گاز مورد نیاز نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس‌ تامین می‌شود

تهران- ایرنا- مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت مدیریت تولید، انتقال وتوزیع نیروی برق ایران (توانیر) از انعقاد تفاهم نامه با وزارت نفت به منظور برقراری گاز نیروگاه‌های CHP در فصل سرد خبر داد و گفت:گاز مورد نیاز نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس تامین می شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «زهرا اسماعیل زاده» امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک» در چهارمین و آخرین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، درباره اقدام های اخیر انجام شده در راستای توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک، افزود: با توجه به اینکه خرید برق در نقاط اولویت دار شبکه در ضوابط جدید الزام شده بود، این نقاط تدوین و ابلاغ آن از سمت معاوت برق انجام شد.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار در فصل گرم سال بعد از ابلاغ اولیه نرخ، ضریب تشویقی ۳۰ درصدی روی نرخ ها از خرداد تا شهریورماه اعلام شد.

مجری طرح تولید پراکنده توانیر با اشاره به بازه‌های قطع سراسری سوخت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و حدود چهار ماه که سوخت نیروگاه‌ها قطع شده بود، گفت: با تایید وزیر نیرو این بازه‌های قطع سوخت را به دوره خرید تضمینی نیروگاه‌ها اضافه کردیم.

اسماعیل‌زاده، به معیارهای تعیین نقاط اولویت‌دار اشاره کرد و گفت: ارتقای شاخص کیفیت برق، به تعویق انداختن پروژه های توسعه شبکه‌ و رفع کاهش تلفات در شبکه از جمله این موارد بوده است.

این مسئول توانیر درباره چالش‌های حوزه توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک خاطرنشان‌کرد: مشکلات مربوط به منابع مالی پرداخت بهای برق تولیدی وفق قرارداد خرید تضمینی نیروگاه‌های مقیاس کوچک، مشکلات ثبت سفارشات واردات مولدها و تجهیزات، افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری و دشواری تامین منابع مالی و عدم تمایل سرمایه گذاران به ادامه تولید پس از دوره خرید تضمینی و قطع سوخت نیروگاه های مقیاس کوچک در بازه سرد سال از جمله این چالش هاست.
وی بر تامین منابع نقدی بیشتر و استفاده از سایر روش‌های غیرنقدی جهت پرداخت مطالبات و پیگیری دریافت ما به التفاوت قیمت تکلیفی فروش برق و هزینه تمام شده، امکان افزایش سقف سهمیه برای شرکت های نیروگاهی در سامانه جامع تجارت و تعامل موثر با نهاد های تامین مالی از جمله صندوق توسعه ملی،اصلاح ساز و کار تعیین نرخ و روش های عرضه مستقیم برق و همچنین لحاظ سهم نیروگاه‌های مقیاس کوچک در سهمیه وزارت نیرو با توجه به

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha