بازگشت سریعترین شکارچیان جهان به آسمان هرمزگان + فیلم

بندرعباس - ایرنا - چشمان سیاه، بدنی لاغر و چابک، بال‌های نوک‌تیز و تغییر جهت‌های ناگهانی ازجمله عواملی هستند که شکارچی دیوانه‌سان ما را از سایر شکارچی‌های آسمان متمایز کرده است. «شاهین بحری» با سرعت ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریعترین جاندار کره زمین است که ۲۷ بهله آن هم‌اینک از فراز آسمان، پهنه خلیج همیشه فارس را گشت‌زنی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، شاهین‌ها در سال اول عمر خود شهپرهایِ پروازِ بلندتری دارند که مشابه پرندگان شکاری چندمنظوره است (شاهین‌ها از نظر نوع شکار و تکنیک شکار یک شکارچی تخصصی محسوب می‌شوند) تا به این شیوه بهتر بتوانند پرواز را بیاموزند و در سال‌های بعد با تغییر شهپرها تکنیک‌های پروازی خاص شاهین را می‌آموزند.

شاهین‌ها در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص دارند و با منقار خود شکار را می‌کشند درحالیکه پرندگان شکاری دیگر تکنیکهای متنوعی در این کار دارند و با پنجه‌های خود طعمه را می‌کشند.

شاهین بحری (یا بحری) که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین‌ها دارد با رکورد سرعت ۳۹۰ کیلومتر در ساعت سریعترین جاندار روی کره زمین است.

بالابان (پرنده)، لاچین و ترمتای از دیگر انواع معروف شاهین هستند. شاهین‌هایی که بال‌های باریکتر و درازتر دارند به «لیل» معروف هستند این نوع بال‌ها برای شکار پرندگان بسیار مانور پذیر همچون پرستو و بادخورک مناسب است.

شاهین‌های نسبتا کوچکی که به پرواز درجا علاقه دارند نیز به دلیجه (دیوانه سان) معروف هستند.

این 27 پرنده شکاری در شهرستان بندرلنگه توسط نیروی انتظامی کشف شدند و پس از تیمار و کارشناسی توسط کارشناسان محیط زیست استان هرمزگان برای رهاسازی آماده شده‌اند.

این گونه در حال انقراض که در فهرست قرمز سازمان‌های محیط زیستی قرار دارد با برگشت به طبیعت امکان زادآوری مجدد را خواهد یافت.این گونه در حال انقراض که در فهرست قرمز سازمان‌های محیط زیستی قرار دارد با برگشت به طبیعت امکان زادآوری مجدد را خواهد یافت.

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کرد: ۲۷ پرنده شاهین شکاری کمیاب و گرانقیمت از یک دستگاه خودرو سواری در استان شناسایی و کشف شد.

ماجرا از این قرار بود که ماموران انتظامی مستقر در پاسگاه ایست و بازرسی «برکه سفلین» شهرستان بندرلنگه سه شب قبل‌ هنگام کنترل و پایش خودروهای عبوری به یک دستگاه خودرو سواری پژو پارس مشکوک شده و دستور توقف دادند.

ماموران برای بررسی، خودرو را متوقف کرده و در بازرسی از صندوق عقب آن تعداد ۲۷ پرنده شکاری کمیاب شاهین که قاچاقچیان قصد خروج آن‌ها را از کشور داشتند، کشف و در این رابطه راننده را دستگیر کردند.

فیلم| رهاسازی شاهین‌های شکاری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha