ملائی: تمام زحماتم برای المپیک پاریس بر باد رفت/ از قهرمانی در آسیا خسته شدم

تهران- ایرنا- ملی‌پوش المپیکی روئینگ گفت: بچه‌ها در المپیک پاریس عملکرد خوبی نداشتند و من دوره قبل یک دنیای جدید و یک نگاه مثبتی را ایجاد کردم که این دنیای جدید در المپیک پاریس خراب شد.

نازنین ملائی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره تمرینات خود در یونان، اظهار داشت: به مدت ۲ ماه در یونان تمرین کردم و وقتی بهمن پارسال از این کشور برگشتم یک یا دو ماه تمرین را کنار گذاشتم و بعد از آن دوباره تمرینات ارگومتر، هوازی و بدنسازی را آغاز کردم. یک یا دو ماه دیگر پارو زدنم شروع می‌شود. در باشگاه خصوصی تمرین می‌کنم و در ساعت‌های مختلف هم گاهی به دریاچه می‌روم. قطعا به صورت فشرده و حرفه‌ای و در حد تیم ملی نمی‌توانم تمرین کنم چون زندگی روزمره خودم را دارم و وقتی اردوی مستمر تیم ملی شروع شود، به آمادگی بهتری خواهم رسید.

جدایی روئینگ از قایقرانی اتفاق خوبی است

وی درباره جدایی روئینگ از فدراسیون قایقرانی عنوان کرد: اتفاق خوبی است که روئینگ از فدراسیون قایقرانی جدا شد و در تمام دنیا قایقرانی از روئینگ جداست. وقتی این رشته جدا باشد، میزان اختصاص بودجه نسبت به آن متفاوت خواهد بود. با این شرایط بودجه، میزان توجه، کمک و اردوها بیشتر می‌شود و مربیان بهتری را برای این رشته می‌آورند و می‌توانیم حتی در مسابقات مهم‌تر و بیشتری شرکت کنیم زیرا خیلی تجربه‌های جهانی نداریم.

روئینگ‌سواران در المپیک پاریس عملکرد خوبی نداشتند

ملی‌پوش المپیکی روئینگ در پاسخ به این پرسش که عملکرد روئینگ‌سواران در بازی‌های المپیک پاریس را چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: نظری درباره پیشرفت روئینگ به عنوان یک ورزشکار نمی‌توانم بدهم زیرا می‌گویند که چون خودش در این بازی‌ها نبود این نظر را دارد. برای همین نظر من بی‌مورد است. هرچند باید نظر آدم‌های خارج از گود را پرسید تا تفاوت را بهتر تشخیص دهند. اما باید بگویم که بچه‌ها در المپیک پاریس عملکرد خوبی نداشتند.

وی افزود: من دوره قبل در توکیو، یک دنیای جدید و یک نگاه مثبت نسبت به روئینگ برای عموم در ایران، آسیا و جهان باز کردم. این دنیا در المپیک پاریس خراب شد.

وی ادامه داد: قشنگ نیست، زحماتی که یک نفر می‌کشد، خراب شود و پس از آن دیده نشود و دوباره باید یک پتانسیل و انرژی بگذارید تا در چشم عموم همه چیز خوب شود و بگویید این یکبار اشتباه بود. روندی که ثابت شده بود، خراب شد و باید دوباره آن را اثبات کنید.

ملائی: تمام زحماتم برای المپیک پاریس برباد رفت/ از قهرمانی در آسیا خسته شدم

خوشحالم که شادی سرپرست فدراسیون روئینگ شد

ملائی درباره انتخاب محسن شادی به عنوان سرپرست فدراسیون روئینگ یادآور شد: واقعا خوشحال شدم که شادی به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد. از زمانی که وارد تیم ملی شدم با شادی هم تیمی بودم و در خیلی از اردوها و مسابقات با هم بودیم. او از میان همه ورزشکاران دیگر تجربه بیشتری دارد و مدال‌ها و رنکینگ‌های بهتری داشت.

وی اضافه کرد: درست است که روئینگ جزو قایقرانی است اما دنیای آن متفاوت است. مدل قایق، اندازه، مسافت و مسابقات ما متفاوت است. کسی که پارو نزده نمی‌تواند ورزشکار را درک کند و حتی نمی‌داند میزان آمادگی ورزشکار چقدر است و در آن لحظه در چه فشار روحی و روانی قرار دارد. کسی که این موضوعات را بداند، راحت‌تر می تواند ورزشکار را درک کند.

ملایی ادامه داد: در این چند وقت با شادی حرف زدم و نیاز نبود تا زیاد درباره خواسته‌ها و پیشنهادات و دردهای خودم با او صحبت کنم زیرا وقتی اول موضوع را می‌گفتیم تمام داستان را متوجه می‌شد. او راحت‌تر ورزشکار را درک می‌کند و نیاز نیست تا تلاش کنیم تا چیزی را به او ثابت کنید که آیا این موضوع درست است یا غلط. زمان و انرژی ما اینگونه برای فردی که اطلاعات خاصی از این رشته ندارد، هدر نمی‌رود.

دنیامالی پدر روئینگ ایران است

ملی‌پوش المپیکی روئینگ عنوان کرد: احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان از خیلی سال پیش به دنبال این بود تا روئینگ را از قایقرانی جدا کند و شرایط آن پیش نیامد. دنیامالی پدر روئینگ ایران و واردکننده این رشته در ایران بود و خیلی برای این رشته خیلی زحمت کشید و هزینه کرد.او قایق‌هایی را وارد ایران کرد که هنوز در کشورمان موجود است.

وی گفت: ما الان قایق هشت نفره نداریم اما در آن سالی که روئینگ به ایران آمد، قایق هشت نفره داشتیم. دنیامالی خیلی برای این رشته دل سوزاند و به محض اینکه وزیر ورزش و جوانان شد، روئینگ را از فدراسیون جدا کرد و این لطف را در حق روئینگ‌سواران انجام داد. از او بسیار ممنونم که کار خیلی بزرگی انجام داد. او می‌تواند اتفاقات خوبی در روئینگ ایجاد کند.

ملائی: تمام زحماتم برای المپیک پاریس برباد رفت/ از قهرمانی در آسیا خسته شدم

در کنار دنیامالی بزرگ شدیم

وی افزود: از سال‌های اول که دنیامالی به عنوان رئیس فدراسیون قایقرانی آمد، من ۱۴ ساله بودم و در کنار او و فرهادی‌زاد بزرگ شدم و به اینجا رسیدم. برای همین خیلی از سال‌ها می‌دانستیم این رشته قرار است آینده‌دار و درخشش‌های زیادی داشته باشد. همه این موارد درخور یک مدیریت خوب است و الان این اتفاق افتاد. دنیامالی مسلط به زبان انگلیسی است و مدیریت خیلی خوبی دارد. انتخاب محسن شادی به عنوان سرپرست باعث می‌شود روند پیشرفت روئینگ افزایش یابد. زیرا روئینگ رشته‌ای است که اگر مربیان و مدیریت خوبی داشته باشد، پیشرفت سریعی خواهد داشت و نیازی به زمان ندارد.

ملائی ادامه داد: یک سری رشته‌ها سرعتی هستند و اگر بهترین مربی و امکانات خوبی داشته باشند، نیاز به تمرین مستمر و زیاد دارند و مجبورید در مسافت کم، سریع‌ترین زمان را بزنید. در روئینگ چون رشته استقامتی و نیمه استقامتی است، اگر مربی و امکانات خوب و تکنیک و تاکتیک درست را یاد بگیرید، زمان کافی را دارید تا هوشمندانه عمل کنید و برنده مسابقه شوید.

وقتی به یونان رفتم متوجه شدم از علم روز دنیا عقبیم

وی در خصوص برنامه سرپرست فدراسیون برای آوردن مربی خارجی، گفت: شادی تصمیم خوبی اتخاذ کرد تا سرمربی خارجی بیاورد زیرا ما چندین سال است که از علم روز دنیا عقبیم. وقتی به یونان رفتم و تمریم کردم با تمام ۱۷ سال تجربه در آنجا احساس می‌کردم که تازه یکماه است روئینگ را آغاز کرده‌ام و متوجه شدم که از روئینگ چیزی نمی‌دانم. یعنی اینکه از علم روز دنیا عقبیم و وقتی عقبیم زمان را هدر می‌دهیم و به دنبال آن نتایج، مدال‌ها و پیشرفت‌ها را از دست خواهیم داد.

ملائی: تمام زحماتم برای المپیک پاریس برباد رفت/ از قهرمانی در آسیا خسته شدم

ما در جهانی نتوانستیم کاری کنیم

ملی‌پوش المپیکی روئینگ اضافه کرد: به این روند دقت کنید که ما چندین سال فقط قهرمان آسیا هستیم و در جهانی نتوانستیم کاری کنیم. تنها ورزشکار به جز محسن شادی که همه می‌دانند او مانند پدیده در روئینگ عمل کرد، فقط من بودم که نتایج درخشانی گرفتم. هیچکدام از روئینگ‌سواران در رویدادهای جهانی نتوانستند اتفاقات خوبی رقم بزنند. اگر یک فرد توانست در روئینگ خوب پیش برود به پتانسیل او بازمی‌گردد و دلیل نمی‌شود که روئینگ ایران خوب پیش می‌رود. زمانی می‌گوییم که روند ما خوب است که از بین ۱۰ روئینگ سوار نیمی از آنها به سطح بالایی برسند. وقتی هنوز افرادی را نداریم تا از آسیا دل بکنند و به سطح جهانی برسند، پس نیاز به بروز شدن اطلاعات در سطح جهانی داریم.

روئینگ در سراسر جهان رشته‌ای دانشگاهی است

وی یادآور شد: خوشبختانه یا متاسفانه روئینگ رشته‌ای است که هر سال همه چیز آن تغییر می‌کند. سال اول یک مربی درباره مدل پارو زدن و پارو درآوردن مطالبی را می‌گفت و مربی دیگر مطلب دیگری راجع به آن عنوان می‌کرد. هر سال علم این رشته تغییر می‌کند. الان می‌گویند دیدگاه شما درباره شیوه پارو زدن اشتباه است. چرا می‌گویند اشتباه است چون درباره آن تحقیق و آنالیز می‌کنند و به این نتیجه رسیدند این مدل پارو زدن میزان اصطحکاک پارو را کم می‌کند و به صورت علمی آن را تغییر دادند. روئینگ در سراسر جهان رشته‌ای دانشگاهی است و می‌توانید در دانشگاه در این رشته تحصیل و تحقیق کنید.

قهرمانی در آسیا برایم تکراری شده است

ملائی اظهار داشت: از قهرمان آسیا شدن خسته شدم. دیگر قهرمانی آسیا برایم تکراری و نمایشی شده که بروم قهرمان آسیا شوم و برگردم و مردم برایم دست بزنند. پس من مدال قهرمانی جهان را چه زمانی می‌گیرم؟ زمان طلایی و عمر ورزشی من در حال گذر است و چه زمانی قرار است رکوردم زیاد شود و پرش بلندی به قهرمانی جهان داشته باشم. باید تلاش و هدف‌گذاری کنم تا یک پله بالاتر بروم. برای قهرمانی جهان به سه برابر انرژی، تلاش و انگیزه نیاز دارم. برای کار تکراری نیازی به این موارد نیست.

ملائی: تمام زحماتم برای المپیک پاریس برباد رفت/ از قهرمانی در آسیا خسته شدم

با بی‌امکاناتی در رده یازدهم المپیک قرار گرفتم

وی در پاسخ به این پرسش که برخی روئینگ‌سواران دلیل کاهش عملکرد خود را به دلیل پیست دریاچه آزادی می‌دانند، این موضوع چقدر بر عملکرد شما تاثیرگذار است، گفت: صد درصد مسافت دریاچه آزادی بر عملکرد آنها تاثیر دارد اما ورزشکاری که بخواهد می‌تواند به موفقیت برسد. من قبل از المپیک توکیو دو ماه و نیم سه ماه در دریاچه آزادی تلاش کردم و حتی خواستیم به اردویی در کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه برویم اما به دلیل کرونا این شرایط مهیا نشد. من در ۱۰۰۰ متر تمرین کردم و در المپیک توانستم با قهرمانان المپیکی رقابت کنم و در ۲۰۰ متر پایانی فاصله زیادی با آنها نداشتم. همان مسافت را پارو زدم و نفر یازدهم المپیک شدم. موفق شدن به انگیزه ورزشکار برمی‌گردد که هدف و انگیزه او چقدر اولویت دارد. من آن انگیزه و هدف را داشتم و در ۱۰۰۰ متر طوری تمرین کردم که در پیست ۲ کیلومتر بتوانم انرژی لازم را صرف کنم و بهترین عملکرد را داشته باشم.

وی افزود: اگر با همان انگیزه پیست دو کیلومتر در اختیارم بود از رده یازدهم المپیک به رده هفتم و هشتم می‌رسیدم. با آن انگیزه و با بی‌امکاناتی به نفر یازدهم المپیک تبدیل شدم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha