کاظمی قمی: بهبود اقتصاد افغانستان بر کشورهای منطقه تاثیر مثبت دارد

مشهد - ایرنا - نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: سازندگی و اقتصاد افغانستان هرچقدر بهبود پیدا کند نتایج آن اثر مثبتی بر کشورهای منطقه می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی عصر جمعه درحاشیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی "صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی" در مشهد افزود: کشورهای آسیای میانه و افغانستان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقه مند هستند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کابل طی هفته گذشته گفت: بخش های بزرگ خصوصی کشور ایران در نمایشگاه کابل شرکت داشتند که نشان دهنده اراده قوی جمهوری اسلامی برای همراهی مردم افغانستان است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: به نقش بخش خصوصی در تحقق اهداف اقتصادی بسیار خوشبین هستیم و اولویت دولتمردان این است که به بخش خصوصی کمک کنند تا ماموریت های خود را به خوبی انجام دهد.

کاظمی قمی اظهارداشت: وجود نمایشگاه ها و نشست های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی در ایران، افغانستان و بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی نشان دهنده علاقمندی این کشور ها به توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری است که دارای منافع مشترک هستند.

وی افزود: تمامی این کشور ها اعتقاد دارند که سازندگی، توسعه و پیشرفت منطقه باید به دست خودشان صورت گیرد و این اتفاق نشان دهنده ظرفیت خوب همکاری بین کشورها است.

کاظمی قمی اظهار داشت: در کشورمان با توجه به تجربیات خوبی که در حوزه سازندگی پس از جنگ شروع شد، سیاست کشورمبتنی بر کمک به ثبات و امنیت و سازندگی دیگر کشورها استوار گردید لذا نقش جدی برای مشارکت در بازسازی و سازندگی کشور هایی مانند افغانستان وجود دارد.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در حوزه اقتصادی وجود دارد که وجود بخش خصوصی در تمامی بخش های اقتصادی مثل صنعت کشاورزی، خدمات و دیگر حوزه ها باعث به وجود آمدن شرایطی خواهد شد که بتوان سیاست های توسعه همکاری اقتصادی کشور را از رهگذربخش خصوصی تقویت کنیم.

توسعه بندر چابهار نیازمند جذب سرمایه های بزرگ است

کاظمی قمی در خصوص در طرح توسعه بندر چابهار گفت: این شهر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، محل اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در عرصه جهانی دارد و باید شرایطی در چابهار فراهم شود تا بتوان از رهگذر آن کریدور ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب را محقق سازیم.

وی افزود: در حال حاضر موضوع های عنوان شده در طرح کلان چابهار نیازمند جذب سرمایه های بزرگ است و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با تسهیل شرایط و رفع موانع، کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان که علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ ایران هستند را جذب کنیم.

کاظمی قمی تصریح کرد: همانطور که گفته شد مسیر ایران و افغانستان می تواند با توسعه چابهار، کریدور ترانزیت منطقه شمال به جنوب و شرق به غرب را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز با تحولاتی که در منطقه به ویژه پس از بحران اوکراین ایجاد شده، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تن کالا برای ترانزیت وجود دارد و با توجه به موقعیت خوبی که ایران دارا است می تواند با ایجاد کریدور ترانزیت نقش اساسی خود را در حوزه انتقال کالا های ترانزیت ایفا خواهد کرد.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی "صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی" یکم آبان ماه در محل دائمی مایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرد و امروز جمعه نیز خاتمه یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha