لایحه بودجه آموزش و پرورش در حال تدوین است/تلاش برای افزایش عدالت آموزشی

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون در حال تدوین لایحه بودجه وزارتخانه هستیم و قرار است این کار در سه مرحله ارائه شود، گفت: تلاش می‌شود شکاف وفاصله بین مدارس دولتی، خاص و غیردولتی کاهش یابد.

محمد بداغی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ اظهار کرد: اکنون رویکرد دولت چهاردهم توجه به آموزش و سلامت محوری است و در این راستا تقویت مدارس دولتی در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه کنونی ارائه شده به مجلس، جداول کلان بودجه یعنی منابع و مصارف کل دولت است، افزود: پس از اینکه جداول کلان به تصویب می‌رسد، وارد جداول دستگاهی می‌شویم.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد دولت که توجه به بحث آموزش است، در این جداول دستگاهی خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که در حوزه آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد، در تبصره‌ها نمایان می‌شود، یادآورشد: اکنون در حال تدوین لایحه هستیم و قرار است در سه مرحله پیشنهاد دستگاه‌ها جمع‌آوری شود.

بداغی عنوان کرد: اکنون موضوع آموزش یکی از شعارهای مهم دولت چهاردهم است، بنابراین اثر این شعار را در عمل هم شاهد خواهیم بود. رئیس جمهور هم در بخش مدرسه سازی و هم در شورای عالی آموزش و پرورش بر این مهم تاکید کرده است.

لایحه بودجه آموزش و پرورش در حال تدوین است/تلاش برای افزایش عدالت آموزشی

تلاش برای کاهش شکاف مدارس دولتی و غیردولتی

وی افزود: همچنین بحث توجه به مدارس دولتی مد نظر است چراکه یک فاصله بین مدارس دولتی، مدارس خاص و مدارس غیردولتی وجود دارد که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ با یک راهکاری که با توافق با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، امید است این شکاف کم شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقاد که اکنون بار مالی تحصیل حتی در مدارس دولتی به عهده خانواده‌هاست، گفت: سهم هزینه دولت در اداره مدارس مشخص است، سهم نیروی انسانی را دولت تامین می‌کند که حتی این سهم هم در سال جاری بهبود پیدا می‌کند.

چگونگی رفع کمبود بودجه در آموزش و پرورش

بداغی در پاسخ به این پرسش که وزارت آموزش و پرورش چگونه کسری بودجه اختصاص یافته را با بودجه در عملکرد جبران می‌کند، توضیح داد: دولت در طول سال با استفاده از ظرفیت‌های منابعی که ایجاد می‌شود، با استفاده از اختیاراتی که قانون داده این کسری را جبران می‌کند.

لایحه بودجه آموزش و پرورش در حال تدوین است/تلاش برای افزایش عدالت آموزشی

وی افزود: در ابتدای سال اعتباری مصوب می‌شود که پاسخگوی نیاز نیست، بنابراین این مبلغ خرج می‌شود تا دوباره بودجه از محل‌های مشخص، تخصیص داده شود تا این کسری جبران شود.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزیر آموزش و پرورش افزود: مطلوب این است که نیاز کلی بودجه در ابتدا دیده شود و در اختیار دستگاه ها قرار گیرد چراکه در این شرایط آنها راحت‌تر می‌توانند برنامه‌ها را اجرا کنند و رضایت و کارایی درونی و بیرونی هم محقق می شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش پیشتر اعلام کرده بود که سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۹.۸ درصد است. یکی از خواسته‌های آموزش و پرورش در ۳۰ سال گذشته این است که مبنای بودجه این وزارتخانه، عملکرد سال گذشته باشد چون در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار وزارت آموزش و پرورش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و عملکرد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین ۱۰ درصد کسری و فاصله میان بودجه مصوب و عملکرد وجود داشت.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز سه‌شنبه - یکم آبان ماه - پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد؛ این بخش از لایحه بودجه شامل چهار زیربخش «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

قرار است طبق اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی ، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی هشتم آبان مورد بررسی قرار گیرد و به رای گذاشته شود.

تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه به موضوع آموزش، پژوهش و فرهنگ اختصاص دارد که در بند پ آن آمده است: با رعایت بند (الف) ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز مجاز است نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته (تا ۲۴ ساعت در هفته) به صورت حق التدریسی اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha