به گزارش ایرنا، رهبر انقلاب همواره در احکام تولیتهای این آستان مقدس، خدمت به زائران و ضعفا را مورد توجه قرار داده اند چنان که در حکم انتصاب حجت الاسلام احمد مروی، در سال ۹۸، بر «اغتنام فرصت این خدمت و صرف همه توش و توان» برای «خدمت به زائران و مجاوران بهویژه ضعیفان و نیازمندان» تاکید کرده بودند.
«بهرهگیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس، نگهبانی و مراقبت از گنجینه منحصربهفرد هنر معماری و خطاطی و تزیین به کار رفته در مجموعه بناها و فضاها، حفاظت از موقوفات گسترده و غنی، ساماندهی بنگاههای اقتصادی و خدماتی» از دیگر توصیه های رهبری به تولیت آستان قدس بود.
در همین راستا، بنیاد کرامت رضوی به عنوان سازمان اجتماعی آستان قدس رضوی، در قالب نهادی مردمی و جهادی، طرح های مختلفی را در عرصه محرومیتزدایی و ارائه خدمات اجتماعی در دست اجرا قرار داده است که این خدمات در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و انتظار ایشان از این آستان برای خدمترسانی به مردم، بهویژه نیازمندان ارائه میشود.
بنیاد کرامت رضوی زیر نظر تولیت آستان، منابع اختصاص یافته از آستان و حق تولیت این جایگاه را برای اجرای فعالیتهای اثربخش و ماندگار به کار گرفته است.
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: در این بنیاد، که سازمان اجتماعی آستان قدس قلمداد می شود، حدود ۱۶۰ هزار نفر از طریق شبکه خادمیاری در جای جای کشور فعالیت دارند که خدمات متنوعی را به مردم ارائه میدهند که از آن جمله می توان به آزادسازی زندانیان جرایم غیرنقدی اشاره کرد که اجرای این طرح از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تاکنون ۹۰۰ نفر با کمک نیکوکاران و خیران از زندان رهایی یافته اند.
حدود ۱۶۰ هزار نفر از طریق شبکه خادمیاری بنیاد کرامت رضوی در کشور فعال هستندمحمدحسین استادآقا افزود: در مجموعه خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی، منشوری از خدمت بر پایه مشارکت مردم و خیران جریان دارد که امید است این روند با مشارکت و توجه روز افزون مردم روز به روز گسترش یابد.
وی اظهار کرد: وظیفه اصلی و ذاتی آستان قدس رضوی اداره حرم مطهر رضوی است، به همین دلیل موضوع زائر اولیها را از سال ۹۶ به دستور تولیت پیشین، شهید آیت الله رئیسی آغاز کردیم و تاکنون افراد زیادی با حمایت خیران و آستان قدس رضوی به زیارت بارگاه منور رضوی در مشهد مقدس مشرف شدهاند.
مدیرعامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: یکی دیگر از فعالیت های اجتماعی این آستن مقدس، تلاش برای محرومیت زدایی از مناطقی محروم همچون سیستان و بلوچستان است که اقدام برای رفع تنش آبی و تامین آب آشامیدنی ۲۵۰ روستای این استان را آغاز کردیم که تاکنون این عملیات در ۲۱۱ روستا به پایان رسیده و در دیگر روستاها نیز در حال انجام است.
استادآقا ادامه داد: اوایل آبان جاری با برنامهریزی کانونهای خدمت رضوی استان خراسان جنوبی و مشارکت کانونهای خدمت رضوی شهرستان طبس و آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و نیز اداره بهزیستی این شهرستان، هشت دستگاه ویلچر برقی به ارزش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به هشت توانیاب زیر پوشش بهزیستی طبس اهدا شد.
وی اظهار کرد: بنیاد کرامت رضوی در عرصههای مختلف خدمترسانی مانند توسعه زیرساخت حیاتی در روستاهای موقوفهدار و مناطق محروم با محوریت توانمندسازی استعدادهای مردمی و بومی منطقه، اقدام بههنگام در امدادرسانی به حادثهدیدگان حوادث و بحرانهای طبیعی، ایجاد بسترهای اشتغال و کارآفرینی، خدمترسانی به زوار اربعین حسینی، ارائه خدمات ارزان رفاهی، امدادی، درمانی، حمل و نقل و اسکان در مسیرهای زیارت، مرزها و مشهد، ارائه خدمات اجتماعی به محرومان در عرصههای تخصصی و فعالیتهای فرهنگی اجتماعی در حوزههای گوناگون فعالیت میکند.
تلاش برای گسترش پایگاه مولد اجتماعی
معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: رویکرد اجتماعی این آستان مقدسه، گسترش مستمر پایگاه مولد اجتماعی در چهارچوب فرهنگ و معارف رضوی از طریق طراحی مدل و بسترسازی برای به میدان آوردن نیروهای فعال مردمی، بهمنظور خدمتگزاری کریمانه به زائران و مجاوران، با تأکید ویژه بر توانمندسازی نیازمندان در مناطق موقوفهدار و هدف و همچنین جلب مشارکت عمومی در آبادانی موقوفات و توسعه نذور و تعامل و همکاری با نهادهای همسو و نخبگان است.
محمد زرگر افزود: رسیدگی به احسانپذیران که شامل ارائه خدمات همچون تسهیل زیارت، خدمات سلامت، کمک به تحصیل، حمایت از نومزدوجان محروم، کاهش آسیبهای اجتماعی و کمک به درمان ناباروری به چهار دهک اول است و همچنین توانمندسازی و توانافزایی احسانپذیران که به امور اشتغال، مهارتآموزی، مهارتافزایی و کارآفرینی اجتماعی آنان مرتبط است از دیگر فعالیتهای این بنیاد است.
معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی اظهار کرد: اقدامهای زیرساختی عامالمنفعه در مناطق موقوفهدار و هدف، دیگر اولویت کاری این بنیاد است. بنا بر تاکید تولیت آستان قدس، مجموعه اقدامهای بنیاد کرامت باید فاخر، ممتاز و جریانساز باشد که این موضوع سرلوحه برنامههای بنیاد در برنامه میانمدت است.
وی با بیان اینکه در راستای خدماتدهی ارزنده این بنیاد ۶ مرکز در قالب بنیاد کرامت رضوی مشغول خدمت به زائران و مجاوران امام رئوف(ع) هستند، افزود: این مراکز شامل معاونت خدمات اجتماعی، مؤسسه موقوفه خدمات زائر، مؤسسه تربیت بدنی، مرکز بانوان و امور خانواده، مرکز جامع مشاوره و مرکز خادمیاری و کانونهای خدمت رضوی است.
معاونت خدمات اجتماعی، مؤسسه موقوفه خدمات زائر، مؤسسه تربیت بدنی، مرکز بانوان و امور خانواده، مرکز جامع مشاوره و مرکز خادمیاری و کانونهای خدمت رضوی از جمله مراکز زیرمجموعه بنیاد کرامت استبهکارگیری ۱۶۰ هزار خادمیار
معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مرکز خادمیاری این بنیاد با شبکهای متشکل از حدود ۱۶۰ هزار خادمیار و در قالب کانونهای خدمت رضوی استانی در ۲ لایه عمومی و ۱۹ کانون تخصصی به صورت مستمر و با نظارت ستاد مرکزی در حال ارائه خدمت به احسانپذیران است.
وی با بیان اینکه در برنامههای پیش رو، تسهیل زیارت زائران به ویژه زائراولیها از اولویتهای این بنیاد است، افزود: استفاده از زیرساختهای در اختیار به منظور ارائه بهتر خدمات اجتماعی و حرکت به سمت کاهش تصدیگری و نقشآفرینی اجتماعی در برنامه دوم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
زرگر ادامه داد: بنیاد کرامت رضوی با گروه احسانپذیران و گروه خیران، نیکوکاران و ناذران مرتبط است، در این راستا بنیاد در راستای مدیریت و هدایت صحیح منابع در اختیار و همچنین برای جلوگیری از ارائه خدمات تکراری به احسانپذیران، با راهاندازی سامانه کرامت (ثبت خدمات) به بانکهای اطلاعاتی رفاه ایرانیان، ثبت احوال، بهزیستی، کمیته امداد و بیمهها متصل شده است.
وی گفت: برنامه های مختلفی نیز برای توسعه در سال آتی در دست اقدام است که از جمله آنها میتوان به هوشمندسازی همه فرایندها و برنامههای ارائه خدمت با بهرهگیری از هوش مصنوعی و طرح دوم نقش زنان در خلق تصویر امیدآفرین آینده ایران اشاره کرد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی هم اظهار کرد: تعداد درخواستهای حوزه اجتماعی از آستان قدس رضوی بسیار زیاد است که برای پاسخگویی به آنها تلاش میشود زیرساختهای لازم ایجاد شود.
جعفر رییسیانزاده افزود: یکی از این زیرساختها سامانه «کرامت» است که مشخصات ثبت شده درخواستدهندگان از طریق این سامانه به دفاتر آستان قدس در سراسر کشور ارسال شده و پس از استعلام تمکن مالی، تحقیقات میدانی و تهیه گزارش مددکاری، مساعدت لازم انجام میشود.
وی با بیان اینکه پس از راستیآزمایی و احراز شرایط لازم، کمکهایی در حوزههایی از جمله درمان، پرداخت دیون، زیارت اولی، جهیزیه و برخی دیگر از موارد به انجام میرسد، افزود: در ۲ سال اخیر بیش از ۱۱ هزار درخواست کمکهای مردمی از طریق سامانه ۱۳۸، دفتر تولیت آستان قدس رضوی و یا مراجعه حضوری به ثبت رسیده است که بیش از ۱۰ هزار مورد پاسخ داده شده است.
نظر شما