روند صعودی مصرف گاز با کاهش محسوس دما در کشور

تهران - ایرنا - هم‌زمان با کاهش ۱۲ درجه‌ای دمای هوا در برخی مناطق کشور در دومین ماه فصل پائیز میزان مصرف گاز هم شدت گرفت تا صدای نا کوک ناترازی را به گوش برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امسال وضعیت انرژی کشور در شرایط نامطلوبی قرار داشته و کارشناسان بر وجود ناترازی در این بخش صحه گذاشته‌اند.

ناترازی انرژی به معنای نبود تعادل بین تولید و مصرف است و این به آن معنا است که حجم تولید هرگونه حامل انرژی پاسخگوی مقدار مصرف در کشور نیست.

ایران هم چند سالی است که با این مفهوم در حوزه‌های مختلف انرژی به‌طورجدی روبه‌رو شده است.

ناترازی گاز طبیعی به‌ویژه در روزهای سرد سال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به گفته «سعید توکلی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران «اکنون روزانه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد».

وی در هفته‌های گذشته در این باره هشدار هم داده و گفته که «دیگر ناترازی مطرح نیست و ایران اکنون کمبود گاز دارد.»

روند صعودی مصرف گاز با کاهش محسوس دما در کشور


رفع کامل ناترازی زمان‌بر است

«محسن پاک‌نژاد» وزیر نفت هم چندی پیش در جمع خبرنگاران تأکید کرده بود که «بحث ناترازی موضوعی نیست که در فاصله زمانی ۶ ماه، یک یا ۲ سال ایجاد شده باشد، بلکه این موضوع فرایندی زمان‌بر بوده است که به دلایلی از جمله تأخیر در سرمایه‌گذاری بالادست برای تولید یا مسائلی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد شده و به طور طبیعی رفع کامل ناترازی زمان‌بر است.»

گرچه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران همه تلاش خود را مصروف تأمین پایدار نفت و گاز زمستانی کرده‌اند؛ اما کاهش اندک دمای هوا در روزهای اخیر مصرف گاز را بالا برد تا نشان دهد تلاش‌ها باید بیشتر شود.

در همین باره مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کاهش ۱۲ درجه‌ای دما گفت: این کاهش دما، افزایش حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعبی گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده را در پی خواهد داشت.

وی افزود: پیامد این سرما و آغاز زودهنگام زمستان در نخستین روزهای آبان امسال، روشن‌کردن وسایل گرمایشی در اکثر استان‌هایی است که به ناگاه، با کاهش ۱۲ درجه‌ای میانگین وزنی دما روبه‌رو شده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که شرایط امسال، شرایط بسیار سخت و حساسی است، ادامه داد: برای مدیریت درست این وضع، باید نهایت هماهنگی با مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز برای گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع انجام شود.

توکلی خط‌قرمز شرکت ملی گاز ایران در بحث گازرسانی را همانند هر سال، بخش خانگی اعلام کرد و گفت: فراموش نکنیم که درهرحال، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای پالایش و انتقال حداکثری گاز با رویکرد حفظ پایداری شبکه در دوره سرد سال و افزایش همکاری درون‌سازمانی برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم، اولویت اصلی ماست.

افزایش مصرف گاز در کشور از طرف دیگر بر بحث تأمین برق نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ زیرا در این روزها اولویت تأمین گاز برای بخش خانگی خواهد بود و نیروگاه‌ها در اولویت بعد قرار می‌گیرند و همین امر بر تولید برق تأثیرگذار خواهد بود.

به نظر راهکاری که می‌تواند به عبور از شرایط سخت انرژی کمک کند کاهش ۱۸ تا ۲۲ درجه‌ای مصرف وسایل گرمایشی ازیک‌طرف و نیز کاهش ۱۰ درصدی از مصرف برق از طرف دیگر است.

روند صعودی مصرف گاز با کاهش محسوس دما در کشور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha