۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85636775
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است

سبزوار- ایرنا- متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: پوکی استخوان در زنان، با توجه به شرایط خاص بدنی آنان، چهار برابر مردان است، لذا حفظ سلامت استخوان برای همه به‌ویژه بانوان باید در اولویت باشد تا تحلیل بافت استخوانی مرتبط با افزایش سن جبران شود.

به گزارش ایرنا، دکتر امیررضا بیدخوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: استخوان‌ها با ذخیره مواد معدنی لازم نقش مهمی در حفظ قدرت بدن و استحکام آن دارند و با توجه به اینکه ماده معدنی مهمی چون مغز استخوان را در خود جای می‌دهند به تولید سلول‌های خونی، که تاثیر مطلوبی در عملکردهای مختلف بدن دارند، کمک می‌کنند.

وی افزود: یکی از بیماری های شایعی که معمولا از ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند، تحلیل بافت و پوکی استخوان است که زندگی فرد را در میانسالی به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و نخستین مشخصه آن شکستگی است که اگر افراد آگاهی نسبت به آن داشته باشند به راحتی قابل پیشگیری و درمان خواهد بود.

دکتر بیدخوری ادامه داد: زنان با افزایش سن بیشتر از مردان دچار کاهش توده استخوانی می‌شوند، لذا تحلیل بافت های استخوانی در بانوان پس از یائسگی از ۴۰ تا ۴۵ سالگی شتاب گرفته و روند کاهشی به خود می‌گیرد که در نتیجه عارضه جدی پوکی استخوان در زنان شایع تر از مردان بروز پیدا می کند.

این پزشک متخصص، رعایت سبک زندگی سالم همراه با فعالیت بدنی، مصرف غذای مغذی، پرهیز از استعمال سیگار و مواد الکلی و استفاده از مکمل ها را ضامن سلامت استخوان ها برای مدت زمان طولانی‌تری دانست و تاکید کرد: پوکی استخوان به یکباره رخ نمی دهد بلکه با توجه به اینکه شکستگی در ناحیه کمر یا لگن منجر به زمین گیری و یا فوت افراد می شود، بنابراین از تمامی افراد به خصوص زنان ۴۰ تا ۴۵ ساله و مردان ۵۰ تا ۵۵ ساله درخواست می شود با انجام چند آزمایش ساده و تصویربرداری، تراکم استخوانی خود را مشخص کنند تا از آسیب هایی که ممکن است در میانسالی و سالمندی برای آنان رخ دهد، پیشگیری شود.

دکتر بیدخوری افزود: با توجه به اینکه یکی از عوامل پوکی استخوان به زمینه ژنیتکی برمی‌گردد، چنانچه افراد در خانواده یا فامیل خود بیماری با عارضه پوکی دارند که بر اثر این اتفاق فوت کرده، لازم است‌ حتما زمینه ارثی را در خود بررسی و برای پیشگیری و درمان به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد الکلی، دخانیات، غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار، کمبود ویتامین، استفاده از داروهای تیروئیدی و ضد آن، داروهای تشنج و کورتون ها نیز آسیب جدی به بافت استخوان زده و می‌تواند منجر به شکنندگی و ضعف استخوان‌ها شود، لذا به افرادی که مستعد ابتلا به پوکی هستند، سفارش می شود برای حفظ سلامت استخوان ها، از انجام فعالیت بدنی، مصرف مکمل ها به ویژه کلسیم و ویتامین دی و رژیم غذایی مناسب غافل نشوند.

متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تاکید کرد: هر چند رعایت توصیه‌های ذکر شده مهم است، اما به لحاظ افزایش بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون و دیابت و کاهش سن یائسگی، به زنان توصیه می شود با دقت ویژه از ۳۵ سالگی با غربالگری سالانه به فکر پوکی استخوان و درمان آن باشند تا در میانسالی دچار عوارض اُستئوپروز نشوند و یک سالمندی باطراوت همراه با طول عمر شاداب را تجربه کنند.

۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهر، روز جهانی پوکی استخوان نام گرفته است و بر اساس پویشی جهانی، همه ساله تلاش می شود در این ایام با اقداماتی آگاهی‌بخش، در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان گام برداشته شود.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha