند.

به گزارش ایرنا وجود بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی که ۱۸۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده، دوستداران میراث فرهنگی را مجذوب این شهرستان کرده است و برخی از سوداگران نیز رویای سوءاستفاده از این ظرفیت را در سر می‌پرورانند که در صورت دست به کار شدن، در دام قانون گرفتار می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha