تاکید رهبران انگلیس و نیوزیلند بر لزوم کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

لندن – ایرنا – نخست وزیران انگلیس و نیوزیلند روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس کشورهای مشترک‌المنافع در «ساموآ» دیدار و بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، دفتر کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای نوشت که دو طرف ثبات منطقه‌ای و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه را خواستار شدند.

این درحالیست که رژیم صهیونیستی، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

این رژیم طی نزدیک به سه هفته گذشته، شمال نوار غزه را محاصره کرده و با اجرای سیاست قحطی و گرسنگی دادن همزمان با بمباران منطقه درصدد است تا ساکنان آن را ناگزیر به کوچ از شمال نوار غزه کند.

اشغالگران طی این مدت مرتکب ده‌ها جنایت در مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز استقرار آوارگان در شمال غزه شده‌اند و ماحصل آن شهادت و زخمی شدن هزاران فلسطینی بوده است.

رژیم صهیونیستی با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، خواستار تحقیقات مستقل و کامل درباره موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی شد.

وی افزود: ما بر اهمیت اجرای دستورات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) که از نظر قانونی لازم الاجرا هستند، بار دیگر تأکید می‌کنیم.

در جریان دیدار نخست وزیران انگلیس و نیوزیلند، دو طرف درباره مسائل روابط دوجانبه و همچنین تحولات اوکراین گفت‌وگو کردند.

در بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس آمده است که او از کریستوفر لوکسون به دلیل حمایت نیوزیلند از عملیات آموزش سربازان اوکراینی تشکر کرد و او را در جریان نشست چهارجانبه سران انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا که هفته پیش در برلین برگزار شد، قرار داد.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو درباره گسترش مرزهای ائتلاف نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف به این جنگ افروزی ادامه دادند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha