آیا انگلیس شواهد درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه را در اختیار دادگاه لاهه قرار می‌دهد؟

لندن – ایرنا – دولت انگلیس که از سوی افکار عمومی این کشور برای تحریم رژیم صهیونیستی تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد، احتمال تحویل شواهد مربوط به جنایات جنگی این رژیم در نوار غزه را که از طریق هواپیماهای تجسسی این کشور جمع‌آوری شده و می‌تواند در سرعت بخشیدن به پرونده بازداشت سران تل‌آویو نزد دادگاه لاهه اثرگذار باشد، رد نکرد.

به گزارش جمعه شب ایرنا، وزارت دفاع انگلیس ادعا می‌کند که هواپیماهای جاسوسی این کشور برای کمک به (رژیم) اسرائیل در راستای بازگرداندن گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) بر فراز غزه پرواز کرده و در عملیات دیگری دخالت نداشته است؛ با این حال، اگر درخواستی از طرف بازرسان بین‌المللی برای تحویل هرگونه مدرکی که این هواپیماها جمع‌آوری کرده‌اند مطرح شود، لندن آن‌ را مد نظر قرار خواهد داد.

گفته می‌شود که از ماه دسامبر گذشته یعنی حدود دو ماه پس از عملیات طوفان الاقصی، نیروی هوایی سلطنتی انگلیس صدها ماموریت پروازی بر فراز غزه انجام داده است. طبق ادعای وزارت دفاع انگلیس، «هواپیماهای تجسسی شادو آر۱ که بر فراز اسرائیل (فلسطین اشغالی) و فضای هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، صرفا برای کمک به عملیات (رژیم) اسرائیل در جهت یافتن گروگان‌هایش (اسرایش)، اطلاعات جمع آوری می‌کنند.»

این وزارتخانه مدعی شد که هواپیماهای تجسسی انگلیس در هیچ جنبه دیگری از عملیات جنگی رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان شده است، دخالتی ندارند.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس که طبق رویه‌های مرسوم خواست نامش فاش نشود، به رسانه‌ها گفت که این کشور درخواست بازرسان بین‌المللی را برای تحویل هرگونه مدرکی که این هواپیماهای جاسوسی جمع‌آوری کرده‌، بررسی خواهد کرد. وی بیان داشت: «ما در راستای تعهدات بین المللی خود، هر درخواست رسمی از دیوان کیفری بین‌المللی برای ارائه اطلاعات مربوط به تحقیقات جنایات جنگی را بررسی خواهیم کرد.»

این درحالیست که «کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی از اردیبهشت‌ماه گذشته، به دنبال صدور حکم بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است. وی نتانیاهو و گالانت را به کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان متهم کرده است. او شهریور ماه گذشته درخواست خود برای بازداشت سران رژیم صهیونیستی را تکرار کرد و هشدار داد: هرگونه تأخیر غیرموجه در رسیدگی به این جنایات جنگی، حقوق قربانیان این جنایات را زیر پا می‌گذارد.

وزارت دفاع انگلیس در حالی که اعتراض‌ها در داخل این کشور برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی بشدت بالا گرفته است، ادعا کرد که نیروهای مسلح این کشور در عملیات جنگی این رژیم نقشی نداشته و هواپیماهای جاسوسی لندن نیز در رساندن تسلیحات به (رژیم) اسرائیل شرکت نکرده‌اند.

گفتنی است، رژیم صهیونیستی، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

این رژیم طی نزدیک به سه هفته گذشته، شمال نوار غزه را محاصره کرده و با اجرای سیاست قحطی و گرسنگی دادن همزمان با بمباران منطقه درصدد است تا ساکنان آن را ناگزیر به کوچ از شمال نوار غزه کند.

اشغالگران طی این مدت مرتکب ده‌ها جنایت در مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز استقرار آوارگان در شمال غزه شده‌اند و ماحصل آن شهادت و زخمی شدن هزاران فلسطینی بوده است.

رژیم صهیونیستی با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha