۵۸۲ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شد

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب بوکان گفت: طی سال آبی گذشته (۱۴۰۳- ۱۴۰۲)، ۵۸۲ میلیون متر مکعب از آب سد شهید کاظمی این شهرستان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

عباس عباسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سهمیه ابلاغی رهاسازی آب از سد بوکان برای سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود اما با توجه به آورده و حجم ذخیره آب در حدود پنج برابر این سهمیه، رهاسازی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب از سد شهیدکاظمی بوکان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه در فصل زمستان و بهار انجام می شود، افزود: فصل زمستان و اوایل بهار به دلیل سرمای هوا و بارش باران، کشاورزان نیاز چندانی به آب ندارند و حجم بیشتری از آب رهاسازی شده به سمت دریاچه ارومیه جریان پیدا می کند.

مدیر امور آب بوکان گفت: رهاسازی آب از سد این شهرستان در راستای اجرای مفاد ابلاغی مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی و با توجه به پایش وضعیت بهره برداری، تحقق حجم آب ورودی و تراز پیش بینی شده انجام شود.

عباسی در خصوص وضعیت آب مخزن سد شهیدکاظمی بوکان نیز اظهار کرد: هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد ۲۰۱ میلیون مترمکعب است که این حجم در مقایسه با ۱۹۹ میلیون مترمکعب آب سال قبل ۲ میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی اضافه کرد: اکنون تراز آب سد بوکان به یک هزار و ۴۰۵ متر و ۲۴ سانتی متر رسیده که این تراز آب سد در مقایسه با سال قبل ۹۰ سانتی‌متر بیشتر است.

عباسی گفت: هم اکنون ورودی آب به سد۲.۷ مترمکعب در ثانیه که سال قبل ۵.۲ مترمکعب در ثانیه بود و خروجی آب هم امروز ۱۴.۴متر مکعب در ثانیه ثبت شده که مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ مترمکعب در ثانیه است.

به گزارش ایرنا، سد شهیدکاظمی بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۷۸۳ میلیون مترمکعب است که بر روی رودخانه زرینه رود احداث شده است و سه استان کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از آب آن استفاده می کنند.

۵۸۲ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شد

سد شهید کاظمی که بیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد.

سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب ‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد؛ طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴، حجم کل مخزن سد به ۷۸۳ میلیون مترمکعب رسید.

این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.

زرینه‌رود نیز به طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودخانه‌های آذربایجان غربی است که از کوهستان های زرینه، بانه، مریوان در کردستان سرچشمه می گیرد در طول مسیر خود از شاهین دژ و میاندوآب عبور و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha