تاخیر در برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز

تهران- ایرنا- سرپرست اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت گفت: بیست و ششمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با توجه‌ به شرایط منطقه و هماهنگی دبیرخانه این مجمع با تأخیر برگزار خواهد شد.

به گزارش روز جمعه گروه اقتصادی ایرنا از وزارت نفت، علی‌اکبر دیزج خلیلی ادامه داد: بیست و ششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) که قرار بود روزهای هفتم تا نهم آبان امسال در تهران برگزار شود، با توجه‌ به اوضاع منطقه و هماهنگی با دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تعویق برگزار می‌شود.

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت ۱۹ شهریور در ملاقاتی با محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف که برای حضور در نشست هماهنگی بیست و ششمین نشست وزارتی به تهران آمده بود، گفته بود: ایران یکی از بنیان‌گذاران اصلی این مجمع است و برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی در آغاز دولت چهاردهم را به فال نیک می‌گیریم.

وی ابراز امیدواری کرده بود بیست و ششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف با حضور حداکثری کشورهای عضو و ناظر برگزار و به نقطه عطفی دیگر در تاریخ مجمع کشورهای صادرکننده گاز تبدیل شود.

پاک‌نژاد گفته بود: وزارت نفت ایران تلاش‌های زیادی در زمینه برگزاری مؤثر و مفید این نشست انجام داده است و به دلیل مشغله کاری در آغاز کار دولت چهاردهم، محل برگزاری نشست تهران تعیین شده است.

وی در دیدار با دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف در تهران گفته بود: همان‌طور که نخستین نشست وزارتی مجمع سال ۲۰۰۱ میلادی در تهران برگزار شد و نتایجی مثبت را برای اعضا به همراه داشت، انتظار می‌رود این نشست هم با مشارکت حداکثری، دستاوردهایی ارزنده را برای کل اعضا داشته باشد.

تصمیم برای برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف در نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی الجزایر (۱۲ اسفند ۱۴۰۲) گرفته شد.

بیست و پنجمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف دهم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۸ مهرماه) در مالابو گینه استوایی برگزار شد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیان‌گذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع (محمدحسین عادلی) را عهده‌دار بوده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha