۶ آبان ۱۴۰۳، ۸:۴۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85640433
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید و فرآوری بیش از ۱۳ هزار تُن بذر گندم برای توزیع در ایلام

ایلام- ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام از تولید و فرآوری ۱۳ هزار و ۳۳۵ تُن بذر گندم آبی و دیم برای توزیع در بین کشاورزان این استان خبر داد.

"حمیدرضا شکری" روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان بذر گندم آبی و دیم، از آغاز سال زراعی جدید تا کنون در طبقات پرورشی سه، مادری و گواهی‌شده توسط سایت‌های شبکه تعاون روستایی استان ایلام تولید و فرآوری شده و در حال توزیع بین کشاورزان است.

وی تصریح کرد: چهار سایت فرآوری بذور متعلق به الگوهای نظام بهره‌برداری تعاون روستایی شامل حسن بربوتی ولیعصر، آبادگران طلایی، چناب دانه و شایسته نرگس فعال در این استان فعالیت دارند.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام افزود: در این سایت‌ها، پنج رقم بذر دیم از جمله دهدشت، کوهدشت، ساورز، پایا و زاگرس و همچنین ۱۰ رقم بذر آبی مانند مهرگان، سارنگ، برات، آزادگان، اوج، آینه، جلال، چمران ۲، خلیل و سیروان فرآوری می‌شود.

شکری یادآور شد: این شرکت‌ها با انعقاد قرارداد، سه هزار و ۳۱۱ هکتار از اراضی کشاورزان استان شامل ۲ هزار و ۴۸۹ هکتار اراضی آبی و ۸۲۲ هکتار اراضی دیم را زیر پوشش دارند.

وی با بیان اینکه تولید بذر گندم در استان ایلام حدود ۲۶ هزار تُن است، افزود: الگوهای نظام بهره‌برداری زیر پوشش تعاون روستایی، بیش از ۵۰ درصد بذر مورد نیاز استان را تأمین و فرآوری کرده‌اند.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام خاطرنشان کرد: تولید انحصاری چند رقم گندم در استان، ایلام را قادر ساخته تا بخشی از بذر گندم مورد نیاز ۱۴ استان کشور را نیز فراهم کند.

شکری از تمامی بهره‌برداران تعاونی‌های زیر پوشش خواست تا از بذور با کیفیت برای سال زراعی پیش‌رو استفاده و با توجه به شرایط منطقه و توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، بذر مناسب را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۲۲۷ تشکل و تعاونی با ۴۵ هزار نفر عضو است که تعاونی‌های دامداران، زنبوردادان، مرغداران و تولید کشاورزی از جمله این تشکل‌ها محسوب می‌شود.

در استان ایلام ۶۶ تعاونی تولید با ۶ هزار نفر کشاورز عضو و ۵۰ هزار هکتار اراضی آبی فعالیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha