عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مجری طرح سیب در وزارت جهاد کشاورزی معرفی شود

مراغه- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورمان رتبه سوم دنیا را در سطح زیر کشت و چهارم را در حجم تولید سیب درختی دارد، گفت: باغداران و سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی سیب تنها هستند و باید به مانند سایر محصولات استراتژیک همچون زیتون، برای سیب هم مجری مشخصی در وزارت جهاد کشاورزی معرفی شود. 

به گزارش ایرنا «سیدفرید موسوی» روز پنج‌شنبه در جشنواره سیب مراغه که با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: مجری طرح سیب می‌تواند مدیریت علمی و به‌روز باغات را به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه باغداران در برخی از مناطق از جمله مراغه تحت تاثیر بلایای طبیعی و بی‌کفایتی برخی مدیران گذشته هستند، اضافه کرد: باغداری در کشورمان همچنان سنتی، و میانگین سن باغداران سیب ۵۵ سال است؛ بر همین اساس جوانان باید برای تدام راه پدرانشان ترغیب شود و وزارت جهاد کشاورزی برای ورود به این عرصه به مجری مشخص نیاز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مجری طرح سیب در وزارت جهاد کشاورزی معرفی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: میانگین سن باغداران سیب کشور ۵۵ سال است

«موسوی» تجاری‌سازی سیب ایران در بازارهای جهانی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: مظلوم‌تر از همه در زمینه تجاری‌سازی سیب، مراغه است که بازار مشخصی برای عرضه این محصول در شهرستان ندارد و قیمت آن در بازارهای شهرستان‌های دیگر تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مراغه برای آماده‌سازی ۱۰ هکتار زمین جهت احداث میدان میوه و تره‌بار آمادگی دارد، اضافه کرد: انتظار می‌رود مجوز این میدان میوه و تره‌بار در سریع‌ترین زمان ممکن صادر شود تا احداث آن به عنوان یک نیاز اساسی شهرستان در اولویت قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی لزوم توسعه زیرساخت‌های صادرات هوایی سیب را هم مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخ دادن به نیازهای سیب کشور چاره‌ای جز معرفی مجری طرح سیب ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخ دادن به نیازهای سیب کشور چاره‌ای جز معرفی مجری طرح سیب ندارد

«موسوی» خرید تضمینی و مشتقات سیب را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: در گذشته از همین مراغه به فرانسه پوره سیب صادر شده بود و مجری طرح سیب می‌تواند اقدامات ارزشمندی در زمینه بهره‌وری محصول سیب و مشتقات آن داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی نیز جهاد کشاورزی را در این مسیر همراهی می‌کند، ابراز امیدواری کرد که با معرفی مجری طرح سیب، دیگر شاهد صحنه‌های ناراحت‌کننده انباشت سیب زیردرختی در کنار جاده‌ها نباشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه صادرات سه کیلوگرم سیب به ازای واردات یک کیلوگرم موز را نیز قابل قدردانی دانست و ادامه داد: گزارش‌هایی وجود دارد که این آیین‌نامه به درستی اجرا نمی‌شود و نظارت جدی در این زمینه مورد نیاز است.

«موسوی» با تاکید بر اینکه آمار واردات موز با آمار صادرات سیب همخوانی ندارد، افزود: اگر این آیین‌نامه به درستی اجرا شود، صادرات سیب هم به خوبی رقم می‌خورد.

وی همچنین نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی سیب در مراغه ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: برای پشتیبانی از ایجاد صنایع تبدیلی در سطح شهرستان نیز آمادگی وجود دارد و امیدواریم اتاق بازرگانی هم در این زمینه تولیدکنندگان را حمایت کند.

وی از جهاد کشاورزی شهرستان هم بابت معرفی همزمان عسل و سیب در جشنواره روز جاری قدردانی، و اضافه کرد: صنعت کندوداری با کشاورزی می‌تواند همراهی بیشتری داشته باشد و معرفی این ۲ محصول در جشنواره سیب مراغه نقطه شروع محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا جشنواره سیب مراغه برای نخستین‌بار با حضور میهمانان ملی و با هدف قدردانی از تلاش باغداران برگزار، و برخی از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان نیز در سخنرانی‌ها و گپ‌ و گفت‌ها مطرح شد؛ میهمانانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت که با دعوت نماینده مردم در خانه ملت به مراغه سفر کردند تا رفع برخی از مشکلات را پیگیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha