۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85639937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساعت بازدید از کاخ‌های عالی‌قاپو و چهلستون اصفهان افزایش یافت

اصفهان-ایرنا-مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان گفت: ساعت بازدید از کاخ‌های تاریخی و ثبت جهانی «عالی‌قاپو» و «چهلستون» اصفهان افزایش یافت.

امیر کرم‌زاده روز شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: این دو عمارت صفوی و شاخص اصفهان از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۱ شب، میزبان گردشگران خواهند بود.

ساعت بازدید از این‌ ۲ کاخ، پیشتر از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر بود.

وی گفت: این اقدام برای بهره‌گیری گردشگران از خدمات گردشگری شبانه اصفهان صورت گرفته است.

کرم‌زاده افزود: توجه به گردشگری شبانه و استفاده از این ظرفیت اصفهان یکی از دغدغه‌های ماست که می‌کوشیم متناسب و به فراخور شرایط، از آن برای خدمت‌رسانی به گردشگران بهره بگیریم.

وی یادآور شد: تابستان گذشته بدلیل افزایش دما و لزوم خدمات‌دهی به گردشگران در ساعات پس از غروب آفتاب کوشیدیم ساعات بازدید گردشگران از برخی اماکن محبوب تاریخی اصفهان افزایش یابد.

وی افزود: در همین راستا با پیگیری‌ انجام شده، موفق شدیم با جذب اعتبارات و بکارگیری تعداد محدود نیروی انسانی از امروز، ساعات بازدید ۲ کاخ تاریخی اصفهان را افزایش دهیم.

کرم‌زاده ابراز امیدواری کرد که بتوان با انجام برنامه‌ریزی‌ها و افزایش امکانات و اعتبارات لازم، ساعت فعالیت تمام بناهای تاریخی ثبت جهانی استان اصفهان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، کاخ عالی‌قاپو از زیباترین معماری‌های به یادگار مانده از دوران صفوی در اصفهان است و با ۶ طبقه، ورودی دولتخانه صفوی محسوب می‌شد.

این بنا در سمت غرب میدان «نقش جهان» قرار دارد و گفته می‌شود در دوران صفویه به مرور با اضافه شدن بخش‌ها و طبقات، کار ساخت آن تکمیل و در زمان شاه عباس دوم برای چشم‌انداز بهتر بر میدان، ایوان عالی‌قاپو و ۱۸ ستون آن، حوض مسی و تاسیسات آبرسانی آن به این بنا اضافه شد.

این کاخ به همراه میدان نقش جهان در سال ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسید.

کاخ چهلستون و باغ آن نیز به‌منظور انجام امور دیوانی و تفریحی در دولتخانه صفوی در قرن یازدهم هجری قمری بنا نهاده شد؛ ویژگی مهم عمارت میانی باغ چهلستون وجود نقاشی‌های بسیار زیبای هنرمند عصر صفوی «رضا عباسی» است که به سبک مینیاتور ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزیین کرده است.

مجموعه باغ و کاخ چهلستون همزمان با ۹ باغ ایرانی در سال ۱۳۹۰ به ثبت یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha