دانش‌آموزان از حافظه‌محوری به سمت یادگیری عمیق هدایت شوند

اصفهان-ایرنا- رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف غایی تربیت، پرورش نسلی فکور و عمیق است و بر این اساس باید دانش‌آموزان را در مسیر یادگیری عمیق، هدایت و از حافظه‌محوری آنها دور کنیم.

به گزارش ایرنا، محسن زارعی روز پنجشنبه در نشست مشترک مدیران مدارس و سرگروه‌های آموزشی دوره متوسطه استان در تالار «ادب» اصفهان افزود: آموزش و پرورش بارها با صدای بلند اعلام کرده است که توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد و این موضوع در آزمون‌های نهایی نیز بوضوح نمایان شده است.

دانش‌آموزان از حافظه‌محوری به سمت یادگیری عمیق هدایت شوند
وی اظهار داشت: برنامه ملی درسی باید به ۶ ساحت تربیتی توجه کند و اگر در محتواهای درسی به این مهم توجه نکنیم، نیاز به بازنگری داریم.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تربیت باید در مرکز توجه باشد و به بازخوانی معنای آن بپردازیم، نظام ارزشیابی می‌تواند جهت‌گیری دقیقی به‌ نظام آموزشی بدهد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، استقرار نظام جامع رصد، ارزیابی و تضمین کیفیت است.
زارعی خاطرنشان کرد: برای تضمین کیفیت، ابتدا باید وضع موجود را بدرستی بشناسیم و عملکرد دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار دهیم و ارزشیابی باید مبتنی بر اهداف برنامه درسی ملی باشد.
وی بیان داشت: داده‌های ارزیابی باید به ما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش افزود: این یک دستاورد بزرگ است که از سال ۱۴۰۲، عملکرد نظام آموزش و پرورش بطور شفاف مورد قضاوت قرار گرفته است و این شفافیت به ما کمک می‌کند تا ضعف‌های خود را شناسایی و اصلاح کنیم.
زارعی یادآور شد: نتایج آزمون‌ها باید بعنوان یک معیاری برای برنامه‌ریزی باشد و بر مبنای آن به تحلیل عملکرد دانش‌آموزان پرداخته و نقاط ضعف شناسایی شود.
وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از این اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌ها و اتخاذ تصمیمات درست در آینده گفت: ما باید بدنبال ارتقای کیفیت آموزش باشیم و این شامل برگزاری جلسات رفع اشکال، تهیه ویدئوهای آموزشی و استفاده از بسترهای آموزشی مختلف و انواع ابزارهای ارزشیابی است تا دانش‌آموزان را به یادگیری عمیق تشویق کنیم.
این مقام مسوول تأکید کرد: همچنین باید به والدین آموزش دهیم که نگرانی را از ذهن دانش‌آموزان خود دور و به آنها یادآوری کنند که یادگیری باید در کانون توجه باشد.
وی تصریح کرد: باید به دانش‌آموزان کمک کنیم تا با آرامش و بدون فشار، به یادگیری بپردازند تا بتوانیم نسل خلاق و متفکری را برای آینده کشور تربیت کنیم.
به گزارش ایرنا، گردهمایی مدیران مدارس متوسطه نظری نواحی ششگانه و مناطق همجوار استان اصفهان بمنظور بررسی و تحلیل نتایج آزمون نهایی خرداد برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار شد و فرصتی مناسب برای تبادل نظر و تجربیات میان مدیران مدارس فراهم آورد.
در این گردهمایی یک روزه مدیران مدارس به بحث‌ و بررسی در باره چالش‌ها و فرصت‌های موجود در نظام آموزشی پرداختند و نتایج آزمون نهایی و شناسایی نقاط قوت و ضعف در عملکرد دانش‌آموزان را تجزیه‌ و تحلیل کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha