کاهش شیوع هپاتیت B در نتیجه واکسیناسیون در کشور

تهران- ایرنا- سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش شیوع هپاتیت B با انجام واکسیناسیون در کشور گفت: پیشتر، شیوع این بیماری بیش از ۲.۵ درصد بود، اما با انجام واکسیناسیون از سال‌ها پیش که همه افراد زیر ۳۷ سال علیه این بیماری واکسینه شده‌اند، شیوع هپاتیت B در تمام جمعیت کشور، نزدیک به یک درصد است. 

به گزارش روز جمعه گروه جامعه ایرنا از وبدا، قباد مرادی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی پیشگیری از هپاتیت، عنوان کرد: هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت از اول تا هفتم آبان ‌ماه هر سال، با هدف پیشگیری از این بیماری به وسیله ارتقای دانش و ‏آگاهی مردم و تقویت برنامه‌های پیشگیرانه، غربال‌گری و کنترل هپاتیت‌های ویروسی برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: هپاتیت‌های ویروسی یکی از عمده‌ترین مشکلات سلامت عمومی در جهان امروز محسوب می‌شوند. هر سال میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده و جمعی از آنها نیز به انواع حاد یا عوارض ناشی از بیماری و حتی مرگ مبتلا می‌شوند، این بیماری به دلیل هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند، بار سنگینی بر دوش نظام‌های سلامت تحمیل می‌کند، با افزایش دانش و آگاهی در مورد روش‌های انتقال، پیشگیری و اهمیت واکسیناسیون، می‌توان نقش موثری در کنترل و کاهش موارد ابتلا داشت.

وی افزود: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به بیماری هپاتیت ویروسی B و C معطوف داشته‌اند، هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت‌ها به تقویت تلاش‌ها برای مبارزه بر علیه هپاتیت‌های ویروسی یا عفونت کبدی که در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند، است.

کنترل هپاتیت B با واکسیناسیون

مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین مداخله کنترل هپاتیت B، واکسیناسیون است، خاطرنشان کرد: این مداخله تاکنون به خوبی جواب داده است، اکنون ایران می‌تواند در فهرست کشورهایی که انتقال مادر به کودک HBV را حذف کرده‌اند، قرار گیرد.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری ‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص شیوع هپاتیت C بیان کرد: در کشور، هپاتیت C حدود یک صدم درصد تا ۳ دهم درصد پیش‌بینی می‌شود و بیشترین شیوع هپاتیت C در گروه‌های پر خطر مانند معتادان به تزریق و افراد دارای رفتارهای پر خطر دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر چه هپاتیت C واکسن ندارد، اما با گسترش درمان‌های جدید و موثر، اکنون امکان کنترل آن نیز ایجاد شده است و ایران می‌تواند با گسترش دسترسی به درمان، حذف هپاتیت C در کشور را در آینده‌ای نزدیک، محقق سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha