۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85640637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای سی‌ان‌ان: آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است

تهران-ایرنا- شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی ادعا کرد: آمریکا به‌دنبال توقف درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است اما هنوز برای پیش‌بینی اینکه آیا این خواسته واشنگتن عملی می‌شود یا خیر، زود است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در ادامه این گزارش سی ان ان آمده است: بعد از حمله شنبه اسرائیل به ایران، مقام های آمریکایی به سرعت درباره تکرار دور خشونت به دو طرف هشدار دادند اما به گفته تحلیلگران، تنش زدایی پایدار، نتیجه نهایی و مسلم نیست.

یک مقام ارشد دولت آمریکا بعد از حمله رژیم صهیونیستی به ایران، گفت: این حملات اسرائیل، باید تبادل آتش مستقیم بین اسرائیل و ایران را پایان دهد.

این گزارش به نقل از برخی کارشناسان نوشت: به نظر می رسد ایران حملات را کم اهمیت نشان داده است. برخی از تصاویر منتشر شده آرامش در خیابان های تهران را نشان می دهد، رفت و آمد در جریان است و مردم به کارهای روزانه خود مشغول اند.

سی ان ان به نقل از تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه کوئینسی برای کشورداری مسئولانه در واشنگتن مدعی شد: این واکنش ایران می تواند بیشتر بازتاب خواسته این کشور برای تنش زدایی باشد. اسرائیل نیز تلاش کرد خسارت حمله ایران در اول اکتبر را مخفی نگه دارد.

بهنام بن طالبلو پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن دی سی نیز مدعی شد: کم اهمیت نشان دادن این حمله از سوی ایران، می تواند «حرکتی راهبردی برای حفظ آبرو و محدودیت آمریکا علیه اسرائیل باشد.

سی ان ان در ادامه نوشت: مقامات تل آویو می گویند تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران بعد از هفته ها مذاکره در کابینه درباره ماهیت و دامنه چنین حملاتی اتخاذ شد. گزارش های اولیه حکایت از آن داشت که مقام های آمریکایی علاقمند به محدود و دقیق بودن حملات اسرائیل بودند به ویژه آمریکا، به دلیل ترس از گسترش درگیری ها، اسرائیل را تحت فشار قرار داد از حمله به تاسیسات انرژی ایران خودداری کند. به نظر می رسد تل آویو به این خواسته آمریکا توجه کرده است.

شان ساوت سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، بعد از پایان حملات تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران، گفت: کاخ سفید از «ایران می خواهند حملات به اسرائیل را متوقف کند تا چرخه درگیری ها بدون تنش بیشتر خاتمه یابد».

سی ان ان نوشت، با این وجود (رژیم) اسرائیل همیشه به خواسته های متحد آمریکایی خود توجه نکرده و به بی توجهی تل آویو به خواسته آمریکا برای خویشتنداری در عملیات رفح در جنوب غزه و به تازگی حمله زمینی به جنوب لبنان اشاره کرد.

این گزارش افزود، اختلافات بین واشنگتن و تل آویو در ۱۳ اکتبر به اوج خود رسید؛ زمانی که واشنگتن از تل آویو خواست وضعیت انسانی در غزه را در ۳۰ روز بهبود دهد یا با خطر نقض قانون کمک نظامی خارجی آمریکا مواجه شود. این هشدار نشان می داد که کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در خطر است.

دنی سیترونویچ (Danny Citrinowicz) محقق برنامه ایران در موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو و مقام بازنشسته اطلاعاتی رژیم اسرائیل در این زمینه گفت: هنوز زود است اوضاع ساعت ها و روزهای آینده را پیش بینی کنیم اما یک چیز روشن است. اسرائیل و ایران در شب حمله، بسیار به رویارویی و جنگ مستقیم نزدیک شدند.

این کارشناس مسائل ایران در پیام رسان ایکس نوشت، «توپ اکنون در زمین ایران است» و مدعی شد که « حکومت ایران با این مسئله مواجه است که به حملات بار دیگر پاسخ دهد یا حمله اسرائیل را پایان درگیری های مستقیم قلمداد کند».

سی ان ان در ادامه به نقل از تریتا پارسی نوشت: اگر ایران تصمیم به خویشتنداری بگیرد... این فصل ممکن است بسته شود اما درگیری همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این رسانه آمریکایی به نقل از کارشناسان افزود: در حالی که اسرائیل تحت فشار جنگ در غزه و لبنان است هر گونه توقف در درگیری ها بین ایران و اسرائیل ممکن است کوتاه مدت باشد. تا زمانی که این جنگ های منطقه ای ادامه داشته باشد، مسیر کلی درگیری اسرائیل و ایران تشدید خواهد شد.

سی ان ان افزود: اسرائیل مدتها تلاش کرده ایران و گروه های نیابتی این کشور را به بازدارندگی وادار کند اما به گفته کارشناسان این راهبرد ممکن است همیشه موثر نباشد.

اچ ال هلر (H.A. Heller) کارشناس موسسه خیریه کارنگی برای صلح بین المللی و موسسه مطالعات دفاعی و امنیتی رویال یونایتد سرویس در لندن به سی ان ان گفت: ایران اگر مصلحت اقتضا کند شاید در آینده از تشدید تنش ها منصرف نشود، اسرائیل هم می تواند این طور باشد. بازدارندگی اغلب بهانه ای برای طرف حمله کننده است اما باعث بی ثباتی بیشتر منطقه می شود. ایجاد تنش باعث تنش زدایی نمی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha