سالانه یک میلیون مشترک جدید به مصرف‌کنندگان برق اضافه می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: سالانه یک میلیون مشترک جدید به مشترکان صنعت برق اضافه می‌شود که سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات به تقاضای برق کشور اضافه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی روز جمعه در نشست خبری، پمپ‌های دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، مراکز دیتا سنتر، گلخانه‌ها و شیلات را از جمله تقاضاهای جدید برق دانست و ادامه داد: تلاش می‌شود تقاضاهای جدید از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پاسخ داده شود.

وی در خصوص تقاضاهای جدید صنعت برق گفت: رشد مصرف برق در جهان حدود دو برابر است و در کشور ما هم تقریبا همین حدود تقاضای جدید وجود دارد.

مدیرعامل توانیر، ریشه ناترازی برق را اقتصاد نامتوازن این صنعت دانست و افزود: صنعت برق اکنون ۱۲۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و از طرف دیگر، یک صد هزار میلیارد تومان از دولت، طلب دارد که پرداخت آن به نفع صنعت برق خواهد بود.

رجبی مشهدی بیان داشت: با پرداخت این مبلغ، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شده و همین امر به تامین پایدار برق کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته سازمان برنامه و بودجه وعده داده، بخشی از این طلب پرداخت شود و تحقق این امر کمک خواهد کرد بخشی از مشکلات برطرف شود.

ادامه دارد

مدیرعامل توانیر به حضور بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۲۰ شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه صنعت برق اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه برای رفع ناترازی تولید و مصرف انرژی مثمر ثمر است و امیدواریم در ادامه مسیر با استقبال مناسب، شاهد رونق بیشتر این دوره از نمایشگاه باشیم.

وی درباره برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۴ مگاپروژه برای اوج بار سال ۱۴۰۴ افزود: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نیروگاهی است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: ۳۶۲۹ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های جدید الاحداث برق حرارتی افزوده خواهد شد، همچنین ۲۰۰ مگاوات نیروگاه‌های مقیاس کوچک و ۶۰۰ مگاوات واحدهای بخش خصوصی به ظرفیت تولید برق اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۲۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌هایی است که باید تعمیر شوند و ۱۱۰ هزار مگاوات آن به نیروگاه‌های حرارتی تعلق دارد، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های اتمی و ۱۳ هزار مگاوات هم متعلق به نیروگاه‌های برق‌آبی است.

رجبی مشهدی گفت: تا امروز حدود ۱۸ هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور برای تعمیرات از مدار خارج شده‌اند و به تدریج تعمیر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده تا ۱۱۹۱ مگاوات از طریق ارتقای نیروگاه‌های گازی با تعویض پره‌ها و سایر موارد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، همچنین حدود ۱۲۴۰ مگاوات با تعمیر نیروگاه‌های بخار که قدیمی هستند به این ظرفیت افزوده می‌شود.

مدیرعامل توانیر درباره افزایش ظرفیت تولید برق در حوزه تجدیدپذیرها گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی شده است تا پایان امسال، ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود؛ به عبارت دیگر ظرفیت ۱۳۰۰ مگاواتی تجدیدپذیر کشور به ۱۸۰۰ مگاوات ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: ضمن اینکه مقرر شده تا پایان سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات به این ظرفیت افزوده شود و بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید تجدیدپذیر از ۴۰۰۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

رجبی مشهدی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش می‌شود ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌هایی که در اختیار وزارتخانه‌های صمت و نفت و سایر بخش‌های دولت است، اضافه شود.

وی با بیان اینکه رژیم استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی از ماه‌های گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این امر برای بهره‌مندی از حداکثر انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی برای تابستان سال آینده صورت گرفته است و تا قبل از تیر و مرداد آینده نیروگاه‌های برق آبی صرفا برای مصارف آب پایین دست و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ۱۵۵ طرح انتقال و فوق توزیع که نیازمند توسعه هستند برای بهبود انتخاب شده‌ است، افزود: ۱۸۷۱ کیلومتر مدار به شبکه انتقال برق کشور اضافه خواهد شد و علاوه بر آن ۱۰ هزار و ۵۷۳ مگاولت آمپر نیز به ظرفیت ترانسفورماتورهای کشور از این طریق اضافه می‌شود.

وی درخصوص بخش توزیع کشور نیز گفت: ۲۸ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار آلومینیومی جایگزین کابل‌های مسی خواهد شد، همچنین ۱۷۵۰ مگاوات خازن به شبکه سراسری در بخش انتقال و ۱۰۰۰ مگاوات در بخش توزیع اضافه می‌شود.

مدیرعامل توانیر درباره برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کنتورهای هوشمند برق ادامه داد: مقرر شده است در دو سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند از ۹ میلیون کنتور فراتر رود، البته از ابتدای دولت چهاردهم حدود ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف نصب شده است.

وی در زمینه برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف بیان داشت: جایگزینی حداقل یک میلیون دستگاه موتور BLDC برای موتور کولرهای آبی با هدف کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق از جمله این برنامه‌هاست.

یک میلیون کولر گازی استاندارد، جایگزین دستگاه‌های فرسوده می‌شود

رجبی مشهدی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده تعداد یک میلیون دستگاه کولر گازی استاندارد تا پایان سال آینده در صورت اخذ مجوزهای لازم، جایگزین کولرهای گازی فرسوده شود و از این طریق بهینه‌سازی مصرف صورت می‌گیرد.

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های وارداتی برق در زمان اوج بار مصرف خاطرنشان کرد: در این زمینه مذاکراتی با کشورهای همسایه آغاز شده است.

مدیرعامل توانیر از پیش‌بینی برنامه مفصل برای جمع‌آوری رمز ارزهای غیر مجاز خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد با همکاری دستگاه‌های نظامی، امنیتی، قضایی بتوان جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود.

وی جذب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده صنعت برق دانست و افزود: بر این اساس افرادی که ظرفیت تولید برق داشته باشند، می‌توانند از طریق تابلوی آزاد و سرمایه‌گذارانی که نیروگاه تجدیدپذیر دارند از طریق تابلوی سبز، برق مازاد خود را عرضه کنند.

رجبی مشهدی گفت: همچنین برای آن دسته از افرادی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف و مدیریت مصرف تلاش می‌کنند می‌توانند از گواهی صرفه‌جویی یا گواهی برق صرفه‌جویی استفاده و در اختیار صنایع کشور قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در این ۱۴ مگاپروژه برنامه‌ریزی کاملی انجام شده و در صدد تامین و تزریق منابع مالی آن هستیم.

مدیرعامل توانیر درباره پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از حملات احتمالی سایبری گفت: تمهید لازم در این خصوص صورت گرفته که جداسازی شبکه صنعتی و داده، انجام شده و حداکثر اقدام‌ها برای جداسازی از شبکه اینترنت انجام شده است.

وی توضیح داد:‌ شبکه برق را ۴ افزونه کردیم یعنی در صورت هر نوع حمله سایبری، یک سیستم از مدار خارج شود سیستم‌های دیگر وارد مدار خواهد شد.

رجبی مشهدی افزود: همان‌گونه که روش‌های مختلفی برای امنیت سایبری داریم روش‌های نفوذ هم متعدد است بنابراین هیچ شبکه برقی مصون نیست اما در کل پیش‌بینی لازم را داریم و ۱۶ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مایع دارند.

وی از تلاش برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: در شرایط عادی ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز تامین می‌شود اما در زمستان این به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و ۵۰ درصد بقیه نیز از سوخت مایع استفاده می‌شود.

مدیرعامل توانیر از کشف ۲۳۰ هزار ماینر غیر مجاز با توان مصرفی بیش از ۷۰۰ مگاوات خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ماینرهای غیرمجاز با توان مصرف بیش از هزار و ۵۰۰ مگاوات در کشور فعالیت داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha