پاسخ سران بریکس به درخواست‌های عضویت چه بود؟

کازان- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: سران کشورهای عضو گروه بریکس در نشست خود در کازان در پاسخ به درخواست‌های عضویت بین ۳۰ تا ۳۵ کشور در این اتحاد، تصمیم گرفتند که فعلا عضو جدید به این گروه اضافه نشود و برخی کشورها به صورت شریک به بریکس ملحق شوند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار ایرنا، عباس عراقچی شامگاه چهارشنبه در پایان اجلاس سران گروه بریکس در کازان در این باره افزود: فهرستی از کشورها تعیین شده است تا از میان‌ آنها، کشورهایی که مورد اجماع ۹ کشور اصلی عضو قرار دارند، بتوانند به عنوان شریک با بریکس همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد:‌ آیین‌نامه‌ای هم در این اجلاس تدوین شد در مورد چگونگی پذیرش کشور شریک و حیطه همکاری کشور شریک با بقیه کشورها، اینکه در کدام نشست‌ها شرکت کنند و در کدام نهادها، عضویت داشته باشند. این موارد در این اجلاس مشخص شد.

پاسخ سران بریکس به درخواست‌های عضویت چه بود؟

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بریکس در عرصه جهانی در حال تبدیل به یک بازیگر جدی است، گفت:‌ بریکس در آینده نظم جهانی، نقش تأثیرگذارتری خواهد داشت و از این رو، کشورها با علاقه، به موضوع پیوستن به این گروه نگاه می‌کنند.
عراقچی افزود: بسیاری از کشورهای متقاضی عضویت در بریکس، مراجعات و درخواست‌هایی به کشورهای عضو برای پذیرش پیوستن خود داشته‌اند اما باید توجه داشت که پذیرش یک عضو جدید، نیاز به اجماع همه ۹ عضو اصلی این گروه دارد.


به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، وارد شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.
این اجلاس روز چهارشنبه دوم آبان به صورت رسمی و با برگزاری اجلاس اصلی سران آغاز به کار کرد، پنجشنبه سوم آبان ماه نیز با برگزاری اجلاس بریکس پلاس متشکل از سران کشورهای بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این گروه به کار خود پایان خواهد داد.
پزشکیان ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و گفت: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.
وزیران امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی و نفت، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، پزشکیان را در این اجلاس همراهی می‌کنند.

گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی‌ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.
روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده دارد و در این چارچوب، برگزاری بیش از ۲۵۰ رویداد را در طول یک سال برنامه ریزی کرده که از این تعداد تاکنون حدود ۲۰۰ رویداد با مشارکت کشورهای عضو در حوزه های سیاست و امنیت، اقتصادی و مالی، ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha