۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۷:۲۳
کد خبرنگار: 5445
کد خبر: 85640044
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

یادداشت؛

ورود کره شمالی به منازعه اوکراین/ از خرسندی روسیه تا خبرسازی غرب

۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۷:۲۳
کد خبر: 85640044
علی بمان اقبالی زارچ؛ کارشناس ارشد مطالعات اورآسیا
ورود کره شمالی به منازعه اوکراین/ از خرسندی روسیه تا خبرسازی غرب

تهران- ایرنا- روسیه و کره شمالی که هر دو مخالف جدی غرب و محور یورآتلانتیک هستند و روابط دوستانه فزاینده ای از زمان جنگ اوکراین برقرار کرده اند؛ یک پیمان دفاعی امضا کردند و متعهد شدند در صورت حمله کشوری به دیگری، از تمام ابزارهای موجود برای ارائه کمک نظامی فوری استفاده کنند.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، بیش از سی ماه از جنگ ویرانگر اوکراین می گذرد در حالی که برآوردهای کلی حکایت از خسارت بیش از یکهزار میالیارد دلار دو کشور و کشته و زخمی شدن حداقل یک و نیم میلیون نیروی نظامی دو طرف دارد و اگر چه تلاش هایی برای مذاکره و مصالحه به کرات صورت می پذیرد ولی فعلا" شانس ملموسی حداقل تا انتخابات آمریکا و تعیین رئیس جدید کاخ سفید پیش بینی نمی شود و بنوعی طرفین منازعه شکلی از جنگ فرسایشی را پذیرفته اند، اگر چه ارتش روسیه در این اواخر دستاوردهای محدودی در تصرف چند روستای مهم داشته و اوکراینی ها نیز بر تداوم حملات پهبادی در عمق خاک روسیه برای هدف قراردادن انبارهای تسلیحاتی و انرژی متمرکز می باشند ولی هر دو ارتش به گونه ای مشهود با کمبود نیروی انسانی ورزیده و آماده مواجه می باشند.

اکنون سوال اساسی این است که آیا ورود احتمالی نیروهای کره شمالی به این کازار پیچیده شرایط را به نفع یکی از طرفین درگیری تغییر خواهد داد و یا این که بیشتر جنبه روانی و قدرت نرم خواهد داشت؟

کاخ سفید هفته پیش اعلام کرد که حداقل ۳۰۰۰ سرباز کره شمالی در این ماه وارد شرق روسیه شده اند و در حالی که مشخص نیست آنها چه خواهند کرد و احتمال پیوستن آنها در نبرد علیه اوکراین بسیار نگران کننده می باشد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، بارها هشدار داده است که نیروهای کره شمالی در حال پیوستن به جنگ روسیه هستند و در نشست هفته گذشته ناتو گفت که "۱۰۰۰۰" سرباز و پرسنل فنی آماده هستند تا در منطقه کورسک به نیروهای روسی ملحق شوند. منابع اوکراینی اعلام نموده که افسران و پرسنل فنی کره شمالی را در سرزمین‌های اشغالی موقت مشاهده و معتقدند که روسیه گروهی را برای ورود به اوکراین آماده می‌کند.

روسیه و کره شمالی که هر دو مخالف جدی غرب و محور یورآتلانتیک هستند و روابط دوستانه فزاینده ای از زمان جنگ اوکراین برقرار کرده اند؛ در اوایل تابستان سال جاری دو کشور یک پیمان دفاعی تاریخی امضا کردند و متعهد شدند در صورت حمله کشوری به دیگری، از تمام ابزارهای موجود برای ارائه کمک نظامی فوری استفاده کنند.

اکنون این پیمان در روسیه به تصویب رسیده است. همزمان چند دولت غربی پیونگ یانگ را متهم کرده اند که برای جنگ در اوکراین به مسکو تسلیحاتی می دهد، اتهامی که هر دو کشور علیرغم شواهد قابل توجهی مبنی بر چنین نقل و انتقالاتی رد کرده اند.

با همه این حال اخبار حکایت از آن دارد که کره شمالی محموله‌های تسلیحاتی که شامل هزاران تن مهمات می‌شود، به روسیه کمک کرده است تا ذخایر رو به کاهش روسیه را دوباره پر کند. در همین حال، گمان می‌رود که کره شمالی در ازای آن غذا و سایر اقلام ضروری دریافت کرده است. پیونگ یانگ همچنین در تلاش است تا با کمک روسیه برنامه های فضایی، موشکی و هسته ای خود را توسعه دهد.

در همین حال سخنگوی کرملین، ادعاها مبنی بر اعزام پرسنل کره شمالی برای کمک به روسیه را رد کرد و آن را فریب دیگری خواند. هفته پیش هنگامی که خبرنگاران مستقیماً از او پرسیدند که آیا مسکو نیروهای کره شمالی را برای جنگ در اوکراین می‌فرستد، پسکوف گفت که کره شمالی یک همسایه نزدیک است و دو کشور در حال توسعه روابط در همه زمینه‌ها هستند و این همکاری علیه کشورهای ثالث نیست.

همچنین کره شمالی در نشست روز دوشنبه پیش مجمع عمومی سازمان ملل این ادعاها را شایعات و کلیشه های بی اساس خواند؛ اما سئول سفیر روسیه را احضار کرد و خواستار خروج فوری نیروهای کره شمالی شد. معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی، کیم هونگ کیون، هشدار داد که استقرار ادعایی ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و در همین رابطه شورای امنیت ملی برای بررسی واکنش احتمالی کره جنوبی جلسه اضطراری برگزار کرد که در پایان این نشست، کیم تائه هیو، معاون اول امنیت ملی، اعلام نمود که دولت اقدامات متقابل مرحله‌ای را بسته به پیشرفت همکاری‌های نظامی روسیه و کره شمالی اجرا خواهد کرد، البته هنوز مشخص نیست که این اقدامات چه خواهد بود، اما یک مقام دولت کره جنوبی گفت که اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی در حال آماده شدن است و از آنجایی که کره شمالی در مرحله مقدماتی استقرار نیروها به روسیه است، کره جنوبی در حال ارزیابی است که آیا به سمت مشارکت واقعی رزمی حرکت کند یا خیر؟ ظاهرا" سئول در حال توسعه سناریوهایی برای درک تأثیر احتمالی اقدامات کره شمالی و روسیه بر روی می باشد.

موضوع مهم این که از طرفی کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات در جهان، همزمان با پیوستن به تحریم های غرب علیه مسکو، به اوکراین کمک های بشردوستانه و حمایت مالی ارائه کرده است و اعلام نموده که به دلیل کنترل صادرات تسلیحات به کشورهای در حال جنگ، مستقیماً تسلیحات مرگبار را به کیف عرضه نکرده است، همچنین وزارت خارجه کره جنوبی، پس از اینکه قانونگذاران روسیه معاهده دفاعی با کره شمالی را تصویب کردند دوباره از مسکو خواست به همکاری غیرقانونی خود پایان دهد، چرا که سئول نگرانی عمیق از این گونه تعاملات مخرب دارد.

همزمان یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی روز پنجشنبه گفت که کشورش در برابر استقرار نیروهای کره‌شمالی در روسیه که به‌عنوان چالشی که امنیت جهانی را تهدید می‌کند، بیکار نخواهد ماند و سئول با انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به قبل، امکان ارسال سلاح به اوکراین را در نظر خواهد گرفت.

البته اخباری مبنی بر ارسال تسلیحات کره جنوبی به اوکراین وجود دارد و از سوی دیگر پیونگ یانگ از سال گذشته محموله‌های مهمی از تسلیحات را به ارتش روسیه می‌رساند و اکنون وارد فاز اعزام نیرو شده است که به گفته کارشناسان، اعزام نیرو بر اساس توافقنامه مشارکت استراتژیک است که پیونگ یانگ و مسکو در ماه ژوئن ۲۰۲۴ میلادی امضا کردند که طبق آن ارائه کمک متقابل در صورت حمله به یکی از دو کشور، وضعیتی که پس از تهاجم نیروهای اوکراینی به مناطق روسیه بلگورود و کورسک ایجاد ‌شد، فراهم گردید.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است اقدامات پیونگ یانگ نگرانی عمیقی را به عنوان تشدید جدی درگیری ها ایجاد کرده که نه تنها در اروپا تأثیر خواهد داشت بلکه بر روی دیگر مناطق نظیر هند و اقیانوس آرام نیز تأثیر خواهد داشت. همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که اگر نیروها در اوکراین مستقر شوند، آنها اهداف قانونی هستند. هر گونه مداخله کره شمالی می تواند نقطه عطفی باشد که شرایط را پیچیده تر خواهد نمود.

کره شمالی که دارای یکی از بزرگترین ارتش های جهان با ۱.۲ میلیون سرباز است و بسیاری از سربازان آن فاقد تجربه رزمی هستند و این باور وجود دارد که این کشور از استقرار نیروها سود زیادی از جمله کسب تجربه در میدان جنگ و آموزش فنی به نیروهایش بدست می آورد و بدین ترتیب همچنین می تواند تا اطلاعات واقعی در مورد عملیات تسلیحات خود به دست آورد و نیروهای ویژه با تجربه واقعی در میدان نبرد، تجربه نفوذ واقعی در برابر یک دشمن جنگی هوشیار باز خواهند گشت.

در مجموع از طرفی ارتش کره شمالی نیروهایش را برای به دست آوردن منابع مورد نیاز برای حمایت در برابر دشمنان و درس آموزی توامان کسب تجربه برای هر گونه درگیری احتمالی در شبه جزیره اعزام می کند، امری که مورد استقبال روسیه مواجه شده است چرا که شواهد میدانی حکایت از آن دارد هر دو طرف جغرافیای جنگ یعنی اوکراین و روسیه، در حال حاضر از نظر نیروی انسانی کمبود دارند.

البته بر کسی پوشیده نیست که شرایط جنگ در هزاره سوم تغییر نموده و تفوق و برتری در میدان جنگ بنوعی ترکیب تکنولوژهای نوین و نیروهای ویژه یعنی نخبگان کارزار خواهد بود تا نیروهای متعارف و از سوی دیگر این مداخله کشوری چون کره شمالی موجب پیچیده تر شدن این بحران شده و بنوعی دستاویزی برای ناتو خواهد بود تا از سئول و برخی دیگر از کشورهای غرب گرا بخواهند تا در ارسال تسلیحات و کمک های مستشاری به اوکراین اهتمام بشتری بورزند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha