کاخ سفید هم مدعی حضور نیروهای کره شمالی در روسیه برای جنگ با اوکراین شد

نیویورک – ایرنا- سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز پس از وزیر دفاع آمریکا مدعی حضور نیروهای کره شمالی در روسیه برای جنگ با اوکراین شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در خصوص حضور نیروهای کره شمالی در جنگ اوکراین با تایید این ادعاها گفت: این نشانه ای از "ضعف" و نه "قدرت" است.

کربی در عین حال اذعان کرد: «ما در حال حاضر اطلاعات کافی درباره سربازان کره شمالی در روسیه نداریم. »

این سخنگوی دولت بایدن همچنین گفت: «ما به افزایش سیستم های امنیتی ادامه خواهیم داد. ما تا پایان دولت (بایدن) به ارائه کمک های امنیتی به اوکراین ادامه خواهیم داد.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ادعا کرد که کره شمالی نیروهایی را برای کمک به جنگ علیه اوکراین به روسیه اعزام کرده است.

رئیس پنتاگون به خبرنگاران در رم گفت: شواهدی وجود دارد که نیروهای کره شمالی در روسیه هستند و این یک "مسئله جدی" است.«اینکه نیروهای کره شمالی دقیقا چه کاری انجام می دهند، مساله ای است که ما باید آن را حل کنیم.»

کره شمالی پیش از این اعزام تقریباً ۱۲ هزار نیرو به اوکراین را در سازمان ملل تکذیب کرده بود. سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی هفته گذشته ادعا کرد که شواهدی در دست دارد مبنی بر اینکه کره شمالی پیش از این یک هزار و ۵۰۰ نیروی ویژه را از طریق یک کشتی ترابری نیروی دریایی به روسیه اعزام کرده است.

هوانگ جون کوک سفیر کره جنوبی در سازمان ملل نیز ادعا کرد که به سربازان کره شمالی، یونیفرم نظامی روسیه، مدارک شناسایی جعلی و سلاح های روسی داده شده است. او این شرایط را تحولی نگران کننده خواند.

قانونگذاران کره جنوبی نیز ادعا کرده اند کره شمالی ۳ هزار سرباز به روسیه اعزام کرده است و قول داده است ۱۰ هزار نیرو تا دسامبر اعزام کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز سه‌شنبه ادعا کرد دو واحد از سربازان کره شمالی، هر کدام با ۶ هزار نیرو، برای استقرار در اوکراین در حال آموزش هستند.

دولت کره‌جنوبی اروز دوشنبه با احضار سفیر روسیه در سئول، خروج فوری نیروهای کره‌شمالی را از روسیه خواستار شد. این اقدام پس از طرح ادعاهایی مبنی بر اعزام حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی ویژه پیونگ یانگ به مسکو مطرح می شود.

مقام های کره‌جنوبی احتمال می دهند که روسیه در ازای این حمایت، فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی در اختیار پیونگ یانگ قرار دهد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که کره‌شمالی و روسیه طی دو سال گذشته همکاری‌های نظامی خود را تقویت کرده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند که اگر صحت گزارش‌ها تایید شود، کره‌جنوبی ممکن است در واکنش به این اقدام، به ارسال تسلیحات به اوکراین فکر کند.

کرملین و پیونگ یانک حضور نیروهای کره‌شمالی را در روسیه تکذیب کرده است. یک نماینده کره شمالی در سازمان  اعلام کرد که کشورش نیرویی به روسیه جهت کمک به مسکو در جنگ اوکراین اعزام نکرده است و این اظهارات را «شایعات بی اساس» خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha