۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۸:۳۹
کد خبرنگار: 5504
کد خبر: 85637410
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیدار روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست بریکس در کازان روسیه + فیلم

تهران– ایرنا– «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور اسلامی ایران با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در حاشیه نشست سران کشورهای عضو بریکس در کازان روسیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عربی، دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور با مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در کازان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار درباره اهمیت تلاش‌های مشترک برای مشخص کردن افق‌های گسترش روابط دوجانبه اتفاق نظر داشتند.

براساس این بیانیه، السیسی در دیدار با پزشکیان بر اهمیت کاهش تنش‎‌ در منطقه و جلوگیری از افزایش آن و خطر کشیده شدن منطقه به رویارویی‌های خطرناک تاکید کرد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس صبح چهارشنبه (دوم آبان ۱۴۰۳) با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و رهبران کشورهای عضو در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

پزشکیان ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و گفت: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین در سخنانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس با تاکید بر این که بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند، گفت: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست.

در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را شامل طیف وسیعی از موضوعات، برگزار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha